316 708 läst · 8 118 svar
317k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Inte helt säker. Men är nog inte omöjligt dvs om du råkar ha en vettig radio i bilen.Alfredo skrev:
Har nåt svagt minne min Pioneer kunde det. Men lovar och svär inte.
Ungefär såhär är Kias stereo i stort antal bilar. Du får in färdiga stationer och sen kan den inte alltid ens automatiskt söka in rätt och om det ej finns rätt. Sen det här autonatisk sökning är också "kul" om man kör på gränsområden dvs orter där man får overspill. Tex NRJ kan den hoppa med svensk/finsk/svensk/finsk. Men även i samma land och samma lands sändare kan den hoppa mellan FM/DAB/FM/DAB.
Redigerat:
Väldigt längesedan jag hörde trafikmeddelanden.Alfredo skrev:
Antingen har vägarna slutat fyllas med hinder såsom olyckor mm, eller så bryter det iaf. inte igenom reklamradion i de Volvos som jag åkt i de senaste 20!!åren... 🫣
Jag åker en Volvo V90CC och i den bryter det och visas i displayen visas att det är ett trafikmeddelande, är med Sensus.FredrikR skrev:
Minns jag rätt kan man ställa in om det ska bryta.
Har du haft funktionen aktiverad de senaste 20 åren då? På min förra bil så hette knappen TP om jag minns rätt. Var inte den intryckt så hände ju inget.FredrikR skrev:
Det är en annan teknik som t ex mp3cd som jag vet att min Pioneer avbrötA AndersS skrev:
Aldrig dock varit med att Kia avbrutit då man lyssnat musik från usb sticka.
Kopplar man in mobil blir det ju android auto och bilens egna grejor kopplas ännu mer bort.
Ip radio i all ära, men samma sak här som med iptv nä tack. Blir ännu mera juxande och bråkande då stationerna vill att du skall få endast och bara ha tillgång till landets radiokanaler, krångel när man reser utomlands använder andra simkort än svenska och kräver dessutom att du har data alltid på.
Sedan mobiltäckningen är ju också alltid så bra överallt!
Ps. Visst finns det även bra ipradio som "Radio Garden"

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men sen kan det ibland bli såhär

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst var kanske fel ta ett land som är i krig. Men äveb andra strular.
Men det är dock ingen garanti den här appen heller fungerar i all evighet. Den som du tex anvönder var ju prima förut tills dom blrjade ta betalt och begränsa till local radio. Radio som jag ändå kan lyssna via FM. Ingen mening i bil. Möjligtvis i mobil om man cyklar, promenerar, åker buss då de flesta mobiler idag saknar FM mottagare.
Redigerat:
Lyssnar inte så mycket på reklamradio och har inte funderat djupare på det.FredrikR skrev:
Vet inte hur mottagaren hanterar RDS-funktionen för det är ju den som styr om det ska fungera men det styr ju också att radion byter sändare utifrån signalnivå eller om den ska byta kanal till t.ex. Nyheter om det sänds på annan som man lyssnar på (får man ställa in också).
För mig funkar det utmärkt, en helt vanlig standardradio i en Passat från 2017 och trafikmeddelanden avbryter allt, vare sig jag lyssnar på reklamradio eller Spotify. En vanlig inställning (TP) som avgör om denna funktion är av eller på.Alfredo skrev:
Ok, jag tror jag var tydlig med i mitt första inlägg att jag enbart lyssnar på reklamradio där du sen hävdade att det funkar så jag trodde du hade koll...A AndersS skrev:Lyssnar inte så mycket på reklamradio och har inte funderat djupare på det.
Vet inte hur mottagaren hanterar RDS-funktionen för det är ju den som styr om det ska fungera men det styr ju också att radion byter sändare utifrån signalnivå eller om den ska byta kanal till t.ex. Nyheter om det sänds på annan som man lyssnar på (får man ställa in också).