18 556 läst · 295 svar
19k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Skilj på kw och kwhJ jonaserik skrev:Det var ett innerligen tjat om det ena eller andra, Men ni som vet, kan se lite vad vi har och skulle det varit effekttaxa i maj, skulle jag nästan vara ruinerad, då värmdes den lilla pool jag har, inför sommarens aktiviteter och sedan tar solfångarna över. Som har bara 24 m3 i sig. Enligt graf för maj 2024 Eldar med ved för VV och värme., låga uttag av energi
Sen den 15/12 är det mat och disk, lika med 16/12 lite mindre
Räkna gärna ut vad värmning av min pool skulle kosta, inget gratis är det med effektaxa och tror mig inte att ha större tilltro till effektaxan. Som något ska vara så bra, för oss som tar ut större uttag.
EDIT Det är Ellevio
För att få upp värmen i min plaskdamm så kör jag med en VP 9 kW och enligt alla här så är det totalen som räknas för varje timma och det är 9 kW, vad blir det då i kr/ören. Det tar ca 2,5 dygn att värma på, konstant drift av VP och med Ellevio är det inte specielt gratis.Attitudeswe skrev:
9kW värme bör kosta dig 2kW el. Du har nog råd med 200kr för att värma poolen om ju fått ryggskott och handgrävt den...J jonaserik skrev:
Fairlane skrev:
Nu var det inte frågan om råd att betala, den delen kan du hålla dig ifrån. Det är det med effekttaxans inverkan på uttagen effekt. Hur det blir för dom som har en stor pool på kanske 50 - 60 m3. Inget är nog gratis att hålla upp tempen.Attitudeswe skrev:
Jo jag fick intrycket att du antydde att vissa elnätsbolag inte skulle anamma effektavgifter vilket då alla måste.Fairlane skrev:
Vi tar länken till energimarknadsinspektionen igen
https://ei.se/konsument/aktuellt-fo...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare
Men det är precis dom som ska betala för nätet, belastar man nätet mer än andra får man också betala vad det kostar.J jonaserik skrev:
Redigerat:
Din förbrukning ser ju ut att ha spikar på under 2kW över månadssnittet, så du kan nog se fram emot sänkt elnättaxa.J jonaserik skrev:
Pausar du poolen under matlagning/tvätt/disk så märker du inte av att du värmer poolen på effektkomponenten i taxan.
Du borde fokusera på skatten det kostar att hålla tempen i poolen och inte effekten för att värma den initialt.
Är mycket medveten om statens pålagor och vad det tillkommer, i övrigt så är det inget att säga om själva kostnaderna för transporten av el på dåliga motorvägar, ( linjer ) som är för klena.Attitudeswe skrev:
Din förbrukning ser ju ut att ha spikar på under 2kW över månadssnittet, så du kan nog se fram emot sänkt elnättaxa.
Pausar du poolen under matlagning/tvätt/disk så märker du inte av att du värmer poolen på effektkomponenten i taxan.
Du borde fokusera på skatten det kostar att hålla tempen i poolen och inte effekten för att värma den initialt.
Jag har då aldrig upplevt nån brown out med rullande elavbrott. Tycker allt att det funkar fint att få el när jag behöver den.
Jag är mycket mottaglig att flytta min elanvändning om jag tjänar på det ekonomiskt (vilket jag gör med ca 3000kr ett normalår eller 8000kr ett extremår med timpris. Får dom bara till en tidsdifferentierad effekttaxa så kan jag spara ännu mer ..)
Jag är mycket mottaglig att flytta min elanvändning om jag tjänar på det ekonomiskt (vilket jag gör med ca 3000kr ett normalår eller 8000kr ett extremår med timpris. Får dom bara till en tidsdifferentierad effekttaxa så kan jag spara ännu mer ..)
Nu har förvisso elpriserna i elområde 4 (stundtals) varit orimligt höga. Noterar ändå att Malmö vid midnatt ska ha +8c . . . och att det samtidigt ska vara -15c här 🥳. Det är ju en viss skillnad. Det gör också att förbrukningen är avsevärt högre längre norrut....
Men samtidigt är husen säkert sämre isolerade här (eftersom dom byggts efter klimatet).@ @ndreas skrev:
Drar era hus 3 ggr så mycket energi ( ungefär prisskillnaden i dag mellan SE4 och SE 1-2) ?
Och ja, jag har fortfarande sommardäcken på😉
Den grafen för maj månad är inte uppdelat i förbrukning per timme, så direkt ut den är det inte möjligt att beräkna. 27 maj gjorde du av med cirka 51 kWh ser det ut som. Om du förbrukade konstant hela det dygnet så kommer du ha en topp på 2,1 kW ungefär. Övriga dagar ligger du lägre, men säger vi att du förbrukar väldigt ojämnt och mindre på kvällar/nätter så kommer du väl få en effektavgift på 200 kr den månaden.J jonaserik skrev:Det var ett innerligen tjat om det ena eller andra, Men ni som vet, kan se lite vad vi har och skulle det varit effekttaxa i maj, skulle jag nästan vara ruinerad, då värmdes den lilla pool jag har, inför sommarens aktiviteter och sedan tar solfångarna över. Som har bara 24 m3 i sig. Enligt graf för maj 2024 Eldar med ved för VV och värme., låga uttag av energi
Du ser ut att ha förbrukat ungefär 750 kWh i maj. Då kommer du betala en knapp 50-lapp i överföringsavgift också.
Tidigare så hade överföringsavgiften istället varit cirka 225 kronor.
Så totalt kommer du kanske betala en tjuga mer under maj med det nya systemet.
Toppen 15 december ser ut att hamna på cirka 1,5 kW klockan 21.J jonaserik skrev:
Toppen 16 december ser ut att hamna på 1 kW runt klockan 19.
Sista toppen för månaden vet vi ju inte, men säg att det hamnar på 1,5 kW också någonstans, då kommer du få en effekttaxa under december på ungefär 100 kr.
Det är väl inte sagt att det ska vara något bra för den som tar ute större uttag? Det är ju de stora uttagen man vill få bort.J jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning