17 422 läst · 77 svar
17k läst
77 svar
Värdeminskning på hus efter kalhygge?
Älgflugor älskar älgar… kantareller lever i symbios med granar. Duvor bygger bon i dom. Har du någonsin varit i naturen?N Nybörjarsmurfen skrev:Granplanteringar är fula, går inte att gå i, finns ingen svamp, brandfarliga, blåser lätt ner när de blir lite större, ingen biologisk mångfald, tex knappt några fåglar eller insekter förutom barkborrar. Dessutom verkar älgflugorna älska dem. Näst efter rangerbangård eller urangruva är granplantering nog den minnst attraktiva terräng man kan ha utanför sitt hus.
"Jag trivs bäst i öppna landskap..."T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Jag lovar att det finns ortroligt gott om människor som längtar ut på landet, som helst inte vill ha skogen inpå huset. Se dig omkring, på vägen inmot stan. Det finns massor med hus som även ligger precis intill stora vägen. Eller väldigt nära, med full insyn till grannar. Man tycker inte att någon skulle vilja bo så, när man ska bo på landsbygden.
Det kan alltså vara så att värdet på ditt hus ökat.
Det är stor skillnad på öppna landskap och kalhygge. Själv skulle jag aldrig köpt ett hus bredvid ett kalhygge, det tar lång tid innan det blir något som liknar skog igen. Har man otur blir det ett granplantage och kantareller kan man glömma i många år framöver. Jag förstår att någon äger och brukar marken. Jag kan också förstå att vi behöver råvaran men det ändrar ändå inte att kalhyggen är fruktansvärt fula och svåra att vandra i.A AG A skrev:"Jag trivs bäst i öppna landskap..."
Jag lovar att det finns ortroligt gott om människor som längtar ut på landet, som helst inte vill ha skogen inpå huset. Se dig omkring, på vägen inmot stan. Det finns massor med hus som även ligger precis intill stora vägen. Eller väldigt nära, med full insyn till grannar. Man tycker inte att någon skulle vilja bo så, när man ska bo på landsbygden.
Det kan alltså vara så att värdet på ditt hus ökat.
Kantareller brukar definitivt komma på några års sikt, trivs i blandskog och gärna där mineraljord kommer i dagen såsom körspår och markberedning. Däremot hittar man dem sällan i uppvuxen granskog.A Andreas_jti skrev:Det är stor skillnad på öppna landskap och kalhygge. Själv skulle jag aldrig köpt ett hus bredvid ett kalhygge, det tar lång tid innan det blir något som liknar skog igen. Har man otur blir det ett granplantage och kantareller kan man glömma i många år framöver. Jag förstår att någon äger och brukar marken. Jag kan också förstå att vi behöver råvaran men det ändrar ändå inte att kalhyggen är fruktansvärt fula och svåra att vandra i.
Det var det jag menade att man inte hittar det om det blir ett granplantage. Var lite otydlig.H hapazard skrev:
Vi har en gammal avstyckad bondgård nära Småland/Blekingegränsen, dvs mitt i skogen. Mittemot husets sydydvästra sida, på andra sidan landsvägen men bara cirka 30m från huset, fanns det en säkert 50 år gammal granskog. Under en höststorm för cirka 5 år sedan blåste stora delar träden ner så markägaren beslutade att fälla (kalhugga) alla träd.T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Samma år jämnade han till marken från alla rotvältor och året efter planterade han nytt. Det har nu gått 5 år, förra året fälldes alla små lövträd och buskar som hade kommit upp och vi så nu ser man de nya små julgransliknande granarna igen.
För oss var det påtvingade kalhygget en välsignelse. Det blev plötsligt mycket ljusare runt huset och kalhygget växte igen med buskar, små björkar och framförallt hallonris inom 1-2 år.
Det är lag på att plantera inom 2 år. Eller lämna fröställningar.T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
om 3-6 år, beroende på typ av mark, kommer det att vara lummigt.
Dricksvattnet kommer knappast att påverkas.
Fuktbelastningen på din krypgrund kan komma att bli högre, iom att skogen är borta.
Dels vid regn och
dels av grundvatten.
Dessa ovan av två olika andra anledningar av ingen skog nu.
Redigerat:
Jodå det finns visst kantareller även i en planterad granskog men de är svåra att hitta om det är tätt. Folk hittar såklart svamp bara där de letar och det är nog därifrån den här myten kommer. Också hela den fåniga svartmålningen från miljörörelsens propagandaapparat att använda så negativa ord som möjligt (”plantage”, ”öken”, etc) blåser ju upp en massa myter. Skogen är inte homogen någonstans - det finns svampställen lite här och var men man måste som sagt leta inte bara i den ”fina” skogen.A Andreas_jti skrev:
Det blir lite off topic här men jag tror vi har fått en balanserad bild ändå. Vissa ser fördelar och vissa som mig ser det som en stor nackdel. Vem vet hur det påverkar priset. Men goda nyheter för TS att inte alla är som mig.J JPW skrev:Jodå det finns visst kantareller även i en planterad granskog men de är svåra att hitta om det är tätt. Folk hittar såklart svamp bara där de letar och det är nog därifrån den här myten kommer. Också hela den fåniga svartmålningen från miljörörelsens propagandaapparat att använda så negativa ord som möjligt (”plantage”, ”öken”, etc) blåser ju upp en massa myter. Skogen är inte homogen någonstans - det finns svampställen lite här och var men man måste som sagt leta inte bara i den ”fina” skogen.
Gällande ordet plantage är det så som skogsindustrin definierar granskog i södra och sybvästra Sverige där jag bor. Det har inget med miljörörelsen att göra. Pröva att besöka en naturlig skog i södra Sverige så förstår du varför. https://www.skogsindustrierna.se/om...n/svensk-skog/skogsdefinitioner/plantageskog/
Kan du förklara för mig vad det är älgflugor gillar med granar?S Schlangen skrev:
Du verkar inte veta mycket om granar. Du känner inte ens till att kantareller lever i symbios med just gran. Så du och nybörjasmufen har båda fel.