tommib skrev:
Det är möjligt att flyga Concorde också men det görs inte längre. Av ekonomiska skäl (och miljömässiga, ingen ville ha ljudbangarna över befolkade trakter så flygplanet var i princip låst till två transatlantiska rutter).

Det är i allra högsta grad relevant att till och med diesel är billigare. Applikationen för detta skulle vara off-grid. Att lägga så mycket pengar på att få en "miljövänlig" lösning är vanvett när det finns en billigare. I stor skala får du jämföra med vad pengarna detta kostar skulle ge för effekter på andra områden. T.ex. utbyggnad av helt CO2-fri kärnkraft.
Ingen, ej heller jag, har argumenterat för att det idag skulle vara en god idé att genomföra detta, lika lite som det är en god idé att flyga Concorde. Vi är helt överens i detta. Själv tycker jag det är relevant att i samband med en artikel om solcellers lönsamhet diskutera batterilagring, och var vi står idag på den fronten (vi står en bra bit bort). Jag tycker också att diesel är irrelevant i det här sammanhanget, eftersom diesel inte handlar om att lagra energi från solceller, och artikeln inte handlar om att gå off-grid, men här är vi helt enkelt olika.

Robert-san01 skrev:
Det finns sedan länge ett pumpkraftverk i Sverige, (Juktan, utanför Storuman) men det går som vanligt kraftverk pga det inte är lönsamt att köra som pump
Exakt och detta pga att vattenkraften idag fungerar ypperligt som reglerkraft för våra variationer över dygnet, där kärnkraften går som en konstant baslast!

magnetens skrev:
Exakt och detta pga att vattenkraften idag fungerar ypperligt som reglerkraft för våra variationer över dygnet, där kärnkraften går som en konstant baslast!
Och detta fungerar bra så länge som vi har en stabil baskraft och inte försöker ha oberäknelig vind och sol i botten.

En bra sida för att följa nordisk elproduktion import/export, energins ursprung, dygnsvariationerna vilsket energislag som använDS som reglerkraft osv är: "kontrollrummet"på Svenska kraftnät
http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Stapeldiagram och tårtdiagram som visar nordisk elproduktion och energifördelning efter källa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Robert-san01 skrev:
Och detta fungerar bra så länge som vi har en stabil baskraft och inte försöker ha oberäknelig vind och sol i botten.
Är väl ingen som haft någon uttalad ambition om att ha solkraft som baskraft?
Självklart så kommer vi att ha en mix av energislag även i framtiden, det enda som är säkert är att vi inte kan fortsätta att bränna olja kol och gas i samma takt som vi gör idag.

Tyvärr verkar ekonomin vara en viktigare aspekt för den stora skaran än planetens klimat och mäsklighetens möjligheter att även leva gott här om 100, 500 eller 1000 år....

Den som lever får se!

• Gilla
pappaM
  • Laddar…
Kolla boxofenergy.se

magnetens skrev:
Självklart så kommer vi att ha en mix av energislag även i framtiden, det enda som är säkert är att vi inte kan fortsätta att bränna olja kol och gas i samma takt som vi gör idag.

Tyvärr verkar ekonomin vara en viktigare aspekt för den stora skaran än planetens klimat och mäsklighetens möjligheter att även leva gott här om 100, 500 eller 1000 år....

Den som lever får se!
MP...

Och att det lilla Sverige skall gå i front och ta ansvar för resten av världens utsläpp.

Fergie skrev:
Kolla boxofenergy.se
Finns egentligen bara en begränsning med den lådan och det är att 1kWh fortfarande är 1kWh.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tommib
magnetens skrev:

Den som lever får se!
Min poäng i debatten är att det spolas ner väldigt mycket pengar i subventioner till sol och vind när dessa pengar skulle ge betydligt mer koldioxidreduktion per krona om de investerades i kärnkraft, utan alla nackdelar som sol och vind medför.

Jag är helt enig om att vi måste reducera CO2-utsläpp markant, helst igår. Detta görs snabbast genom att skala upp befintlig kärnkraft och bygga nytt, inte genom att bygga vindsnurror och solpaneler (som ändå behöver kolkraftverk som reserv).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
MP...

Och att det lilla Sverige skall gå i front och ta ansvar för resten av världens utsläpp.
Nopp jag är inte MP, vad nu min politiska tillhörighet har med tråden att göra Robert-san01?

Det handlar inte om att vi ska ta ansvar för resten av världens utsläpp, men jag ser inte problemet med att var och en av oss gör så gott de kan!

magnetens skrev:
Nopp jag är inte MP, vad nu min politiska tillhörighet har med tråden att göra Robert-san01?

Det handlar inte om att vi ska ta ansvar för resten av världens utsläpp, men jag ser inte problemet med att var och en av oss gör så gott de kan!
Jag svarade på din fråga om _vem_ som har en uttalad ambition att ha sol och vind som baskraft och avser Miljöpartiet. Har du initialerna MP så var det ett olyckligt sammanträffande.

Visst är det behjärtansvärt att vi i Sverige spar in några 100g CO2/person var år, men många andra länder kompenserar det rätt bra med alla sina utsläpp. Jag har fått för mig att vi skulle ha mångdubbelt bättre utväxling på satsade miljökronor om vi la dem på utvecklingen i U-länderna så de ex slutade laga mat över koksbyttor och ha dieselelverk till att driva AC. Jag får för mig att vi i Sverige redan har relativt världen sett, hög standard på mijötänk och regelverk.

Det tragiska är att ex solceller och vindkraft ger mer CO2 och milljöpåverkan /kWh än ex kärnkraft. Så jag fortsätter hävda att solenergi är helt fel källa till lyse och uppvärmning vilket också är största förbrukarna i de svenska hushållen. Och -Nej, det blir inte bättre med en Tesla Power Wall.

Även om vår svenska elproduktion redan är relativt grön så innebär det ju att varje inmatad kwh solel i Sverige puttar bort motsvsrande mängd kolkraft i våra grannländer kwh för kwh så det är klart att det gör skillnad!

Dessutom är det vad vi gör på riktigt som faktiskt spelar roll, inte vad vi tycker att alla andra borde göra. Bättre att handla än att hela tiden vänta på "rätt" politiska beslut och att någon annan skall göra jobbet...

Jag är absolut för en utbyggnad av kärnkraften, men det verkar ju inte direkt som att det är något som håller på att ske i Sverige.

Redigerat:
Det finns redan ett inhemskt system för lagring av solenergi från sommarhalvåret till vintern.
Kräver minimalt med underhåll, är väl beprövat och laddar sig själv under de ljusa månaderna.

Bifogar bild på lösningen

Stora staplar av vedträn som lagringssystem för solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
magnetens skrev:
Även om vår svenska elproduktion redan är relativt grön så innebär det ju att varje inmatad kwh solel i Sverige puttar bort motsvsrande mängd kolkraft i våra grannländer kwh för kwh så det är klart att det gör skillnad!
"Relativt grön"?? Vi har idag så nära noll fossilbränslen i vår elproduktion att det kan kvitta!

Nej, för vi har inte transmissionskapaciteten till kontinenten utbyggd. Vi har ingen direkt kolkraft i våra grannländer (litet undantag Danmark), så den puttar vi inte undan. Och om det är någon kraft som man på kontinenten i så fall vill åt så är det vår vattenkraft, sol och vind-tokerier klarar man ju av själv, så där finns ingen exportmöjlighet. Man håller exv. på att bygga en ledning från Norge till Tyskland just för att kunna exportera norsk vattenkraft, som man har överskott på, till Tyskland. Och därigenom höja priset på elen i Norge...

Det är faktiskt genom att öka vår redan stora andel kärnkraft som vi skulle kunna exportera mer reglerkraft, i form av vattenkraft, så att de kunde minska på sin baskraft i Tyskland (= kolkraft).

Vi har som sagt ungefär halva CO2 utsläppen per person i Sverige jämfört med det framsynta, framåtsträvande och "energivända" Tyskland. Och deras siffror kommer inte att vända under överskådlig tid.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.