magnetens skrev:
Nu gällde ju tråden trots allt vad solceller kostar och om det är lönsamt, vilket det ju är :)
Inte samhällsekonomiskt. Där är de snarare på våra breddgrader och vår nivå av ekonomisk utbildning en smärre katastrof.

Därmed inte sagt att de inte kan göra stor nytta i fattig landsbygd i länder runt ekvatorn. Men där är inte vi.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Det räcker med att komma till södra Europa så översesstämmer produktionen riktigt bra med behovet. Men jag håller med om att de inte är lämpliga i Sverige. Subventionerna borde tas bort.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Katastrof för dig kanske Lars stefan...
För mig fungerar det ypperligt bra/lönsamt iaf! och de ger mig 0 kr i elräkning under halva året + att jag även får någon tusenlapp utbetalt till mitt konto varje år :)

Sen har vi väl alka olika krav på sina investeringar.
 
Han skrev att det var samhällsekonomiskt dåligt. Det behöver inte betyda att det är dåligt privatekonomiskt. Men jag gissar att du betalt en del för att bli av med elräkningen.

Det han sa att var katastrof var nivån på den ekonomiska utbildningen, med tanke på att du inte verkar veta skillnaden på samhällsekonomi och privatekonomi så verkar det ligga något i det.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Skapar ju snart en väldans massa jobb i samhället med firmor för försäljning och montage av solpaneler. Detta ger ju ökade skatte och momsintäkter vilket ju EJ är direkt dåligt för sammhällsekonomin. Med fler människor i arbete minskar ju även andelen som tar ut ex a-kassa!

win win med andra ord :)
 
magnetens skrev:
Skapar ju snart en väldans massa jobb i samhället med firmor för försäljning och montage av solpaneler. Detta ger ju ökade skatte och momsintäkter vilket ju EJ är direkt dåligt för sammhällsekonomin. Med fler människor i arbete minskar ju även andelen som tar ut ex a-kassa!

win win med andra ord :)
Nej, det väger inte upp på långa vägar. Precis på samma sätt som vi inte är rädda för att bensinstationsbiträden skall bli arbetslösa för att oljan tar slut, eller vi ändrar till elektrisk drivning.

Ditt plus på dina solpaneler betalas till stor del av mig, så klart att du tycker att du går plus... Men samhället, inklusive dig, går minus på längre sikt.



Vad gäller solpaneler för fattiga så verkar de inte heller vara en klockren framgång:

"Att uppmuntra fattiga nationer att gå över till solpaneler när många medborgare ännu saknar tillförlitlig elförsörjning är att sakna kontakt med verkligheten. Solpaneler duger bara till att driva en enda lampa eller att ladda en mobil, men kan inte driva maskinerna i jordbruk eller industri, eller att hålla igång kylskåp så att de kan bevara vaccin säkert och förhindra att mat förstörs.

Det är elektricitet i kraftledningar – vilket vanligen innebär fossilt bränsle – som driver förändring. En undersökning i Tanzania visar att nära 90 procent av hushåll som är kopplade till solenergi vill ha tillgång till el i ledningar. När Greepeace installerade solpaneler i Dharnai i Indien, krävde protesterande människor ”riktig” ström istället för den svaga ”låtsasströmmen), och fick elledningar dragna av regeringen.

En studie gjord av The Center for Global Development avslöjade att om vi, istället för att satsa pengar på förnybara källor använde dem till gaselektrifiering så skulle kunna lyfta fyra gånger fler människor ut mörker och fattigdom."

Så jag får backa där... :)
 
Det är en liten andel av pengarna som hamnar i det ledet jämfört med i princip allt annat. Badrumsrenoveringar är klart lönsammare ur det perspektivet.
 
L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En studie gjord av The Center for Global Development avslöjade att om vi, istället för att satsa pengar på förnybara källor använde dem till gaselektrifiering så skulle kunna lyfta fyra gånger fler människor ut mörker och fattigdom."

Så jag får backa där... :)
Något att tänka på är att många länder i Afrika kan inte längre anses fattiga. Det är ofta något vi missat här i norden. De har lyft sig fort. Men sedan finns det dock kvar stora grupper i landet som är mycket fattiga.
Sedan har du problemet med fasta ledningar är att de får fötter. Man kan tex inte ha fasta telefonledningar för de plockar bara ner dem. Eller klipper av ledningen.
 
L Lolight skrev:
Något att tänka på är att många länder i Afrika kan inte längre anses fattiga. Det är ofta något vi missat här i norden. De har lyft sig fort. Men sedan finns det dock kvar stora grupper i landet som är mycket fattiga.
Sedan har du problemet med fasta ledningar är att de får fötter. Man kan tex inte ha fasta telefonledningar för de plockar bara ner dem. Eller klipper av ledningen.
Ja, det är en spännande utveckling. Generellt så kan man säga att skillnaden mellan länder har minskat ganska mycket. Samtidigt som skillnaden inom länder har ökat under samma tid. Så länder är relativt sett mindre fattiga idag, men folk är relativt sett mera fattiga. (Skillnaderna i exv. Kina är ju idag enorma med en stor och växande medelklass, men de fattiga på landsbygden är fortfarande lika fattiga som de var förut, då alla var i stort sett lika fattiga.) Så vi har haft stor utveckling, men den har också lämnat ganska många kvar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.