Ett år har jag på säljavtalet får även ytterligare 40 öre utöver spotpriset av vattenfall och har haft det så i 2 år nu så så runt 1,50 har jag snittat för såld el de senaste åren.
Köper o säljer gör jag på timspot vilket oxå gynnar solelspoduktion ytterligare då vi så gott som alltid har högre elpriser på dagen i Sverige, även i Europa (är endast ett fåtal timmar/år som ex Danmark har haft negativa elpriser pga mycket god vinproduktion i hela landet)
 
magnetens skrev:
Danmark har haft negativa elpriser pga mycket god vinproduktion i hela landet)
det goda danska vinet har sina sidoeffekter.
 
magnetens skrev:
Ett år har jag på säljavtalet får även ytterligare 40 öre utöver spotpriset av vattenfall och har haft det så i 2 år nu så så runt 1,50 har jag snittat för såld el de senaste åren
Då skulle jag inte vara alltför optimistisk om framtida priser. Låter det för bra för att vara sant, så....
Med vindkraft har det varit uppenbart att subventionerna har styrt investeringarna, när subventionerna försvinner så börjar konkurserna komma, vilket vi ser hända just nu. Och begagnade vindkraftverk visar sig svåra att sälja.
I Tyskland har hela solelindustrin kollapsat, vilket även fått effekten att FoU får läggas ner. Kineserna tar över. Vilken betydelse det har för oss vete sjutton. Men nåt att fundera på.
http://www.reuters.com/article/us-solarworld-bankruptcy-idUSKBN1862MN
Efter boomåren 2010-12 har sysselsättningen i Tysklands solelbransch minskat från 113000 till 32000.

Jag tycker inte man ska måla allt i svart och vitt, det finns behov av många produktionsformer av el. Och om priserna går ner borde det rimligen vara positivt för konsumenterna.
Men den överdrivna optimismen kommer att ta slut om nåt år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr Steed
  • Laddar…
Fast jag är nöjd även med enbart spotpris för den sålda elen, att marknaden har backat i Tyskland beror ju till stor del på att många som kan redan har fyllt sina tak med paneler, och dessa kommer ju förhoppningsvis att hålla en sisådär +25 år. Att tyskarna får svårt att driva sina relativt små fabriker när nu strafftullarna är på väg bort kommer att innebära att panelpriserna kommer att gå ner ytterligare vilket ju är positivt för marknaden och de som vill köpa solceller.
 
Att marknaden backar i Tyskland beror till största del på att näten inte klarar av solelen och för den delen vindelen. Att bygga robusta smarta elnät som klarar av distribuerad småskalig och intermittent elproduktion har visat sig vara väldigt komplicerat och väldigt dyrt. Därför har nätutbyggnationen bromsats in ordentligt. Tillsammans med lite bang for the buck med det förnybara har kritiken mot Energiewende ökat. Ska bli intressant att se vilken väg Tyskland kommer gå de närmaste åren.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo jag tänker att om Energiewende lyckas kommer resten av Europa att följa efter.
När Merkel svängde plötsligt och började stänga kärnhraftverken tänkte jag att tyskarna kan ju inte missa när det gäller teknik eller ingenjörskunnande. Men nu ser det onekligen besvärligt ut.
 
Jehu skrev:
Jo jag tänker att om Energiewende lyckas kommer resten av Europa att följa efter.
När Merkel svängde plötsligt och började stänga kärnhraftverken tänkte jag att tyskarna kan ju inte missa när det gäller teknik eller ingenjörskunnande. Men nu ser det onekligen besvärligt ut.
Fast vad är att "lyckas"? Vi släpper ut hälften så mycket CO2 per person i Sverige som tysken. Främst pga att vi använder el till "allt". I Tyskland så använder man allt annat först, och el först när det inte finns något alternativ. Pga elpriser till kund som är sisådär 3-5 ggr högre än här. (Samma i Danmark).

Så även om tyskarna kanske inte kan missa när det gäller teknik eller ingenjörskunnande så kan de uppenbarligen missa stort när det gäller ekonomi och miljö... :|
 
Att lyckas måste också innebära att de lyckas sänka sin fossila förbrukning radikalt. Hittills har det inte gått så värst bra. Någon sa att man kan
-bli av med fossilt
-bli av med kärnkraft
-garantera en stabil elförsörjning
men knappast alla tre samtidigt. Och det är vad tyskarna försöker göra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast vad är att "lyckas"? Vi släpper ut hälften så mycket CO2 per person i Sverige som tysken. Främst pga att vi använder el till "allt". I Tyskland så använder man allt annat först, och el först när det inte finns något alternativ. Pga elpriser till kund som är sisådär 3-5 ggr högre än här. (Samma i Danmark).

Så även om tyskarna kanske inte kan missa när det gäller teknik eller ingenjörskunnande så kan de uppenbarligen missa stort när det gäller ekonomi och miljö... :|
Det är lätt att stoltsera i Sverige när man har nära 50% vattenkraft.
Elen är alldeles för billig i Sverige, jag vet inget land där man slösar mer med el. Först på senare år ser man några elbesparande åtgärder i Sverige.
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Det är lätt att stoltsera i Sverige när man har nära 50% vattenkraft.
Elen är alldeles för billig i Sverige, jag vet inget land där man slösar mer med el. Först på senare år ser man några elbesparande åtgärder i Sverige.
På vilket sätt "slösar" vi med el?

Och vi har faktiskt bara 50% vattenkraft. 40% är kärnkraften som tyskarna lade ner. De behåller hellre sin kolkraft. Extra skitig lignit dessutom...

Norge har 98% vattenkraft, men de kan inte stoltsera på samma sätt eftersom man inte är en industrination pss som vi och Tyskland.
 
Gå ut i industrin och upptäck slöseriet:
fläktar och ventilation som går i onödan eller helt oreglerat. rums och kontorsbelysning som går 24/7 utan att det finns folk där. På min arbetsplats finns kontor som inte ens ha ljusknappar så det lyser även om inneboende är på semester. Hissa och toa som är upplysta 247/. Värmefläktar som går året runt. Ett roligt exempel: dessa bensinmacksskåp där lufttrycket förvaras. Värme är ofta på året runt. Kolla själv. Motorvärmare hela natten fast ett par timmar räcker.
I hemmet likaså: Är det verkligen nödvändigt att oreglerade fläktar suger ut hundratal kubik varmluft ur kåken? Alla standby? Hur mycket dra en 55"-TV? Många har fortfarande för vana att koka potatis utan lock, koka ett par ägg i 1 hel liter vatten, skölja disken innan diskmaskin, har varmvattenkranen öppen. Lärt sig av mamma, kan aldrig ändras.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Gå ut i industrin och upptäck slöseriet:
Tja, jag var ett decennium i industrin (utspritt över tjugo år) och min egen erfarenhet är tvärtom att det skett stora förbättringar därvidlag. Så som vanligt så är det intressant med statistik, sällan med personliga erfarenheter.

Vad gäller det så släpper vi tom ut ännu lite mindre CO2 per person än så jämfört med Tyskland när man tar industrin med i beräkningen. Och detta även om man tar med den elintensiva industri som vi kan ha här men som inte är gångbar i Tyskland. Detta trots att vi i övrigt är stora industrinationer med liknande mix av industri. Vi är alltså konkurrenskraftiga och bättre.

Sett ur det perspektivet så sker alltså inget "slöseri". Om det gjorde det så skulle det betyda att våra kapitalister lämnade pengar på bordet. Något som de inte är kända för att göra om det går att undvika.

Många av de andra exemplen du väljer är ju just också bra exempel på den stora effektivisering som skett de senaste tjugo åren. Induktionshällar är exv effektivare än elektriska föregångare. Och båda släpper som sagt ut betydligt mindre CO2 här i Sverige än den tyska gashällen.
 
Lars förväxlar eleffektivitet med CO2-utsläpp. Det är klart, om Sverige har 50% vattenkraft då släpper man ut mindre CO2 än ett land som bara har 10-20% vattenkraft.
Det hindrar dock inte att påpeka att det slösas mycket el i Sverige. Det hade varit bättre att exportera denna el till exempelvis Tyskland och där ersätta el gjord av kolkraft.
Vad gäller gashällen väljer Lars en komplett missvisande jämförelse. Om man däremot jämför att använda gas till elproduktion och senare användning av elspis hade man kommit till en total verkningsgrad på 30-50%. Om man däremot använder gasen i en gashäll direkt så är verkningsgraden betydligt högre.
Visst har det skett effektiviseringar i den svenska industrin. Men om man gör en s k night-walk ser man rätt mycket där elen förbrukas utan nytta.
 
Håller med Thomas. Bara på vårat jobb (nyare kraftvärmeverk) har vi precis gjort belysningen mer behovsanpassad då det tidigare lyste jämt nästan överallt, denna enkla åtgärde har inneburit en besparing på 380MWh/år vilket får anses som en rejäl besparing (tidigare slöseri med el)!

Och det är ju som Thomas säger att all el vi ej förbrukar/sänker vår energianvändning vilket gör att motsvarande mängd kolkraft/marginalel puttas bort ur systemet i övriga Europa!
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det var en rejäl besparing, magneten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.