Kärnkraften har dragit in hundratals miljarder till staten sedan starten.
Om den läggs ner kommer staten att vilja dra in de pengarna någon annanstans.
Det blir inte lätt.
Vindkraften är kroniskt olönsam och går i kk när subventionerna upphör, så därifrån lär pengarna inte komma.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6409688
https://www.svd.se/ett-totalhaveri-ar-nara-for-vindkraften
Få se hur det går för solcellerna. Gör man privat en tillräcklig satsning med lagring och inverter kanske man kan gå off grid.
Hur ska staten kunna beskatta det?? Snart har politikerna insett det och täpper till den möjligheten. ;)
 
Det är ju redan skatt på egenproducerad el om du har en stor anläggning. Så det är bara att justera ner gränsen.
 
Tror ni de gör det?

Man skulle ju kunna tänka sig en framtid där många har supereffektiva billiga solceller och elbil och på så sätt inte betalar nån koldioxidskatt eller energiskatt.

Återinför då staten en slags modern form av "vedskatt" ?

Har funderingar på om nästa hus ska bli "off grid". Men tvekar om hur framtidssäkert det faktiskt är...
 
Huddingebo skrev:
Tror ni de gör det?

Man skulle ju kunna tänka sig en framtid där många har supereffektiva billiga solceller och elbil och på så sätt inte betalar nån koldioxidskatt eller energiskatt.

Återinför då staten en slags modern form av "vedskatt" ?

Har funderingar på om nästa hus ska bli "off grid". Men tvekar om hur framtidssäkert det faktiskt är...
Ja, det är en spännande fråga... Och det är helt rätt tänkt; jag (och många andra med mig naturligtvis) har alltid påpekat vad gäller exv. elbilar och "Det är ju så billigt" att "Det är bensin också innan skatten, och tror du att du skulle få köra omkring på oskattat bränsle om det blev vanligt?"

Vad gäller just off-grid så tror jag du går säker under överskådlig framtid. Ett off-grid system är dels fortfarande dyrt, både in inköp och drift, och dels så kräver det ganska stora anpassningar av användarna för att inte köra slut på elen, särskilt på våra breddgrader, så jag tror att off-grid för en "vanlig" villa kommer att vara ovanligt på gränsen till kuriosum under överskådlig tid.

Och är du relativt ensam om det så är risken liten; det är/blir inte värt besväret att komma åt dig, och det är politiskt svårt att motivera. Man måste i så fall göra en 180-gradare vilket alltid ser illa ut. (Även om det naturligtvis sker det med, inte tu tal om den saken).


Så TL;DR: jag tror att den politiska risken med att gå off-grid är hanterbar under iaf anläggningens livslängd.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag skulle misstänks att en stor "kostnad" dyker upp när man ska sälja ett off-grid-hus eftersom det innehåller så många ickekonventionella lösningar att de flesta inte skulle våga köpa det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Mer en försäkringsfråga i så fall. Kan man försäkra det för en vettig peng kan man nog också sälja det.
Frågan är hur det ska deklareras.
Och hur ska det beskattas, om det nu ska beskattas - efter schablon?
Inbjuder till en hel del trixande.
Internationellt blir det säkert vanligt, i soliga länder där produktion och konsumtion lirar ihop bättre än här, så bara dygnslagring blir aktuell. Och länder där el är dyrt, och länder där man har en negativ syn på skatt och myndigheter (som USA), så det kommer att finnas gott om beprövade lösningar.
En sak är helt säker - staten vill alltid ha in sin skatt, och de kommer att motivera det med vad som helst som duger som anledning för stunden.
 
gunric skrev:
Jag skulle misstänks att en stor "kostnad" dyker upp när man ska sälja ett off-grid-hus eftersom det innehåller så många ickekonventionella lösningar att de flesta inte skulle våga köpa det.
Allt handlar ju om att få det att fungera.
Och eftersom man är relativt ensam på marknaden den dag man vill sälja så har de få som vill bo billigt och off grid inte så många objekt att välja på.


Jag gör idag av med 150-200kWh per månad trots slösande med elen, lysen på lite överallt på hela natten, C-pumpar, kyl, frys, frånluftsventilation, TV, Dator, mobiler, Stereo osv.
Ändå är elräkningarna för en genomsnittlig månad på ca 600:- pga abonemangsavgifter och en massa skatt och annat trams.

Om man bygger nytt så slipper man dessutom alla avgifter som rör anslutning till fasta nätet.
Dessutom så kan man installera mycket el själv eftersom det är lågspänning.
Givetvis förbereder man så långt det är praktiskt möjligt för eventuell framtida anslutning.
 
Huddingebo skrev:
Allt handlar ju om att få det att fungera.
Och eftersom man är relativt ensam på marknaden den dag man vill sälja så har de få som vill bo billigt och off grid inte så många objekt att välja på.


Jag gör idag av med 150-200kWh per månad trots slösande med elen, lysen på lite överallt på hela natten, C-pumpar, kyl, frys, frånluftsventilation, TV, Dator, mobiler, Stereo osv.
Ändå är elräkningarna för en genomsnittlig månad på ca 600:- pga abonemangsavgifter och en massa skatt och annat trams.

Om man bygger nytt så slipper man dessutom alla avgifter som rör anslutning till fasta nätet.
Dessutom så kan man installera mycket el själv eftersom det är lågspänning.
Givetvis förbereder man så långt det är praktiskt möjligt för eventuell framtida anslutning.
Lågspänning är också behörighetskrav på, om energin kan orsaka kroppsskada!

Kanske även skall tilläggas att en 25A anslutning i tätbebyggt område kostar typ 20-30 000kr, inga astronomiska summor.
 
Allt under 1000V är lågspänning. Dvs normala matningar till villor är lågspänning.

Under 50V kallades det i alls fall för klenspänning. Det kräver inte behörighet om effekten är under 200W. Över det klassas det som starkström. Det är då framför allt brandrisken man är rädd för.
 
tommib
Huddingebo skrev:
Allt handlar ju om att få det att fungera.
Och eftersom man är relativt ensam på marknaden den dag man vill sälja så har de få som vill bo billigt och off grid inte så många objekt att välja på.


Jag gör idag av med 150-200kWh per månad trots slösande med elen, lysen på lite överallt på hela natten, C-pumpar, kyl, frys, frånluftsventilation, TV, Dator, mobiler, Stereo osv.
Ändå är elräkningarna för en genomsnittlig månad på ca 600:- pga abonemangsavgifter och en massa skatt och annat trams.

Om man bygger nytt så slipper man dessutom alla avgifter som rör anslutning till fasta nätet.
Dessutom så kan man installera mycket el själv eftersom det är lågspänning.
Givetvis förbereder man så långt det är praktiskt möjligt för eventuell framtida anslutning.
...min fetning...

Nej, det får du inte. Lågspänning är <1,5kVAC eller <1kVDC. Du tänker på klenspänning, som är <50VDC. Dessutom gäller även där behörighetskrav om strömmen överskrider 10A eller totaleffekten 200VA.

Vad har du för värmelösning? 150-200kWh låter lågt även utan värme.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ok, elen kanske man åker på att anlita folk för ändå om man vill vara laglig.
Men många har ju lyckats installera elen i nya hus själv och fått det godkänt och inflyttningsklart ändå... dålig kontroll är antagligen förklaringen.
Min erfarenhet är att jag har minst lika bra koll på el och hur man gör elsäkra och vettiga installationer som många elektriker som jobbar med installation i villahem. Senast fick jag lösa en installation av relän, timer m.m. till en Y-D start själv då elektrikern med behörighet inte ansåg sig bemästra det. Skrämmande.. Men det är ju mer en parantes i denna tråd.

Jag värmer med biobränsle. För det mesta med gratis ved om jag inte är på semster, modernt och bekvämt och inget gammalt.
 
tommib
Kan och får är två olika saker :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Den siffran känns lite uppblåst. Om kärkraften inte funnits skulle ju annan kraft ersatt den. Med följden att elskatt och moms skulle betalats in ändå. Siffran 62Gkr är bättre, det är ren kärnkraftsskatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.