26 078 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies
Gissar att de hade en betydligt större maskin än vad jag harClaes Sörmland skrev:
Min 2,5 tons maskin gör knappt ett märke i gruset när jg trycker till med skopan
Nu har de gjutit plattan till huset.
Vägen höll för både grusbilar och betongbilarna
Lite nerkörd på vissa ställen, men det fixar jag till våren, när jag ska lägga på slitlager.
Nu håller jag på med grusplanen framför ingången till huset. Marknivån nu är ca 35-45 cm under golvnivå.
Hur högt vågar jag fylla ut med massor och bergkross/grus utan att riskera panelen vid regn?
Skulle vilja komma upp till 15-20cm under golvnivå
Vägen höll för både grusbilar och betongbilarna
Lite nerkörd på vissa ställen, men det fixar jag till våren, när jag ska lägga på slitlager.
Nu håller jag på med grusplanen framför ingången till huset. Marknivån nu är ca 35-45 cm under golvnivå.
Hur högt vågar jag fylla ut med massor och bergkross/grus utan att riskera panelen vid regn?
Skulle vilja komma upp till 15-20cm under golvnivå
En fråga om att fylla igen med befintligt material
Har en mindre krater efter en gran som jag har fyllt igen med befintligt jord/lera.
Tyvärr hann det börja pissa ner regn innan jag hann padda, så nu är det rena kvicksanden.
Finns det någon chans, med tanke på att det är november, att det kommer stelna/torka inom 1-2v så pass att det går att padda eller är det bara att gräva ur och fylla upp med bergkross?
Har en mindre krater efter en gran som jag har fyllt igen med befintligt jord/lera.
Tyvärr hann det börja pissa ner regn innan jag hann padda, så nu är det rena kvicksanden.
Finns det någon chans, med tanke på att det är november, att det kommer stelna/torka inom 1-2v så pass att det går att padda eller är det bara att gräva ur och fylla upp med bergkross?
Byter man massor på ett ställe kommer marken sedan att bete sig olika när det blir tjäle mm. Men att padda blöta massor hjälper sannolikt inte.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten