26 078 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies
Jag har varit med om att trycka igenom en granstör för att rensa bort fint material inne i ett betongrör - det fungerar, se bara till att anslutande dike är så pass rakt så att man kan komma ner i diket och trycka igenom stången.Claes Sörmland skrev:
Ska du vara riktigt snål fungerar säker 110 mm också om det bara är vatten från vägdikena. Men de sätter garanterat igen ännu snabbare. Men de är ju så billiga att man kan lägga dubbla för redundans. Om snålheten slår till. Ofta är ju vägbygge så dyrt så det inte känns aktuellt att spara några tusenlappar på för smala trummor.
Våra diken vattnas av av 110 respektive 160 mm här. Men då föregås de av ett sandfång för att inte sätta igen.
Jobbar i om IT, så långt bort man kan komma från detta här, men tog 40 minuter av mitt liv och kollade på hela klippet.K kabelkaparen skrev:
Nu vet jag hur man bygger skogsväg!
Som du säkert vet är det skillnad på praktik och teoriE enoch85 skrev:
Det ser lätt ut att köra grävare, men det tar många år bakom spakarna innan man "kan"
Edit: jobbar oxå med it
Såg ett klipp där de drog igenom ett gammal bildäck(fråga mig inte hur de fick igenom snöret till att börja med) med en traktorS skaraborgsfakir skrev:
Hittade klippet
https://www.facebook.com/reel/13925...rTsIPjRKlW8dy4WujFt65mqPWtgdmb-A&__tn__=-UK-R
Men du kan nog ställa upp en tvåfallslaser korrekt vilket många av den yngre generationens anläggare inte kan då dem alltid gått med maskin med GPS. En del kan inte ens ställa upp lasern utan fall, nolla på fast punkt och räkna ner/upp till rätt höjd. Detta efter tre år på bygg/anläggningsprogrammet och många timmars praktik.M Markarbetaren skrev:
Man blir kallad ut till kund för att 2-Fallaren man hyrt ut inte fungerar. När man kommer till arbetsplatsen står lasern mitt i vägen med rätt fall inställt. Men lasern fungerar inte för att bara en sidan av vägen får rätt fall, andra går på fel håll. SuckG-83 skrev:
Men du kan nog ställa upp en tvåfallslaser korrekt vilket många av den yngre generationens anläggare inte kan då dem alltid gått med maskin med GPS. En del kan inte ens ställa upp lasern utan fall, nolla på fast punkt och räkna ner/upp till rätt höjd. Detta efter tre år på bygg/anläggningsprogrammet och många timmars praktik.
När jag började hade vi klassiska avvägaren, satte flugor som vi fluktade på, och praon fick hålla stångenG-83 skrev:
Men du kan nog ställa upp en tvåfallslaser korrekt vilket många av den yngre generationens anläggare inte kan då dem alltid gått med maskin med GPS. En del kan inte ens ställa upp lasern utan fall, nolla på fast punkt och räkna ner/upp till rätt höjd. Detta efter tre år på bygg/anläggningsprogrammet och många timmars praktik.
Det handlar om att ha rätt sak på rätt plats. Har man många plushöjder, tex bygger gata med kansten, plattor och annat skit så är z-fixen underbar. Ska man bygga väg är flugor och fluktekäppar det bästa.M Markarbetaren skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten