17 422 läst · 77 svar
17k läst
77 svar
Värdeminskning på hus efter kalhygge?
Det har allt med miljörörelsen att göra, men man måste kunna debattens historia. Din länk är ju ett argument mot ordalydelsen plantage i svenskt skogsbruk? Allmänheten har absolut en obalanserad bild av den här verkligheten. Bara en sån sak - hur definierar du en naturlig skog?A Andreas_jti skrev:Det blir lite off topic här men jag tror vi har fått en balanserad bild ändå. Vissa ser fördelar och vissa som mig ser det som en stor nackdel. Vem vet hur det påverkar priset. Men goda nyheter för TS att inte alla är som mig.
Gällande ordet plantage är det så som skogsindustrin definierar granskog i södra och sybvästra Sverige där jag bor. Det har inget med miljörörelsen att göra. Pröva att besöka en naturlig skog i södra Sverige så förstår du varför. [länk]
🤦♂️ ja, många svampar lever i symbios med gran i en granskog, även trattisar.Nissens skrev:
Men det du gör är att du likställer granskog med ”granplantering”.
Sorry, du kommer inte ifrån att det är en biologisk öken, punkt.
När det kommer till älgflugan så har jag bara min egna erfarenhet att gå på.
När dom j*%#arna har bökat in sig i skägget mitt så har det i regel varit i och omkring granplantering.
Har bara det att komma med 🤷🏼♂️
Du får gärna förklara varför älgflugor INTE gillar granar.Nissens skrev:
Allvetare som du är 😉
Det är naturligtvis skillnad. Det var mer ämnat som lite av ett fyndigt skämt.A Andreas_jti skrev:Det är stor skillnad på öppna landskap och kalhygge. Själv skulle jag aldrig köpt ett hus bredvid ett kalhygge, det tar lång tid innan det blir något som liknar skog igen. Har man otur blir det ett granplantage och kantareller kan man glömma i många år framöver. Jag förstår att någon äger och brukar marken. Jag kan också förstå att vi behöver råvaran men det ändrar ändå inte att kalhyggen är fruktansvärt fula och svåra att vandra i.
Men, vad jag menar är att det finns folk för allt. Du kan inte tänka dig att köpa ett hus vid ett kalhygge. Men du vet väl också att alla inte är som du. Som jag skrev, bor det ju många människor intill vägar och annat som inte verkar så trevligt. Så varför skulle det inte finnas folk som vill bo där.
Sen kan ju varken du eller jag säga hur kalhygget påverkade värdet på TS hus.
En annan sak är ju också att om man köper ett hus intill bruksskog med bara gran, eller fura, så får man räkna med att det kommer att bli ett kalhygge med tiden.
För ca 5 år sedan blev det kalhygge intill mitt hus. Det blev betesmark nu, istället för granskog. Värdet på min fastighet förändrades inte alls tror jag. Möjligen steg värdet något. Detta trots att det blev en enorm förändring. Skogen var sagolikt vacker. Den gav både jakt, svamp, underbara promenader, och gav en härlig avskiljdhet.
Men nu är det underbart öppet istället. Morgonsolen syns hela morgonen etc etc.
Hehe, jag är klapp kass på o se skämt i textform, sorry för det 😁A AG A skrev:Det är naturligtvis skillnad. Det var mer ämnat som lite av ett fyndigt skämt.
Men, vad jag menar är att det finns folk för allt. Du kan inte tänka dig att köpa ett hus vid ett kalhygge. Men du vet väl också att alla inte är som du. Som jag skrev, bor det ju många människor intill vägar och annat som inte verkar så trevligt. Så varför skulle det inte finnas folk som vill bo där.
En annan sak är ju också att om man köper ett hus intill bruksskog med bara gran, eller fura, så får man räkna med att det kommer att bli ett kalhygge med tiden.
För ca 5 år sedan blev det kalhygge intill mitt hus. Det blev betesmark nu, istället för granskog. Värdet på min fastighet förändrades inte alls tror jag. Möjligen steg värdet något. Detta trots att det blev en enorm förändring. Skogen var sagolikt vacker. Den gav både jakt, svamp, underbara promenader, och gav en härlig avskiljdhet.
Jodå, självklart finns det folk till allt, du har helt rätt. Därav rekommenderade jag TS efter mina premisser då jag tycker kalhyggen är mindre tilltalande.
Sjysst att det vart betesmark, den är ju bättre än granplantering helt klart 👍
Själv köpte jag hus inklusive omkringliggande mark så det aldrig blir kalhygge eller betesmark 😉.
Bor man med skog som granne får man räkna med avverkning
Bor man med åker som granne får man räkna med gödsellukt och nattpigga bönder som skördar 02.30 mitt i semestern.
Bor man med andra hus som granne får man räkna med barn som skriker eller pratsjuka pensionärer som hänger över staketet.
Bor man med...
Man kan hitta nackdelar med allt och man råder enbart över sig egna mark, nästa boende vore det inte fel att skaffa lite större tomt med "buffert" mot grannmarken.
Bor man med åker som granne får man räkna med gödsellukt och nattpigga bönder som skördar 02.30 mitt i semestern.
Bor man med andra hus som granne får man räkna med barn som skriker eller pratsjuka pensionärer som hänger över staketet.
Bor man med...
Man kan hitta nackdelar med allt och man råder enbart över sig egna mark, nästa boende vore det inte fel att skaffa lite större tomt med "buffert" mot grannmarken.
en bekant till mig hade ett hus mit i en skog med aktivt skogsbruk ingen sol på hela dagen mängder med myg försökte sälja i 3 år ingen köpare men sen vips efter skogen var borta så strömma det till folk och vart sålt direktT Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Jag är medveten om att vi alla är olika, det blir lätt att man läser in olika när man läser en text på nätet. Jag ville bara lägga in min syn på saken och det betyder inte att alla är som mig. När det gäller produktionsskog förstår jag det också så inga konstigheter där. Men samtidigt tycker jag inte om att bo bredvid ett kalhygge och har valt en plats att bo på med tanke på det. Jag äger mina träd så behöver inte oroa mig.A AG A skrev:Det är naturligtvis skillnad. Det var mer ämnat som lite av ett fyndigt skämt.
Du kan starta en egen tråd om skog så kan jag svara där istället för i den här tråden som handlar om eventuell värdeminskning på en fastighet.J JPW skrev:
Du kan ju höra med respektive markägare vad planen är för omkringliggande mark, det kan både hjälpa o stjälpa i en eventuell försäljning.T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Jag har aldrig sagt att älgflugor inte gillar granar, men jag har däremot sagt att de älskar älgar.S Schlangen skrev:
Det beror på att älgflugor lever på att suga blod från hjortdjur. Så vitt jag vet finns det inget blod i granar, men du kanske har en annan bild av det också? 😊
Det är självklart så att ingen vill bo mitt i ett kalhygge. Så överjävligt som det oftast ser ut efter att de kommersiella krafterna vandaliserat i området har definitivt ingen prishöjande effekt. Tvärtom. Fråga mäklarna om inte annat. En halvering av marknadsvärdet är min uppfattning.T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.