AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag ska förhandla om 2 år till rörlig i mars pga att vi ska köpa hus. Ska bli intressant se vad SEB ger mig. Vi har under 50 procent belåning så borde få bra.
kan ju vara bra men ur bankens perspektiv så är det bättre för dem med hög belåningsgrad. De tjänat mer på en då (men så klart bättre för er)

Någon som gjort energideklaration på sitt boende för att komma ner på 0.99% Grönt lån hos t.ex SPAB?
Kikar runt och verkar kunna komma från 1.09 till 0.99 på detta

Ja, vi har 0,05% i rabatt från SBAB pga energideklaration, alltså s k Grönt bolån. Vi har 0,99% bundet på 3 år. Hade vi kommit upp i klass A eller B hade vi fått ytterligare 0,05%.

• Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, vi har 0,05% i rabatt från SBAB pga energideklaration, alltså s k Grönt bolån. Vi har 0,99% bundet på 3 år. Hade vi kommit upp i klass A eller B hade vi fått ytterligare 0,05%.
Vad kostar det att göra en energideklaration?

Min kostade 1950kr i Gbg.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Vad kostar det att göra en energideklaration?
Vi betalade drygt 3000 kr, tror jag.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
De borde istället ha som krav att man kör elavtal på enbart kärnkraftsenergi

• Gilla
Loxxx
  • Laddar…
Oklart om det varit med på annat ställe men vill passa på att tipsa om att medlemmar i Villaägarna får 0,94% hos Landshypotek (bundet 1 år) om man har mindre än 60% belåningsgrad. 1,04% under 70% och 1,14% under 75%
https://www.villaagarna.se/formaner/tjanster/bolan/

Mr Steed Mr Steed skrev:
Oklart om det varit med på annat ställe men vill passa på att tipsa om att medlemmar i Villaägarna får 0,94% hos Landshypotek (bundet 1 år) om man har mindre än 60% belåningsgrad. 1,04% under 70% och 1,14% under 75%
[länk]
Det tråkiga är att de inte erbjuder bolån till jordbruksfastighet - vilket ganska få gör men förstås inte skyltar med. Har någon tips på bank/institut som har bra bolåneränta och/eller villkor för jordbruksfastighet får ni gärna hojta! :)

Landshypotek. Det är förstås högre ränta än på småhusfastigheter, men är återbetalningsförmågan god i förhållande till lånebeloppet kan man ändå få räntor på 1,5 % eller kanske rent av bättre.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Düsseldorff
Villa i Bromma, värde ca 16 000 000 kr. Lån 8 000 000 kr. Ränta sänkt från 0,94 % till 0,74 % idag. 3 år.

Om skiten är tillräckligt dyr kan man få bra ränta oavsett "marknadsränta".

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
1,01% på sbab. Bundet på 2 år

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Landshypotek. Det är förstås högre ränta än på småhusfastigheter, men är återbetalningsförmågan god i förhållande till lånebeloppet kan man ändå få räntor på 1,5 % eller kanske rent av bättre.
Utan att låta alltför negativ känns 1,5 % idag som väldigt högt vid en förhandling med tanke på att många småhuskunder får omkring eller rentav under procenten idag. Vi fick 1,22 för fem år sedan på vår jordbruksfstgh och då var räntorna något högre än nu.

T thomasp skrev:
Utan att låta alltför negativ känns 1,5 % idag som väldigt högt vid en förhandling med tanke på att många småhuskunder får omkring eller rentav under procenten idag. Vi fick 1,22 för fem år sedan på vår jordbruksfstgh och då var räntorna något högre än nu.
Fair enough. Och 10 räntepunkter ger förstås en extra påverkan med 1.000 kr per lånad miljon och år.

Jag tror bara att man ska tänka på att jordbruksfastighetslån faktiskt är en slags företagslån och har man bara fastigheten på någon slags hobbynivå som inte levererar ett överskott i sig är det inte konstigt att lånet är dyrare än ett bolån.

Å andra sidan kan förstås företagslån av olika slag ha väldigt låg ränta om verksamheten är stabil.

Av nyfikenhetsskäl, var fick du 1,22 % och var det pga. verksamhetens styrka eller din allmänna återbetalningsförmåga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.