Hypoteket är Schibsteds nya bolåneaktör som erbjuder bolån (3 månaders) till 1,28%. Dvs 0,01 lägre än Avanzas Bolån+.
 
jag har haft 1,2 på SEB nu i jag vet inte hur länge. Jag får känslan att SEB låst min rörliga ränta så jag itne kan få lägre, vilket motverkar lite vitsen med rörlig? :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1.19 fick jag :/
SEB har haft samma listpris på sin 3 månadersränta sedan 10 april 2017. Då ökade de räntan med 0,01. Det betyder att du har haft en rabatt på 0,84 i ungefär ett år. SEB brukar ju köra med 24 månaders rabattperioder. Om de har slutat med det och bara kör med 12 månader så behöver du se över ditt bolån igen nu.
 
Stämmer 2 år på rabattperioder, är det inte lite konstigt köra 12 månaders perioder på en 3 månaders rörlig ränta? Borde den inte heta 12 månaders rörlig ränta då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
är det inte lite konstigt köra 12 månaders perioder på en 3 månaders rörlig ränta? Borde den inte heta 12 månaders rörlig ränta då?
Nu tror jag du skojar med mig ;). 3 månadersräntan är ju ingen rörlig ränta, utan en fast ränta som är bunden i 3 månader. Det som skiljer 3 månadersräntan från 1 år och längre räntor är att man oftast inte behöver betala någon ränteskillnad om man skulle behöva byta bank innan 3-månadersperioden gått ut.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nu tror jag du skojar med mig ;). 3 månadersräntan är ju ingen rörlig ränta, utan en fast ränta som är bunden i 3 månader. Det som skiljer 3 månadersräntan från 1 år och längre räntor är att man oftast inte behöver betala någon ränteskillnad om man skulle behöva byta bank innan 3-månadersperioden gått ut.
Vi har SHB och åkte på det när vi köpte nuvarande huset. Samma bank före och efter bostadsköpet. 3mån på båda lånen. Blev lite besviken men gjorde inget åt det, var lite svensk och knöt näven i fickan. Idag hade jag bytt bank om samma situation dykt upp.
Vet du ifall de beter sig likanande idag?
 
Det borde vi försöka ta reda på. Vilka banker tar ut ränteskillnadsersättning på sina 3 månadersräntor? Jag har fått för mig att Swedbank och Landshypotek inte gör det, men det kanske är individuellt från fall till fall?
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Vore intressant att veta. Kanske en artikel om det? För det kan ju bli lite pengar. Är det ett större lån kan säkert avgiften äta upp ränterabatten. Vi hade den oturen att hamna på ”fel” sida med två veckor och det blev flertalet 1000lappar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Då räntorna är rätt stabila ska det ju mycket till för att det ens blir någon ränteskillnad mellan gamla och nya lån, särskilt om man prutat ned något under listpris. Trodde dock att det var kutym att aldrig ta ut sådan på tremånaders.

Kan annars bidra med SBAB som ytterligare en bank som inte tar ut ränteskillnadsersättning. Dock har jag blivit av med förhandlad ränterabatt där utan info om det, så den affären kunde de vinka tack och adjö till inom en vecka efter att det uppdagats.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nu tror jag du skojar med mig ;). 3 månadersräntan är ju ingen rörlig ränta, utan en fast ränta som är bunden i 3 månader. Det som skiljer 3 månadersräntan från 1 år och längre räntor är att man oftast inte behöver betala någon ränteskillnad om man skulle behöva byta bank innan 3-månadersperioden gått ut.
Nej, och det var inte såhär förr på 3 månaders på SEB, du hade inte samma ränta i 12 månader. Kan de ha ändrat från halvår eller så?
 
Redan i mars 2015 fick vi nys om att SEB skulle överge sin lite annorlunda upplåningsränta + påslag-modell. https://www.byggahus.se/forum/threads/seb-slutar-redovisa-sin-upplaningsraenta.253299/

I september 2015 så chockhöjde SEB upplåningsräntan. https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/seb-hoejer-upplaningsraentan-med-166.3708/

Men det dröjde till juli 2016 innan de slutade redovisa sin upplåningsränta öppet. https://www.byggahus.se/forum/threads/seb-upplaningsraenta-funkar-inte.257226/#post-2521685

Så länge de körde med upplåningsräntan + påslag (istället för listpris - rabatt som de flesta andra banker gjorde vid den tiden, och som storbankerna fortfarande gör) så ändrade sig tremånadersräntan oftare än vad den har gjort på sistone.

Åtminstone så upplevdes det av bolånekunderna som att den ändrades oftare (det är nog det du har upplevt @AndersMalmgren), eftersom upplåningsräntan ändrades från en dag till annan. Men i själva verket så ändrades SEBs boränta inte så mycket vid de fasta "bindningstidpunkterna" som inträffade var tredje månad.

Jag tror helt enkelt att SEBs prismodell var ett smart sätt av SEB att få nya kunder eftersom de framstod som billigare än de egentligen var när de sänkte priset "mellan bindningstidpunkterna" men höjde tillbaka när det var det var dags igen att sätta räntan.
 
Ah ja just det de ändrade ju modellen, måste varit då det blev annorlunda. Gillar nog den gamla modellen bättre. iallafall i en nedåtgående trend, nu kanske man inte vill ha det så :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det borde vi försöka ta reda på. Vilka banker tar ut ränteskillnadsersättning på sina 3 månadersräntor? Jag har fått för mig att Swedbank och Landshypotek inte gör det, men det kanske är individuellt från fall till fall?
Inte SEB heller när vi bytte den deras 3-månaders till Landshypotek.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Bytte även jag nyss till landshypotek ifrån SEB. Ingen ränteskillnadsersättning. Och bra ränta 0,99 ifrån 1,29 hos SEB.
 
Varje gång jag ser att den här tråden har uppdaterats så tänker jag "undrar om Ålandsbanken har justerat sin 3-månaders" och så går jag dit och kollar.

Man kan ju inte beskylla dem för att vara flaxiga i sin räntesättning i alla fall:

3 mån 2,00 % Senaste ränteändringsdag 2015.06.15

Vi som har 0,85% i rabatt ligger stadigt på 1,15% sen i höstas och det klagar i alla fall inte jag på men det är klart, det hade ju inte gjort något om de hade följt med i "rörligt-racet" som varit ett tag...

Vad jag vill ha sagt? Jo, att det har blivit mer av en grej att satsa på en ej förhandlingsbar till synes låg listränta mer nu än förut, när alla höll samma förhållandevis höga listränta och gömde sig bakom "individuella förhandlade villkor".

Bolån har helt enkelt blivit mer transparent, så något har ändå hänt på marknaden, även om det fortsatt finns potential för ännu mer sänkningar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.