26 075 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies
Jag vet inte om jag håller med. Ska man bygga väg är GPS på maskinen perfekt. Ska man däremot göra en parkering, som inte är jättestor, med kuvertfall tycker jag det går snabbare med flugor. Jag vill alltid ha en markritning i hytten även om jag kör på GPS för det är mer än en gång som modellen inte stämmer med verkligheten. Mina första 7 år i branschen var jag anläggare men sen blev jag degraderad till maskinist(frivilligt) och har kört i sju år. Dock mycket finplanering så jag är ute delar av tiden.P Prodigys skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta
Det går ett gammalt dike(50-100cm djupt) som zickzackar rakt igenom där jag ska dra vägen
1 fylla igen diket? Med vad isf, hade tänkt använda mig av sten som bönderna lagt upp lite var stans på marken men det tar för lång tid att hämta
2 gräva ur helt och hållet över den här biten där diket drar fram och fylla upp med typ 0-200 och sen 0-63
3 nått jag inte tänkt på?
Det går ett gammalt dike(50-100cm djupt) som zickzackar rakt igenom där jag ska dra vägen
1 fylla igen diket? Med vad isf, hade tänkt använda mig av sten som bönderna lagt upp lite var stans på marken men det tar för lång tid att hämta
2 gräva ur helt och hållet över den här biten där diket drar fram och fylla upp med typ 0-200 och sen 0-63

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en anläggare som är 63 år med mig just nu och han vill inte veta av något annat än flugor. Han kör dock med laser och inte kikarenM Markarbetaren skrev:
Mycket möjligt, är dock sällan jag får möjlighet att gå med maskin som använder gps då mina chefer är för snåla _och_ bakåtsträvande för att förstå att det är väldigt bra ibland.G-83 skrev:
Jag vet inte om jag håller med. Ska man bygga väg är GPS på maskinen perfekt. Ska man däremot göra en parkering, som inte är jättestor, med kuvertfall tycker jag det går snabbare med flugor. Jag vill alltid ha en markritning i hytten även om jag kör på GPS för det är mer än en gång som modellen inte stämmer med verkligheten. Mina första 7 år i branschen var jag anläggare men sen blev jag degraderad till maskinist(frivilligt) och har kört i sju år. Dock mycket finplanering så jag är ute delar av tiden.
Hos oss kräver vi maskinstyrning när vi hyr in grävare så då finns allt i "burken". Tror tom. hyveln som justerar inför asfalt har gps'en kopplad till hydrauliken idag.P Prodigys skrev:
Fyller det nån funktion idag så hade jag försökt lägga trumma som korsar vägen och sedan flytta diket.N noone70 skrev:Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta
[bild]
Ja det gör det, eller rättare sagt behövs men har mer eller mindre vuxit igenM Markarbetaren skrev:
Funderade lite lägga trumma i det närmaste diket, men det kommer bli en trumma på 8-12 m, så jag tänkte att det skulle bli för långt. Men det kanske det inte är?
Om man vill öka bärigheten på en tunn vägöverbyggnad kan man ju alltid använda geonät.D rob_t_j72 skrev:
Så är det oftast. Helt okej när man har erfarna anläggare med sig som kan läsa en ritning och se hur resultatet ska bli. Sämre med nya anläggare som inte har en aning om varför vi gräver där vi görM Markarbetaren skrev:
Snackat med lastbilschaffisar och de var ovilliga till det pga risken att fastna (det har även nämnts i tråden)F FridaHaga skrev:
Men när det gäller slitlagret så borde det inte vara några problem
I bland har man lösningen rakt framför ögonen utan att se den (man ser inte skogen pga alla träden), jag är lite (yrkes)skadad av att under hela livet varit tvungen att optimera ytanvändningen, när man har 10ha så är behovet inte lika stortN noone70 skrev:Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta
[bild]
Lägger jag vägen lite till vänster så behöver bara korsa diket en gång, dessutom verkar det som om det varit någon form av stig/väg där en gång i tiden så förutsättningarna är förhoppningsvis bra
Redigerat:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten