Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fair enough. Och 10 räntepunkter ger förstås en extra påverkan med 1.000 kr per lånad miljon och år.

Jag tror bara att man ska tänka på att jordbruksfastighetslån faktiskt är en slags företagslån och har man bara fastigheten på någon slags hobbynivå som inte levererar ett överskott i sig är det inte konstigt att lånet är dyrare än ett bolån.

Å andra sidan kan förstås företagslån av olika slag ha väldigt låg ränta om verksamheten är stabil.

Av nyfikenhetsskäl, var fick du 1,22 % och var det pga. verksamhetens styrka eller din allmänna återbetalningsförmåga?
Mjo. Samtidigt, även om det förstås är hypotetiskt och en fråga om hur man ser på saker och ting, är många som äger jordbruksfastigheter ju månskensbönder utan större verksamhet (vilket heller inte är något krav som bekant). Att då betrakta det som företagslån ger en otillräcklig bild. Vår belåning ligger på ca 45 %, vi har både besparingar och saker att avyttra för att få in pengar vid behov. Trots det nekas man lån av många per automatik baserat på tariffer och mediankalkyler. Vi får t.ex. aldrig låna på automatiserade onlinekalkyler då vår månadslön och därmed återbetalningsförmåga enligt "Algoritm 1A" är för dålig. När vi fått tag på personer och förklarar att vi har X, Y och Z brukar det lösa sig, men som sagt, de bästa räntorna verkar förbehållet småhus/villa.

När vi tog vårt lån bollade vi SEB och Handelsbanken som jag minns det. Det blev SEB då. Idag är som sagt räntorna ännu lägre, men trots att vi ökat vårt ägande och minskat vår belåningsgrad kraftigt lär vi inte kunna lägga om vårt lån till en lägre ränta pga för låg månadslön. Jag förstår det generella resonemanget, men det blir lite fånigt och det är uppenbart att just individuella bedömningar behövs då alla inte passar in i tariffmallen.

Inom kort byter jag sannolikt jobb och får en högre månadslön. Då ska vi ta upp bollen igen. Oklart med vilka, men några av dessa blir det nog. Landshypotek, Stabelo (Avanza), SBAB m.fl. är ute ut bilden.

Danske Bank
Länsförsäkringar
SEB
Nordea
Orust Sparbank
Swedbank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.