16 080 läst · 73 svar
16k läst
73 svar
Värma huset med Bitcoin återbetalningstid 1,5 år
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Mycket intressant projekt. Har alltid sett konventionell direktverkande el som slösaktig jämfört med andra alternativ såsom datorer, lampor, motorer, osv.P Peter Davidsson skrev:
Med de siffrorna borde inte temperaturnivåerna vara ett problem i alla fall.P Peter Davidsson skrev:
När man tittar på följande specifikation så ser det ut som att kortet drar 120W. Har du andra uppgifter? Hur många kort skall du ha?P Peter Davidsson skrev:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/gtx-1660-ti/
Det är ju dessutom andra delar av datorn som drar el. Skall du ha vattenkylning på dem också? Och tål de samma temperatur? En dator är typiskt inte byggd för att tillvarata värme. Så en stor del kommer fortfarande att gå direkt ut i rummet. För mig känns det som en risk att det blir ett krångligt och dyrt system som inte ger så mycket värme till vattnet.
Det är ganska lätt att förstå att det var kW (kilowatt) som han menade. Men det är fel. Det skall vara kWh (kilowattimmar) när man pratar om en energimängd vilket är vad man betalar för.H hablam skrev:
A Avemo skrev:Med de siffrorna borde inte temperaturnivåerna vara ett problem i alla fall.
När man tittar på följande specifikation så ser det ut som att kortet drar 120W. Har du andra uppgifter? Hur många kort skall du ha?
[länk]
Jag kommer att köpa andra kort Ex Radeon VI där 3 st förbrukar runt 1000 w.
1660 korten köpte jag enbart för att lära mig allt runt om med Cryptovalutor och för att få en grundvärme i garaget.
Det är ju dessutom andra delar av datorn som drar el. Skall du ha vattenkylning på dem också? Och tål de samma temperatur? En dator är typiskt inte byggd för att tillvarata värme. Så en stor del kommer fortfarande att gå direkt ut i rummet. För mig känns det som en risk att det blir ett krångligt och dyrt system som inte ger så mycket värme till vattnet.
Kommer troligen inte att vattenkyla resterande del av datorn då jag håller med dig att det är krångligt och besvärligt. Mätte
att datorn förbrukar 1,7 A *230 v =391 W där 351 W går till grafikkorten vilket innebär att 40 W värmer mitt garage.
De 40 W blir konstant oavsett hur många grafikkort jag kopplar på.
Det är ganska lätt att förstå att det var kW (kilowatt) som han menade. Men det är fel. Det skall vara kWh (kilowattimmar) när man pratar om en energimängd vilket är vad man betalar för.
Nä hoppas det problemet är att kunna räkna på plattvärmeväxlaren, troligen hoppar jag över det när den redan är inköpt.
Väldigt onödigt men så är det med storföretag och där måste man lagstifta vilket man inte vågar för då flyttar bara verksamheten.H Husqvarna220Ac skrev:Kan alla tillverka kryptovaluta? Låter otroligt konstigt, känns som att värdet lätt faller då, som att Ingves lämnar tryckplåtarna och man får själva pressa några lappar i garaget..
Vi har en Bitcoin fabrik i stan, hård förbrukning, 2200-2500A/nätstation, (10,7kv/400v) och totalt 7st.
Värmen värmer kråkorna, men likadant Facebook i Luleå, där värmen behövs största delen av året, ändå dumpas den rakt ut sommar som vinter, många TWh, känns onödigt.
Eller får man göra som jag och hitta en lösning som är vattenkyld som går att distribuera ut som värme.
Nej. Till att börja med är K kelvin inte kilo. Kilo benämns k.
kW är en enhet för effekt. kWh är en enhet för energi, det är två olika saker. När TS benämner effekt och energi med samma enhet blir det något rörigt.
Edit: Avemo var snabbare
kW är en enhet för effekt. kWh är en enhet för energi, det är två olika saker. När TS benämner effekt och energi med samma enhet blir det något rörigt.
Edit: Avemo var snabbare