26 078 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Får man fråga vad en fluga är?
Ett lastbilslass är inte mycket när dom tippat av på en väg märkte jag förra året när jag delvis fixade min infart, dyrt är det också med frakt och sen blev det väl nån timmes jobb med lastmaskin för att sprida ut det (ja det var ju transport till och från mig i det)
Ett lastbilslass är inte mycket när dom tippat av på en väg märkte jag förra året när jag delvis fixade min infart, dyrt är det också med frakt och sen blev det väl nån timmes jobb med lastmaskin för att sprida ut det (ja det var ju transport till och från mig i det)
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...a-fl-gul-packad-1000st-krt-50st-bnt-005373426 beijer kallar det fluktsticka men har aldrig hört något annat än fluga.nino skrev:
Man slår ner käppar längs ytan man ska göra vid. Sen häftar man fast flugan 1m över färdig höjd(oftast). Sen har du en flyttbar käpp med fot under där du har fäst en fluga i den höjd du vill uppnå. Tex 1,2m över färdig höjd. När du sätter den flyttbara mellan två fasta flugor och kollar mot dem vet du hur långt från din önskade höjd du är. Linjerar dessa tre flugor när du fluktar är du alltså 0,2m under färdig nivå.N noone70 skrev:
Hoppas att du förstår min förklaring för jag tror inte att jag gjort det själv
Det skulle jag ha vetat innan jag började skotta ut grusetG-83 skrev:
Man slår ner käppar längs ytan man ska göra vid. Sen häftar man fast flugan 1m över färdig höjd(oftast). Sen har du en flyttbar käpp med fot under där du har fäst en fluga i den höjd du vill uppnå. Tex 1,2m över färdig höjd. När du sätter den flyttbara mellan två fasta flugor och kollar mot dem vet du hur långt från din önskade höjd du är. Linjerar dessa tre flugor när du fluktar är du alltså 0,2m under färdig nivå.
Hoppas att du förstår min förklaring för jag tror inte att jag gjort det själv![]()
Till vägtrummor följer det inte med packning. Muffänden är konisk och lägger du först ena trumman och höljer den så den ligger ordentligt kan du trycka in den andra med grävmaskinen så blir det tätt. Och även om det inte skulle bli helt tätt så spelar det mindre roll, vattnet tar lättaste vägen.
Parallellt håller jag på att planera för diken och vattenflöden
Hur mycket fall behöver man i diket?
Edit: Har rotationslaser så jag kan få till det på cm om jag anstränger mig men jag misstänker att det är lite överambitiöst
Hur mycket fall behöver man i diket?
Edit: Har rotationslaser så jag kan få till det på cm om jag anstränger mig men jag misstänker att det är lite överambitiöst
Nu är jag framme vid målet(mycket annat kom i mellan)
Men jag har inte hunnit vibba ännu och byggarna kör igång med plattan om en vecka.
Det har körts en hel del med traktor, lastbil mm så det har blivit lite packat
Frågan om jag ska köra med vibrator innan de kör i gång med plattan och allt körande med betongbil mm eller ska jag vänta tills all körning med tunga lastbilar är klar och vibba då?
Men jag har inte hunnit vibba ännu och byggarna kör igång med plattan om en vecka.
Frågan om jag ska köra med vibrator innan de kör i gång med plattan och allt körande med betongbil mm eller ska jag vänta tills all körning med tunga lastbilar är klar och vibba då?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
När de byggde nya grusvägar här förra året så vibbrades det inte alls. Grus las ut och trycktes till med skopan och sen fick regn och trafik packa krosset. Har fungerat så bra så. Vintern gjorde underverk med att packa materialet.N noone70 skrev:Nu är jag framme vid målet(mycket annat kom i mellan)
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten