magnetens skrev:
En panel på 275w mono panel går att köpa för endast 1790 kr i Sverige! En sådan panel kan generera runt 275kWh/år.

[länk]
Plus inverter, fästen, installation, kablage, administration...
 
magnetens skrev:
En panel på 275w mono panel går att köpa för endast 1790 kr i Sverige! En sådan panel kan generera runt 275kWh/år.

[länk]
Nja, mer runt 240kWh/år vid optimalt montage i Mellansverige.
 
tompaah7503 skrev:
Det finns många variabler att ta hänsyn till i energimixen till hushållen. Miljö är en parameter, en annan är självförsörjning. Uran är inget vi har till våra egna reaktorer så det kan man säga är en lösning för ett smort samhälle där allting fungerar.
Jodå. Vi har gott om uran till våra egna reaktorer. Det är bara inte lönsamt att bryta den. Så ur försörjningssynpunkt så skulle just urantillgång inte vara någon större risk. Det är betydligt värre med olja. (Vi bröt uran i Sverige innan kriget). Och ökar vi till torium så är Norge knökfullt. Så vi behöver inte gå så långt för att få det.

tompaah7503 skrev:
Nej det är i underkant, Men E.On överdriver också. Kolla på förbrukning på frysboxar, anges till 250-300 kWh om året. Det blir mindre än 1 kWh om dygnet, inga 1 kWh per tio timmar. Sen får man ju naturligtvis välja sina lösningar om man avser att snåla med elen. Ventilationsanläggning för 1,25 kWh/dygnet finns inte på den kartan.
Jo visst. Men även om det är ungefär 1 kWh om dygnet eller hälften så är det i samma härad. Vad jag ville visa var att vi gör av med betydligt mer el än 1 kWh om dagen. (Och jag litar dessutom inte på tillverkarnas uppgifter, vad jag vet så innehåller exv. testerna inte att man öppnar och stänger dörren. Men jag hittade inga uppmätta siffror).

Och just ventilationsanläggningen är ju ett intressant exempel. I mitt fall så är det enklast möjliga en frånluftsfläkt om 50W. Ett aggregat med återvinning drar mer energi, mellan ca 1 kWh/dygn till 2 kWh/dygn.

Och skall man elda med ved så är ventilation med återvinning ingen dum idé.
 
Lolight skrev:
Jag som har eldat med ved, vet att problemet är inte att man eldar med ved. Utan hur man eldar. Om du har keramiska insatser och en het och varm eldning, så blir det mycket mindre farligt, luktar inte och är effektivare. Det är när man eldar och inte uppnår bra med syre eller hög temperatur som det blir problem.
Ja, det sätt vi eldade på förut var naturligtvis förkastligt och gav exv. CO osv. Men även med moderna metoder så får vi mycket partiklar från vedeldning, även om det sker med moderna metoder. (Ja, moderna pannor är bättre, men inte bra).

Så om vi skulle gå över till småskalig vedeldning i stor skala så skulle det få många negativa effekter. Inte tu tal om det.

Lolight skrev:
Överhuvudtaget är problemen med ved överdrivna. Det har under tusentals år, varit så att det har varit skogsbränder, titt som tätt. Helt utan att människan funnits. Det var aldrig några problem med det. Skog växer. Sedan brinner den, osv. Det går runt.
Jaaa, nu lever jag ju helst i en tid där människan finns... :) Att jorden inte går under av lite vedeldning tror jag inte att det var någon som hävdade på allvar.

Lolight skrev:
Dessutom får du tänka på risken är att elen som ska tillverkas kommer med lika mycket problem/utsläpp som det ger att elda på ett bra sätt.
Nej. Kärnkraft och vattenkraft har sina egna risker, men dessa är av helt annan art/karaktär. Vi har inte haft död på en enda människa pga dessa kraftslag i Sverige (nåja, bortsett från byggolyckor och någon drunkning då), men partiklar från förbränning dödar varje år. År ut och år in. Förbränningsprodukter och de gifter som bildas är ett reellt problem. Inte ett hypotetiskt (som vid vattenkraft/kärnkraft).
 
I artikeln skrivs att ett elhandelsbolag köper elen för 75 öre/kwh. Jag betalar 70 öre/kwh för min el, fast pris ett års avtal. Ingen rörlig del på elnätsavgiften. Varför ska elhandelsbolaget köpa för ett högre pris än vad det säljs för?
 
Det går väl på något goodwill konto. Det lär inte vara så länge till. Räkna med att man får motsvarande spotpris på sommaren. Dvs. klart lägre nivåer än 75 öre.
 
Flera har börjat sälja "sol-el" för något öre extra. Andra lägger säkert endel av kostnaden på reklamkontot. Finns inga gratis luncher...
 
Har varit på besök på ETCs solanläggning utanför Katrineholm. Snittåldern på besökarna var väl runt 60. Många goa gubbar med skägg. Solel är i Sverige en trevlig hobby för pensionärer med hyfsad ekonomi.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Jag har en anläggning på 9.6kW som jag köpte komplett med allt från alma-solarshop.com
32 paneler, mono-kristallina, 300W styck. Kaco Inverter 9kW, monteringsdelar och kablar.

Montering och kabeldragning gjorde jag själv. Inspektion, inkoppling, tillstånd och färdiganmälan hjälpte mig en elektriker med för ca 5000:-

Panelerna ligger i öst/västriktning vilket gör att jag hoppas på ca 10 års återbetalning.
Hittills håller det måttet. Maxeffekten verkan sällan passera 6kW så i backspegeln kunde jag valt en mindre inverter och sparat några kronor.

Kaco var certifierad för Svensk marknad vilket avgjorde valet. Annars fanns det billigare invertrar.

Frakten ingår från Luxemburg i priset när man köper en anläggning över 60.000:- Moms också.
Min anläggning gick på drygt 105.000 innan bidrag. Antar att detta motsvarar ca 11:-/kWp

Detta var i Nov förra året. Nu har priset gått ner ca 10% på panelerna. Jag står på kö för bidrag 2018. Får jag det är vi nere på ca 9.5:-/kWp
 
Redigerat:
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
D3 sjunkande priserna har nu gjort det riktigt lönsamt för villaägare att producera lika mycket el som man har i årsförbrukning, i sämsta fal så får man minst lika mycket betalt för elen man säljer som den totala kostnaden för köpt el är! Säljer då för spotpris 30öre/kwh + skattereduktion 60 öre + elcertifikat 10 öre +nätnytta 5 öre (flera elbolag betalar dock ännu mer vilket förkortar återbetalningstiden ytterligare)

Har haft mina solceller sedan 2013 och om 4 år är hela investeringskostnaden intjänad! Och de ger oss då gratis el i ytterligare minst 20 år!
 
magnetens skrev:
D3 sjunkande priserna har nu gjort det riktigt lönsamt för villaägare att producera lika mycket el som man har i årsförbrukning, i sämsta fal så får man minst lika mycket betalt för elen man säljer som den totala kostnaden för köpt el är! Säljer då för spotpris 30öre/kwh + skattereduktion 60 öre + elcertifikat 10 öre +nätnytta 5 öre (flera elbolag betalar dock ännu mer vilket förkortar återbetalningstiden ytterligare)

Har haft mina solceller sedan 2013 och om 4 år är hela investeringskostnaden intjänad! Och de ger oss då gratis el i ytterligare minst 20 år!
Köper du elen för 1,05kr/kWh ink moms på vintern?

Hur mycket och när räknar du med att det kommer att behövas service och underhåll?
 
magnetens skrev:
D3 sjunkande priserna har nu gjort det riktigt lönsamt för villaägare att producera lika mycket el som man har i årsförbrukning, i sämsta fal så får man minst lika mycket betalt för elen man säljer som den totala kostnaden för köpt el är! Säljer då för spotpris 30öre/kwh + skattereduktion 60 öre + elcertifikat 10 öre +nätnytta 5 öre (flera elbolag betalar dock ännu mer vilket förkortar återbetalningstiden ytterligare)

Har haft mina solceller sedan 2013 och om 4 år är hela investeringskostnaden intjänad! Och de ger oss då gratis el i ytterligare minst 20 år!
Glömde fråga vad du tror spotpriset om sommaren kommer att bli när det börjar bli många som matar in solenerig? I Tyskland har elpriset varit negativt några gånger just pga solceller.

Det är väl fortfarande också bara för lika många kWh som du köpt som du får göra avdrag på?
 
Jag tror att elbolagen inte har räknat fel, så de är garderade mot att behöva köpa in solel mitt i sommaren
om överskottet blir för stort. Vore intressant att se formuleringarna i kontraktet.
Hur lång tid har de bundit sig för att köpa producerad el? Ett år i taget? "Tills vidare"?
 
Fastprisavtal brukar ju vara på ett år. Jag gissar att det gäller även försäljningsavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.