298 639 läst · 8 036 svar
299k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 655 inlägg
Nej, klart det inte finns nåt självkörande system för det, det förväntar jag mig inte heller.A AndersS skrev:
Det borde du göra när du kör själv, det är väldigt mycket säkrare att lämna en meter extra mot en ofta dold och dåligt röjd högersida. Bara ett tips, jag är inte ute efter en debatt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 655 inlägg
Visst finns det undantag, men vid de allra flesta bränder så har branden fått fäste redan innan det går så långt att bensinen börjar brinna.F fsn skrev:De bensinångor den kommer åt, den är inte svårare än så. Vanligtvis en konsekvens av att nåt annat brännbart brinner som i sin tur smälter nåt annat som gör att bränsle läcker.
Jag har råkat ut för två bilbränder. Den ena var inte elektrisk utan berodde på en oljekylare som gick sönder och skickade 5 liter motorolja rakt på en turbo, det brann men var nästan självsläckande. Den andra branden berodde på en förlorad jordning av motorn som gjorde att elen letade sig igenom en stålomspunnen slang som dessvärre var bakre bromsslangarna, det resulterade i en brand som smälte en bränsleslang men det gick också över förväntan men krävdes brandsläckare. Det resulterade senare i en omkonstruktion.
Diesel är inte ens klassat som brandfarligt, så det ska väldigt mycket till innan en brand startar i bränslesystemet på en dieselbil.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 655 inlägg
Det var väl ganska exakt det jag skrev både i 8018 och 8022 eller?useless skrev:
Enligt vem? Storstockholms brandförsvar verkar i alla fall klassa diesel som brandfarlig vätska, klass 3.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, jag kör ju också alltid med Lane Kepping Aid aktiverat, finns olika inställningar hur den ska fungera, så det blir inte så bra (försöker styra tillbaka bilen om du kommer för nära vägmarkeringarna) vilket är ganska bekvämt också. Förhoppningsvis är sedan systemet för kollisionsskydd snabbare än mig om det gäller vilt, lite läskigt faktiskt då de drar till bältet så det känns och kan maxbromsa bilen med ett jäkla "plingande".F fsn skrev:
Jag har kört en Passat GTE, där är infotainment så dåligt att man måste starta om och pilla på telefonen ändå.A AndersS skrev:
(Nu har jag denna veckan lämnat tillbaka GTE och köpt en Zoe - spännande nedgradering, jag körde motorväg första gången i morse, visst saknar jag "travel assist" som i praktiken kör bilen själv.)
Jag brukar använda whatsapp för att tala in text på telefonen, det har inte heller funnits i android autos gränssnitt. Det -hrm- har jag gjort när man kör på en rak motorväg med lane assist på. Så det gäller att välja tillfällena man "litar" på systemet så att det inte händer nåt om det slutar funka. Passaten gav dock ett meddelande när den tappade kamera eller radar.
Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad".
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'"
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'"
Gissar att du kör Tesla? De system jag provat på andra fordon har lämnat mycket att önska...A AndersS skrev:Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad".
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'"
VolvoJ JohanLun skrev:
Men funderar lite kring hur systemen fungerar och ska användas. Deras Pilot Assist är ett nivå 2 om man pratar "självkörande" och ett hjälpsystem, dvs du måste ha koll på bilen. Men man har lärt sig på vilka vägtyper det är bra och bekvämt alternativ mindre bra, som jag noterade tidigare får man i mitt fall acceptera att ca 30 % blir jag själv som får styra.
Det är definitiv inte självkörande, så har man de förhoppningarna blir man säkert besviken.
Redigerat: