316 708 läst · 8 118 svar
317k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Men nu pratar vi bilar 2022+M MM93 skrev:
Min Pioneer MP3 klarade allt.
Som du säger man kunde tom sätta in att den satte Mp3 skivan till paus och nyheter kom istället! När nyheterna var slut så fortsatte skivan där den hade pausats.
Det här klarade en 20år gammal radio.
Men nu skall det ju vara DAB fina färdiga menyer, IP radio bla bla bla 👎😤
Fina skärmar och grafik som inte ens klarar av att visa musikvideos etc pga säkerhetsrisker i trafik.
Men allt annat plingplongande är helt okej ur trafiksäkerhetssynpunkt också.
Baslåda är också bara att glömma 😢
Visst kommer dessa infotainmentsystem säkert gå modda, cracka, hacka och ändra på.... men då är det hejs svejs till allt vad garantier heter 💸
Redigerat:
Aha, ok jag förstår - i frågan jag svarade på framgick det inte att frågan gällde enbart MY22+.kisumisu skrev:
Men nu pratar vi bilar 2022+
Min Pioneer MP3 klarade allt.
Som du säger man kunde tom sätta in att den satte Mp3 skivan till paus och nyheter kom istället! När nyheterna var slut så fortsatte skivan där den hade pausats.
Det här klarade en 20år gammal radio.
Men nu skall det ju vara DAB fina färdiga menyer, IP radio bla bla bla 👎😤
Fina skärmar och grafik som inte ens klarar av att visa musikvideos etc pga säkerhetsrisker i trafik. Men allt annat plingplonhande är helt okej ur trafikaäkerhetssynpunkt också.
Baslåda är också bara att glömma 😢
Tja, då beror det väl på om den kanalen du lyssnar på har RDS med funktionen trafikmeddelande.FredrikR skrev:
Kan vid vanlig FM-sändning och beroende av vilken reklamkanal du lyssnar på vara olika. Så det är inte beroende av bilens system utan om och vilka funktioner radiokanalen använder.
Jag trodde att det hanterades av Teracomnätet, men saknar kunskap inom det området vad Teracom hanterar och vad en radiokanal skickar ut.
Finns lite skrivet om det när jag sökte om du vill veta mera.
https://www.sverigesradio.se/artikel/5962816
Redigerat:
Jag har inte läst precis allt råkade tom posta fel i den här tråden då jag bumbade upp denAlfredo skrev:
Men mycket diskussion om just moderna företeelser i den här tråden.
En bil som har några år på nacken är ju inte längre modern bil.
Var det inte lite det den här tråden handlade om att vad man just gjort sämre i nya bilar och handlade mer om självkörande o sånt även om ni nu halkat till radio.
Nu kanske jag inte hänger med och får ursäkta mig 😎
Men jag får ta det här med KIA vid nästa service om dom kan åtminstone visa mig om det finns en sån inställning som avbryter usb sticka musik till nyheter/trafik info. För det är nåt som bra.
Jag orkar inte heller lysssna alltid på radio speciellt när bara smma låtar kommer om och om igen och tjat o reklam!
Även om det är kul ibland lyssna på radio också.
Här är det kul att lyssna ibland även på utländsk radio, samma sak där med men är olika poplistor än i Sverige som inte hunnit bli sönderspelade i min huvud 😂
Redigerat:
Njae, jag tolkar trådens ämne som något i stil med:kisumisu skrev:
"När dagens vägar är så bedrövligt underhållna, hur ska det då bli med vägunderhållet i framtiden med tyngre bilar, hårdare däck och minskade skatteintäkter, på grund av elektrifieringen." 🤓🤓🤓
Sen är det möjligt att tråden drivit iväg en aning efter drygt åtta tusen inlägg. 😂🙃😇
Ok tack för att du rättade till mig! 👍Alfredo skrev:
Njae, jag tolkar trådens ämne som något i stil med:
"När dagens vägar är så bedrövligt underhållna, hur ska det då bli med vägunderhållet i framtiden med tyngre bilar, hårdare däck och minskade skatteintäkter, på grund av elektrifieringen." 🤓🤓🤓
Sen är det möjligt att tråden drivit iväg en aning efter drygt åtta tusen inlägg. 😂🙃😇
Haha och visst finns det även hopp när det gäller "moderna elbilar" 😂
Läste nyss en nyhet att det kan ev bli en återlansering. Läste också att fler och fler blir intresserade av just Retro så bilars inbyggda infotainmentsystem, envisa touchknappar och menyers submenyer menyer för att få igång saker... kanske snart är historia trots allt 👌😂
Var ju tidigare också nån tillverkare som hade plats för en egen surfplatta att ha som infotainment 👍
Kanske fler och fler märker dess nackdelar med låsta system och irriterar sig på saker. Själv älskar jag rattvärme, stolvärme som kanske kan anses som lyx. Men hatar innerligt när knapparna är datoriserade och återställs varenda gång till läge "av" när man stängt bilen och startar en ny resa!
Ursäkta om det var utanför ämnet, men var tvungen posta.
Läste nyss en nyhet att det kan ev bli en återlansering. Läste också att fler och fler blir intresserade av just Retro så bilars inbyggda infotainmentsystem, envisa touchknappar och menyers submenyer menyer för att få igång saker... kanske snart är historia trots allt 👌😂
Var ju tidigare också nån tillverkare som hade plats för en egen surfplatta att ha som infotainment 👍
Kanske fler och fler märker dess nackdelar med låsta system och irriterar sig på saker. Själv älskar jag rattvärme, stolvärme som kanske kan anses som lyx. Men hatar innerligt när knapparna är datoriserade och återställs varenda gång till läge "av" när man stängt bilen och startar en ny resa!
Ursäkta om det var utanför ämnet, men var tvungen posta.
Redigerat:
Det kan jag sätta i inställningar så varje gång bilen startas är ratt/stolsvärme igång på nivå jag valt.kisumisu skrev:
Sedan är det bara att kryssa bort det när vårvärmen kommer, finns även en automatik så är det 12 grader varmt startar de inte. Samma med yttre backspeglar där automatisk infällning tas bort vintertid.
Jo, jag är sådan som brukar "ögna" igenom manualer och även knappa runt bland alla inställningar för att se vad som finns. Har fortfarande kvar lite av mitt bildminne som gör att jag hyfsat snabbt sedan hittar inställningen, när jag jobbade med IT/Telekom hade man stor nytta av det med alla konfigmöjligheter i system.
Haha och jag är sådan som inte orkar läsa en massa.A AndersS skrev:Det kan jag sätta i inställningar så varje gång bilen startas är ratt/stolsvärme igång på nivå jag valt.
Sedan är det bara att kryssa bort det när vårvärmen kommer, finns även en automatik så är det 12 grader varmt startar de inte. Samma med yttre backspeglar där automatisk infällning tas bort vintertid.
Jo, jag är sådan som brukar "ögna" igenom manualer och även knappa runt bland alla inställningar för att se vad som finns. Har fortfarande kvar lite av mitt bildminne som gör att jag hyfsat snabbt sedan hittar inställningen, när jag jobbade med IT/Telekom hade man stor nytta av det med alla konfigmöjligheter i system.
Men jag tror jag ska kolla igenom de där om det skulle då finnas även på Kia.
Annars är ju Kia generös med just lull lull som man har nytta av tex det där V2L som många andra elbilar saknar.
Boken har också nyttiga saker som t ex mina fossilbilar saknade. Tog hjälp av den när jag bytte batteri till bilnyckeln. Saker som andra bilmärken skickar till verkstad eller låssmed som tar dyra pengar 😂 💸 som man sen får se youtubevideor på för att komma billigt undan.
Ps. Gjorde snabbt sök
Verkar inte gå helt enkelt:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående trafikinfo verkar folk ha problem stänga av det 😂
https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/the-ta-traffic-announcement-facility.68944/
Förstår inte varför man måste göra allt så komplicerat.
Verkar som man får ha först P4 igång på FM och sedan starta musiken från USB sticka för att få trafikinfo eller en tyst radio som nån nämde i den där tråden vilket skit det är 😤
DAB verkar inte ens stödja så avncerade saker som FM bandet gör 😂 digital
Radio som är bara plain radio men utan nåt annat avancerat.
Redigerat:
En autonom bil ska inte vara beroende av mobiltäckning för att kunna ta sig fram säkert. Vid kraftigt snöfall måste även en mänsklig förare sänka farten och eventuellt stanna.kisumisu skrev:
Autonoma bilar ska bli bättre än mänskliga bilförare.
Det är redan okul att köra bil i trafik. Man måste hela tiden hålla reda sina mottrafikanter.kisumisu skrev: