544 033 läst · 2 310 svar
544k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Av den enkla anledningen att vi inte får 1.04 av dem. När jag har talat med den så har vi vart ute och cyklat ordentligt. Ca1.5%.Per Eskilsson skrev:
Anledningen till detta har vart att vi har varit föräldralediga med två barn. Jag har en fast del i min lön och en del som är provisionsbaserad. Då jag har vart föräldraledig så har min årsinkomst minskat och då säger SBAB att den är för låg för att ge oss en annan ränta medans detta inte vart några problem för Swedbank som enkelt kan se att min ”normala” månadslön. Danske Bank har heller inte haft några problem med detta.
Jag ska nog säga att jag har vart nöjd med Swedbank under de åren jag har vart kund. 1.04 är som du säger bättre än 1.08 men i min mening inte tillräckligt bra för att byta.daddydj skrev:
Att vi ska använda oss av deras villaförsäkring är förvisso ett krav för räntan men det har dessutom visat sig vara den absolut bästa dealen beträffande försäkring både prismässigt men också vad försäkring gen täcker och innehåller. Denna kostnad äter upp diffen mellan räntorna till Swedbankkontoret fördel.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Enligt vår boräntetabell så finns det andra medlemmar som har sitt bolån hos Swedbank och som har lägre ränta än 1,04%.
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...11&belaningsgrad=alla&lan=alla&sort=ranta.asc
Min far hade tidigare 1,10 på SEB men sänkte sig nu till 1,00. Det verkar vara lägst räntor på 3-åringarna just nu.
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...11&belaningsgrad=alla&lan=alla&sort=ranta.asc
Min far hade tidigare 1,10 på SEB men sänkte sig nu till 1,00. Det verkar vara lägst räntor på 3-åringarna just nu.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Tagga @johnny659 och @A Johansson och fråga hur de bar sig åt för att få en ränta på lägre än 1,04.
Hej. Klart jag kan dela med mig av det, gjorde inget märkvärdigt. Jag räknade fram på SBAB’s hemsida att jag skulle få den räntan hos dem. Sen om det faktiskt skulle bli så i verkligheten kommer vi aldrig få veta... Kontaktade därefter Swedbank som först sa att de kunde sträcka sig till 1,29. Då begärde jag ut ett amorteringsunderlag och sa att jag tyvärr var tvungen att gå vidare med flytt av lånen. Dagen efter ringde någon med mer mandat och undrade om de kunde göra något för att behålla oss som kunder. De återkom sen med erbjudande om 1,05, jag spelade svår och sa att om de kunde matcha 1,02 så skulle jag vara kvar som nöjd kund hos dem. Vilket de gjorde Så vi gick från 1,57 till 1,02. Mycket bra timpenning för den ansträngningen.Per Eskilsson skrev:
Med så pass hög belåningsgrad så är det en mycket bra ränta. Nu är jag kanske inte up to date men denna räntesats brukar endast de med belåningsgrad <70 komma i närheten av.Patrik.Lind skrev:Jag talade med Swedbank idag som erbjöd mig räntan nedanför. För att få denna ränta så har vi våra lönekonton, pensionssparande samt försäkringar i banken. Belåningsgraden ligger ungefär på 85%
Rörlig 1.14
Bunden 2år 1.08
Bunden 3år 1.08
Har fått 1.04 av Danske Bank men när jag försöker få Swedbank att möta deras ränta är det stopp.
För tillfället känner jag att skillnaden mellan de två erbjudanden är för liten för att byta bank från Swedbank (nuvarande bank) till danske bank. I kronor och ören blir detta en skillnad på 158kr/mån.
Vad tycker experterna?
Är detta verkligen med en belåningsgrad på 85%?A A Johansson skrev:Hej. Klart jag kan dela med mig av det, gjorde inget märkvärdigt. Jag räknade fram på SBAB’s hemsida att jag skulle få den räntan hos dem. Sen om det faktiskt skulle bli så i verkligheten kommer vi aldrig få veta... Kontaktade därefter Swedbank som först sa att de kunde sträcka sig till 1,29. Då begärde jag ut ett amorteringingsunderlag och sa att jag tyvärr var tvungen att gå vidare med flytt av lånen. Dagen efter ringde någon med mer mandat och undrade om de kunde göra något för att behålla oss som kunder. De återkom sen med erbjudande om 1,05, jag spelade svår och sa att om de kunde matcha 1,02 så skulle jag vara kvar som nöjd kund hos dem. Vilket de gjorde Så vi gick från 1,57 till 1,02. Mycket bra timpenning för den ansträngningen.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
@PatrikLindh Ja, att begära ut ett amorteringsunderlag är ofta ett ganska enkelt sätt att hamna i en bättre sits. Läs gärna mer om det här https://www.byggahus.se/amorteringsunderlagA A Johansson skrev:Kontaktade därefter Swedbank som först sa att de kunde sträcka sig till 1,29. Då begärde jag ut ett amorteringsunderlag och sa att jag tyvärr var tvungen att gå vidare med flytt av lånen. Dagen efter ringde någon med mer mandat och undrade om de kunde göra något för att behålla oss som kunder. De återkom sen med erbjudande om 1,05, jag spelade svår och sa att om de kunde matcha 1,02 så skulle jag vara kvar som nöjd kund hos dem. Vilket de gjorde Så vi gick från 1,57 till 1,02. Mycket bra timpenning för den ansträngningen.
Absolut. Till saken hör att vi sålde i juni förra året så vi har fått hoppa in i en andrahands för att mellanlanda och därav finns ingen amorteringsunderlag att ta ut.Per Eskilsson skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Byter nu till SPAB från Landshypotek. Gjorde även en Energideklaration för att se om jag fick ner räntan ytterligare då dom har ett Grönt bolån som ger 0,1% om man är i klass A-B och 0,05 i klass C.
Tyväär kom vi innte hela vägen ner för vårt 20-tals hus men fick ändå ner det till C.
Tyväär kom vi innte hela vägen ner för vårt 20-tals hus men fick ändå ner det till C.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg