16 420 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Värdeminskning på hus efter kalhygge?
Vänta bara tills snubben som köpte tomten för 800 år sedan med "havsutsikt" utlovad kommer och hävdar att landhöjningen är ett dolt fel!Helena S skrev:
En framtida spekulant/köpare ser fastigheten som den ser ut vid aktuell tid, inte hur den har sett ut. Priserna på fastigheter föll kraftigt för några år sedan och har fortfarande inte återhämtat sig. Värdet på din fastighet har alltid varit och kommer alltid vara vad du får ut för den. Hur det varit tidigare är ointressant. För 800 år sedan var det kanske en strandtomt mot havet vilket förstås hade varit värdehöjande, men inget du vägt in när du köpte den. En avverkning nu betyder inte att din köpare kommer sakna skogen. Varför skulle han det? Han har aldrig sett den.
Det blir mindre mygg kanske?T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Så det är bebyggelse nära inpå eftersom du pratar om insynskydd? Då var ju skogen ett plus för din fastighet, om inte så behöver du nog bara få rätt köpare att se din husannonsT Trunk skrev:
T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Några hundra nyplanterade granar runt huset låter ju verkligen toppenkul. Tjoho.H Hybro skrev:
Granplanteringar är fula, går inte att gå i, finns ingen svamp, brandfarliga, blåser lätt ner när de blir lite större, ingen biologisk mångfald, tex knappt några fåglar eller insekter förutom barkborrar. Dessutom verkar älgflugorna älska dem. Näst efter rangerbangård eller urangruva är granplantering nog den minnst attraktiva terräng man kan ha utanför sitt hus.Alfredo skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 387 inlägg
Säger bara salixodling.
Eller hybridasp.. det växer fort.M Maxitupla skrev:
Eller väljer man att se det positivt nästa ägare slipper ju fundera över slutavverkning kommer ju bara bli bättre varje år