316 023 läst · 8 118 svar
316k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
En gång i tiden fanns det en måttstandard för montering av bilradio, så det byggdes datorbaserade grunkor med de rätta måtten. Möjligheterna till egna hack var förstås jättestora.kisumisu skrev:
Den standarden tycks ha försvunnit.
(. Standarder är bra. Alla borde ha en egen standard. .)
I myggens förlovade land gissar jag att Internet inte är så jättebra utbyggt överallt, men där täckningen är god är det kanske vettigare att lyssna på Internetbaserad "radio".kisumisu skrev:
NEJ, inte vad jag såg i alla fall.P pmd skrev:
Visst finns det inställning "undvik tullvägar" den går visserligen välja.
Men inte försvarsbart att ens med elbil köra en onödigt lång omväg.
Hur skall den tekniken fungera hade du tänkt? Spårvagnsvägar?P pmd skrev:En autonom bil ska inte vara beroende av mobiltäckning för att kunna ta sig fram säkert. Vid kraftigt snöfall måste även en mänsklig förare sänka farten och eventuellt stanna.
Autonoma bilar ska bli bättre än mänskliga bilförare.
Det är redan okul att köra bil i trafik. Man måste hela tiden hålla reda sina mottrafikanter.
Dagens bilar använder internet, gps, gps kartor, sensorer.
Internet kass (eller ska en viss person få inplentera starlink till alla bilar, som för den delen heller inte fungerar utan fri sikt)
Sensorerna snötäckta
Bara gps och ev gamla kartor i den fungerar. Men de ser ju inte medtrafikanter.
Absolut, det är ju det. Man är ej ensam på vägarna, även om man faktist ofta är det här i Norrland. Var en söderkompis som en gång ifrågasatte mina extraljus "dom har du ju ingen nytta av när man ändå måste blända av" 😂 I norrland behövs dessa!
I extraljusfrågan är jag så glad att jag bor i Sverige! Besiktning bara skrattade "ja du har verkligen starka ljus, men det är ju bara riktigt bra...o garvade". I Norge och Finland fick man kommentarer "ja man ser att du bor i Sverige" hurså? Regskylten? "Nä men när ni får ha extralys".
Varför är internetbaserad radio vettigt någonstans, jobbar du på Telia, Tele2, Telenor....?P pmd skrev:
Tar ju bara bandbredd i onödan från annat som verkligen kräver internet. Läs bara tråden fiber ha, fiber inte ha trådarna enligt dessa så belastas i alla fall 5G hårt 😂
Nä här tycker jag tom DAB är bättre där sänds kanalen i egen dedikerad frekvens annan trafik* ska inte störa och den stör heller inte annan trafik* (*läs internettrafik). Behövs heller inget abbonemang för att kunna lyssna på DAB.
Likadant är det i hemmamiljö med sattelitbaserad digitalradio. Där blir det tom bättre ljudkvalitet då man behöver inte spara på bitraten och dela det med andra (givetvis finns även här vissa kanaler som snålar med bitrate).
https://www.lyngsat.com/freeradio/Sweden.html
Trista är bara att Sverige och Finland använder knappt någon parabol och Svenska P1-P4 och Finska Yle har ingen sattelitradio sändning. Däremot har en del svenska reklamradiokanaler fortsatt med det i alla fall!
Sist men inte minst FM nätet är överlägset i den här bitratefrågan går bara att snåla med stereo/mono jovisst det har funnits (finns än?) radiokanaler som sänder i FM Mono.
Ps. I äldre radioapparater så kan man själv sätta i läge Mono, du förlorar Stereo men får betydligt bättre mottagande.
Men det här är väl också nåt som försvunnit från bilstereo. Hittade inte ens funktionen på min Pioneer.
Men var mycket användbar om man ville lyssna på nån långväga radiokanal som inte längre funkade ok med stereo på fm band.
Redigerat:
Antar att tanken är att speglarna riskerar att frysa fast vintertid och att man då kan skada dem om man försöker fälla in dem. På min bil fungerar det dock problemfritt såväl sommar som vinter.P pmd skrev:
Sen har jag lite svårt att förstå vikten av strömlinjeform på en parkerad bil. 😉🤔🤓
Jag förstår inte ens hela funktionen.Alfredo skrev:
Den gick faktist stänga av i Kia 😮
Och man har även en fysisk knapp för att kunna enkelt fälla in och ut vid behov 😮
Däremot måste man nog komma ihåg att motionera speglarna lite då och då (kan jag tänka mig, gör jag i alla fall).
Kanske det som är också huvudiden? Varför man har sådan automatik i nya bilar. Men mest är det väl för att det ska vara "coolt" precis som eldrivna bensin och laddluckor *suck* *suck* *suck*....
I hybriden frös ju bensin luckan.
En frågade mig hur jag vågade byta till elbil i norrlandskyla fick bla det här svaret av mig "vad gör du med en bensinbil som har slut på soppa, men du får inte ens upp tankluckan när det behövs"...aldrig haft några problem med den manuella laddluckan! Eller för den delen i mina gamla fossilbilar som haft manuella luckor (de som nu haft det).
Vettig ide dock på de sättet med speglar (då de finns ju bilar som har skurna motorer pga ej används), men tar ej risken ifall det skulle frysa och för det andra lär nog även delar slitas av det när man vevar dessa fram och tillbaka dag in och dag ut.
Sen kan man ju fråga behövs det en motor till speglar ens egentligen...
Redigerat:
Så har det varit på alla (ett fåtal dock) bilar jag haft med infällningsfunktion. Finns det bilar där man inte kan stänga av det?kisumisu skrev:
Och funktionen måste väl handla om att bilen ska ta mindre plats och därmed minska risken att backspeglarna skadas. Eller?
Vet ej men skulle inte bli förvånad, den var svår hitta även på Kia. Alltså var man stängde av automatiken.Alfredo skrev:
Kanske i stora städer med trånga utrymmen. Men kör du bilen till trångt utrymme måste du ju fälla in dessa redan när du kör? Kanske därav den fysiska knappen finns där så lätt i för sig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Vi ville ha det på förra bilen för att kunna ta oss in i garaget enklare.
Infällbara är väl mest en parkeringsfunktion, tyvärr har det hänt att de frusit fast vid regn/blött och sedan minusgrader på natten. Sedan finns det skydd för motorerna att de bryter nästan direkt.
Min lilla nytta är att snabbt kunna se "låste jag bilen".
Min lilla nytta är att snabbt kunna se "låste jag bilen".
Tyvärr hjälper det inte så mycket i vårt gamla garage som byggdes -60 och med mått för dåtidens vanliga fordon även om det fanns stora även på den tiden, har även en murad smörjgrop. Idag endast använt som förråd/maskinförvaring, senaste bilen som det användes för var en Ford Fiesta på 80-talet.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Vårt dubbelgarage är från tidigt 70-tal ca 2.4m i portbredd, jag hade inga problem att få in bilen med det finns fler i familjen.A AndersS skrev:
Men tror inte funktionen används mer nu när vi vant oss att köra in bilen i garaget.
Men det var praktiskt när jag skulle parkera i detta generösa parkeringsgarage: 😅

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad din granne i Volvon tyckte om denne ville åka ut innan dig...13th Marine skrev:
Vårt dubbelgarage är från tidigt 70-tal ca 2.4m i portbredd, jag hade inga problem att få in bilen med det finns fler i familjen.
Men tror inte funktionen används mer nu när vi vant oss att köra in bilen i garaget.
Men det var praktiskt när jag skulle parkera i detta generösa parkeringsgarage: 😅
[bild]