316 708 läst · 8 118 svar
317k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 097 inlägg
Det skulle denna tänkt på innan den ställde sig så långt till höger speciellt när man har förardörren mot bilen bredvid.mikethebik skrev:
Syns dåligt, men jag har 5-10cm till mittlinjen, volvon står på linjen, jag kommer inte mycket längre till höger då slår jag i stolpen i framkant eller bakkant.
EDIT: Kan tilläggas att detta var fredag kväll på en hotellparkering, detta var sista lediga platsen, och jag hängde på låset till frukosten och körde därmed innan Volvon.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då sopar man av snön. Eller har automatiska snöavsopare. Men visst är det en större utmaning för an autonom bil att köra i vinterväder än på sommaren. Därför får man nog räkna med att det tar längre tid att få helautomatiska bilar att fungera på vintern.kisumisu skrev:
En kryssningsrobot kan styra sig själv till målet utan GPS, även om den förstås använder GPS om det går.kisumisu skrev:
Hur trångt är det i mobilnätet längs vägarna? Finns det siffror nånstans?kisumisu skrev:
Hur är täckningen jämfört med FM-radio och Internet.?kisumisu skrev:
2022 kom och gick, men FM-radion ersattes inte av DAB som det var planerat.
Vår bil har också manuell laddlucka, men låset är förstår elektriskt, precis som dörrarnas lås …kisumisu skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 097 inlägg
I ett sånt garage backar varannan bil in, den som har pelaren mot passagerarsidan måste backa in annars funkar det inte idag. Helt klart har Volvon en dålig förare.13th Marine skrev:
Vårt dubbelgarage är från tidigt 70-tal ca 2.4m i portbredd, jag hade inga problem att få in bilen med det finns fler i familjen.
Men tror inte funktionen används mer nu när vi vant oss att köra in bilen i garaget.
Men det var praktiskt när jag skulle parkera i detta generösa parkeringsgarage: 😅
[bild]
Vårt garage är ganska nytt så en modern bil går in. Portbredd 2.5 meter.13th Marine skrev:
Jag vill inte fälla in backspeglarna förrän jag har parkerat eftersom jag tittar i backspeglarna för att se om jag kör rakt in i garaget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 097 inlägg
Jag har en tennisboll i ett snöre så jag inte kör för långt in, då kommer man knappt förbi framför.P pmd skrev:
Så jag tar sikte på bollen, då hamnar jag lite lagom snett för att enkelt komma ut bilen.
Något liknande gjorde jag i ett äldre garage (i ett tidigare hus) när jag parkerade med en pickup, men det var för att det skulle gå att stänga garageporten.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 097 inlägg
Dock sjukt opraktiskt med kombi när man måste backa in som jag hade ett tag. Backa in lite, lasta ur, backa in helt. Köra fram lite, lasta i, köra iväg. Så det mesta fick åka i baksätet istället. Betydligt mer smidigt med sedan och halvkombi då.P pmd skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 450 inlägg
Finns inte som möjlighet inom överskådlig tid, du pratar om en utopi. Vissa optimister tror iofs detta kan inträffa snart, andra: inte en chans om man har litet grundläggande förståelse av problematiken. Köra runt på fina breda boulevarder i Kaliforniens storstäder och fina klimat, visst. Men... kolla verkligheten i vårt land.P pmd skrev:
Enligt SCB finns det fem miljoner bilar i Sverige. Uppskattningar jag har hittat på nätet hävdar att det finns mellan 1.1 miljarder och 1.4 miljarder bilar i helt världen. (Det är nog svårt att räkna alla).
Jag lyckas inte hitta data om biltätheten i världen, men jag tror inte att det är orimligt att utgå från att den är någotsånär korrelerad till befolkningstätheten. Befolkningstätheten är större på varma breddgrader än på kalla breddgrader.
Svårigheterna med autonoma biler i Sverige kommer därför högst troligen att ha ganska liten betydelse för hur bra det går för självkörande bilar globalt.
Jag tror att det kommer att gå bra även i Sverige, men senare. Om man betänker på vad AI har lyckats med de senaste 75 åren så är det ganska imponerade. Ansiktsigenkänning av idag skulle ha betraktats som science fiction för 40-50 år sen.
Jag lyckas inte hitta data om biltätheten i världen, men jag tror inte att det är orimligt att utgå från att den är någotsånär korrelerad till befolkningstätheten. Befolkningstätheten är större på varma breddgrader än på kalla breddgrader.
Svårigheterna med autonoma biler i Sverige kommer därför högst troligen att ha ganska liten betydelse för hur bra det går för självkörande bilar globalt.
Jag tror att det kommer att gå bra även i Sverige, men senare. Om man betänker på vad AI har lyckats med de senaste 75 åren så är det ganska imponerade. Ansiktsigenkänning av idag skulle ha betraktats som science fiction för 40-50 år sen.