18 243 läst · 295 svar
18k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Det begriper även jag att ingen undgår fasta avgifter för nätdelen. Men det är det med effekttaxan som inte är riktigt bra. Har du noll uttag under del av en månad och börjar värma, ( bra 3 dygn ) så blir det effektaxa direkt från noll, då du inte har någon tidigare förbrukning.A ajn82 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag provar att lägga in en bild över topparna dag för dag i en hyptotetisk månad med 30 dagar.
Jag tror att nästan alla (inte riktigt alla) kan hitta de tre topparna för månaden.
Jag tror också att nästan alla (inte riktigt alla) kan räkna ut genomsnittsvärdet av de tre topparna (övriga värden är ointressanta för effektavgiften enligt Ellevios modell).
Det finns också ett streck för när effektavgiften kliver in för den som vill ha ett streck (oklart varför). Det strecket kallas också X-axeln i diagrammet.
Det var väl inte så svårt att förstå? Jag tror att man kan visa diagrammet för en treåring och be denne peka ut de tre högsta staplarna och att treåringen kommer klara av det utmärkt.
Ingen undkommer effektavgifter. Du kan ta bort ”nästan”J jonaserik skrev:Det med att gnälla ska du nog vara tyst om, bra se grafen som är i # 235 vad verkligeten är och inget annat.
Ingen nästan kommer att undgå någon effektaxa. Inte ens dom som ska försöka vara smarta med omdirigeringen av uttag av kW/h under dygnets timmar. Ska det vara så svårt förstå. Bara titta på vad det skulle innebära för dig själv. Så kasta inte sten i glashuset du sitter i. Överraskningarnas tid är inte över ännu, så bli inte förvånad.
kW/h är helt fel i meningen du manar sannolikt energi eller effekt. Det du skrev är inte heller enhet för något av det.
Effekttaxan går alltid från noll. Man börjar aldrig någonsin räkna från något annat värde än noll.J jonaserik skrev:
Det är ungefär som när man mäter förbrukning, man betalar för allt över noll, inte för allt över 3, inte för allt över 7 och inte för allt över något konstigt streck (såvida inte strecket=0)
Men är det inte topparna över ett snitt som efekttaxan ska debiteras för och inte helt från noll då. Eftersom du vet, vad är det då med ett snitt som det talas om och räknas från, noll eller något medelvärde.Fairlane skrev:
Nej det är inte topparna över något snitt som debiteras. Det är topparna.J jonaserik skrev:
Det snitt som man talar om är alltså genomsnittsvärdet av dina tre högsta toppar. Blir det 7 ska du betala 7*81,25 i effekttaxa den månaden. Blir genomsnittet av dina tre högsta toppar 4 ska du betala 4* 81,25 i effekttaxa den månaden.
Svårare än så är det inte.
Grafen jag visade på i inlägg #242 visar alltså tre toppar på 8, 9 och 7, medan övriga dagars toppar ligger på 4.
(8+9+7)/3 = 8 är den faktorn man alltså ska använda för att se sin effektavgift (i Ellevios fall). 8*81,25
Sen kan man såklart fundera över vad man gjorde för att få de 3 topparna som stack ut. Kunde man fördelat förbrukningen lite annorlunda de dagarna och fått ner topparna till 6,7 och 5, ja då hade man sparat cirka 160 kr den månaden.
Med reservation för att jag mins fel med 81,25
Då kan man osökt undra det med ett snitt som det talas om. Det ska räknas från noll då enligt er, för varje timma som överstiger noll i din graf. Varför skrivs det då inte, att den timmans förbrukning ska räknas från noll och inte tala om något snitt. Ett snitt är detsamma som ett medelvärde. I din graf finns ett medelvärde på 4 och sen sticker det upp till 7 , 8 , 9 som ligger över medelvärdet/snitt och det är nog i mattematikens värd att medelvärde/snitt är på linjen 4 och inte från noll. Ska det då taxares efter 4 och medelvärdet på topparna över 4 eller från allt den timmen. Mycket konstig beräkning på något som ska kallas snitt. Men vi kan nog avsluta vårat nu. God JUL på er.Fairlane skrev:
Nej det är inte topparna över något snitt som debiteras. Det är topparna.
Det snitt som man talar om är alltså genomsnittsvärdet av dina tre högsta toppar. Blir det 7 ska du betala 7*81,25 i effekttaxa den månaden. Blir genomsnittet av dina tre högsta toppar 4 ska du betala 4* 81,25 i effekttaxa den månaden.
Svårare än så är det inte.
Grafen jag visade på i inlägg #242 visar alltså tre toppar på 8, 9 och 7, medan övriga dagars toppar ligger på 4.
(8+9+7)/3 = 8 är den faktorn man alltså ska använda för att se sin effektavgift (i Ellevios fall). 8*81,25
Sen kan man såklart fundera över vad man gjorde för att få de 3 topparna som stack ut. Kunde man fördelat förbrukningen lite annorlunda de dagarna och fått ner topparna till 6,7 och 5, ja då hade man sparat cirka 160 kr den månaden.
Med reservation för att jag mins fel med 81,25
Man talar om ett genomsnitt av de timmar med högst förbrukning under månaden.J jonaserik skrev:
Sen pratar du om något annat snitt, oklart varför.
Har du läst: https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
Man brukar inte skriva att det ska räknas från noll, det är självklart.J jonaserik skrev:
- Föraren framförde bilen i 100 km/h
- Effekten på elementet är 1000 W
- Äpplena kostar 25 kr/kg
Snittet är något som du helt låst fast vid själv. Ett genomsnitt på dina tre högsta toppar är det som gäller och jag tror vi försökt förklara det 100ggr nu, inklusive med länkar till källan. Vem pratar om något "snitt" förutom du? Helst då någon som kan något om saken.
Ett genomsnitt på de tre högsta topparna....J jonaserik skrev:
Allt som inte är en topp är fullständigt ointressant i sammanhanget.
I matematikens värld är medelvärdet av de tre högsta topparna 8, (7+8+9)/3. Att det finns en massa andra värden påverkar inte den saken alls. Det är matematik från mellanstadiet, om inte tidigare.
Om jag ber dig plocka ut de tre högsta värdena ur grafen, tycker du då att det är 9, 8, 7, 4, 4. 4, 4, 4, etc?J jonaserik skrev:
Om man bara beskådar effektavgiften så ser det ut såhär;J jonaserik skrev:Då kan man osökt undra det med ett snitt som det talas om. Det ska räknas från noll då enligt er, för varje timma som överstiger noll i din graf. Varför skrivs det då inte, att den timmans förbrukning ska räknas från noll och inte tala om något snitt. Ett snitt är detsamma som ett medelvärde. I din graf finns ett medelvärde på 4 och sen sticker det upp till 7 , 8 , 9 som ligger över medelvärdet/snitt och det är nog i mattematikens värd att medelvärde/snitt är på linjen 4 och inte från noll. Ska det då taxares efter 4 och medelvärdet på topparna över 4 eller från allt den timmen. Mycket konstig beräkning på något som ska kallas snitt. Men vi kan nog avsluta vårat nu. God JUL på er.
FÖRE
-Effektavgift debiteras ej, dvs 0 kronor
EFTER
-Effektavgift debiteras efter effektuttaget vilket ger nya kostnader varje månad
Nu är det som så att de elnätsavgifter vi betalar till elnätsbolagen är uppdelade på flera kostnadskomponenter;
(Ellevio i detta fall)
FÖRE
-Fast avgift
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh.
EFTER
-Fast avgift
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh.
och
-Effektavgift som elnätsbolaget debiterar efter effektuttaget.
För att bedöma om det blir billigare eller dyrare EFTER måste man se över samtliga elnätskostnader och inte bara effektavgiften. I grund och botten ska elnätsbolagens totala debitering till alla abonnenter vara densamma FÖRE och EFTER. Däremot blir det variationer per abonnent.
Om vi tar ett exempel med Ellevio som elnätsbolag för ett småhus med 10000 kWh i årsförbrukning och antaget debiterbart effektuttag per månad till 3 kW så ser det ut såhär (20 A mätarsäkring), månadskostnader;
FÖRE
-Fast avgift, 450 kr
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh. (30 öre/kWh och samma förbrukning varje månad), 250 kr
Totalt: 700 kr
EFTER med ny prissättning
-Fast avgift, 365 kr
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh. (6 öre/kWh och samma förbrukning varje månad) 50 kr
-Effektavgift som elnätsbolaget debiterar efter effektuttaget, 3 kW, 243,75 kronor, avrundar till 244 kr
Totalt: 659 kr
Vad som händer är att Ellevios överföringsavgift sänks ihop med att effektavgiften införs. För egen del med stuga i Ellevios nät med mkt liten förbrukning så blir jag rätt så torsk med den nya modellen vad det ser ut.
(Nu har jag inte tagit hänsyn till att effektuttaget räknas annorlunda på natten (22-06) i Ellevios nät. Data taget från https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser-privat/#h-tillampningsvillkor)
På Mina Sidor hos Ellevio så går det att se timförbrukningen dag för dag och då går det att få en uppfattning om effektförbrukningen på timbasis och även att hitta de 3 högsta värdena under en månad. Enklast är väl att ladda ner siffrorna från Ellevio och kolla i Excel eller manuellt på skärmen i en tabell. Dessa 3 högsta värden är de siffror som effektavgiften räknas ut från.
Det är väldigt mycket Ellevio, förståeligt som stort bolag med många kunder. Andra nätbolag har andra modeller för beräkning av effekttaxa.
Ex har Skövde energi inte sänkt fast avgift, de har inte ett genomsnitt på tre toppar. Högsta effekt under månaden gäller (må-fre 06-22). Här är också påslaget större på den energi som förbrukas under höglasttiden (se ovan). Det skiljer 17 öre i påslag mellan de olika perioderna.
I diskussionen kring effektavgifter ser jag inte (kan ha missat) att det skulle vara ett problem att varje nätbolag är fria att skapa sin egen modell, och fria att införa den utan att redovisa något underlag för sina beräkningar.
Kan det upplevas som problematisk?
Ex har Skövde energi inte sänkt fast avgift, de har inte ett genomsnitt på tre toppar. Högsta effekt under månaden gäller (må-fre 06-22). Här är också påslaget större på den energi som förbrukas under höglasttiden (se ovan). Det skiljer 17 öre i påslag mellan de olika perioderna.
I diskussionen kring effektavgifter ser jag inte (kan ha missat) att det skulle vara ett problem att varje nätbolag är fria att skapa sin egen modell, och fria att införa den utan att redovisa något underlag för sina beräkningar.
Kan det upplevas som problematisk?
Och vilka klarar att maxa på 3 kw ? Kaffebryggare och koka ett äggClasseClas skrev:
Om man bara beskådar effektavgiften så ser det ut såhär;
FÖRE
-Effektavgift debiteras ej, dvs 0 kronor
EFTER
-Effektavgift debiteras efter effektuttaget vilket ger nya kostnader varje månad
Nu är det som så att de elnätsavgifter vi betalar till elnätsbolagen är uppdelade på flera kostnadskomponenter;
(Ellevio i detta fall)
FÖRE
-Fast avgift
EFTER
-Fast avgift
och
-Effektavgift som elnätsbolaget debiterar efter effektuttaget.
För att bedöma om det blir billigare eller dyrare EFTER måste man se över samtliga elnätskostnader och inte bara effektavgiften. I grund och botten ska elnätsbolagens totala debitering till alla abonnenter vara densamma FÖRE och EFTER. Däremot blir det variationer per abonnent.
Om vi tar ett exempel med Ellevio som elnätsbolag för ett småhus med 10000 kWh i årsförbrukning och antaget debiterbart effektuttag per månad till 3 kW så ser det ut såhär (20 A mätarsäkring), månadskostnader;
FÖRE
-Fast avgift, 450 kr
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh. (30 öre/kWh och samma förbrukning varje månad), 250 kr
Totalt: 700 kr
EFTER med ny prissättning
-Fast avgift, 365 kr
-Överföringsavgift som elnätsbolaget debiterar efter förbrukningen, dvs antal kWh. (6 öre/kWh och samma förbrukning varje månad) 50 kr
-Effektavgift som elnätsbolaget debiterar efter effektuttaget, 3 kW, 243,75 kronor, avrundar till 244 kr
Totalt: 659 kr
Vad som händer är att Ellevios överföringsavgift sänks ihop med att effektavgiften införs. För egen del med stuga i Ellevios nät med mkt liten förbrukning så blir jag rätt så torsk med den nya modellen vad det ser ut.
(Nu har jag inte tagit hänsyn till att effektuttaget räknas annorlunda på natten (22-06) i Ellevios nät. Data taget från [länk])
På Mina Sidor hos Ellevio så går det att se timförbrukningen dag för dag och då går det att få en uppfattning om effektförbrukningen på timbasis och även att hitta de 3 högsta värdena under en månad. Enklast är väl att ladda ner siffrorna från Ellevio och kolla i Excel eller manuellt på skärmen i en tabell. Dessa 3 högsta värden är de siffror som effektavgiften räknas ut från.
Vad föreslår du för effektnivå som indikation på helåret? Räkna om siffrorna och ge ett motbud. Jag tror att @jonaserik som jag svarade faktiskt har veduppvärmning och då är 3 kW rätt OK.keneri1960 skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning