timmelstad timmelstad skrev:
Varje gång jag ser att den här tråden har uppdaterats så tänker jag "undrar om Ålandsbanken har justerat sin 3-månaders" och så går jag dit och kollar.

Man kan ju inte beskylla dem för att vara flaxiga i sin räntesättning i alla fall:

3 mån 2,00 % Senaste ränteändringsdag 2015.06.15

Vi som har 0,85% i rabatt ligger stadigt på 1,15% sen i höstas och det klagar i alla fall inte jag på men det är klart, det hade ju inte gjort något om de hade följt med i "rörligt-racet" som varit ett tag...

Vad jag vill ha sagt? Jo, att det har blivit mer av en grej att satsa på en ej förhandlingsbar till synes låg listränta mer nu än förut, när alla höll samma förhållandevis höga listränta och gömde sig bakom "individuella förhandlade villkor".

Bolån har helt enkelt blivit mer transparent, så något har ändå hänt på marknaden, även om det fortsatt finns potential för ännu mer sänkningar.
Är det något som går att förhandla sig till fortfarande?

0,85% i rabatt

Suhagg Suhagg skrev:

0,85% i rabatt
Det är naturligtvis omöjligt för mig att svara på, men vi hade 0,8, sålde hus förra våren, köpte lägenhet förra våren och hade tillträde i oktober och placerade lånen då, höjde belåningsgraden en aning och la upp amortering och fick höjd rabatt från 0,8 till 0,85%

Hur det skulle bedömas för er kan jag naturligtvis inte svara på men det är inte allt för många månader sen så rent spontant känns det inte omöjligt?

Om man tittar på deras egen historik över genomsnittsränta på bolån månad för månad så ser den ut att ge stöd för att deras villkor inte har förändrats nämnvärt för nya kunder vilket tyder på att det fortfarande bör vara möjligt att få samma rabatt med "rätt" förutsättningar. Men återigen, bara mina egna spekulationer.

(https://www.alandsbanken.se/banktjanster/lana-pengar/bolan)

Bindningstid Genomsnittlig bolåneränta Månad
3 mån 1.2803 % Januari 2018
3 mån 1.3009 % December 2017
3 mån 1.2832 % November 2017
3 mån 1.2855 % Oktober 2017
3 mån 1.2986 % September 2017
3 mån 1.2847 % Augusti 2017
3 mån 1.2966 % Juli 2017
3 mån 1.2894 % Juni 2017
3 mån 1.2892 % Maj 2017
3 mån 1.323 % April 2017
3 mån 1.3012 % Mars 2017
3 mån 1.2929 % Februari 2017

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:

0,85% i rabatt
Ja

Jag kan ju flika in nu att Ålandsbanken var väldigt snabba med att i mellandagarna höja sin listränta ytterligare efter senaste räntebeskedet. Det gör att de lär börja stiga i snitträntorna framöver. I dagsläget har de nu en listränta på bolån på 2,35%. Med vår tidigare förhandlade rabatt om 0,85% hamnade vi därför på 1,50% i rörlig ränta. Ingen katastrof men knappast jättebra konkurrensmässigt. Vår belåningsgrad är ca 62-63% baserat på inköpspriset 2017 som ligger kvar, därav att vi inte kvalificerar oss för de bästa tänkbara rabatterna hos prispressare som Avanza/Stabelo, Landshypotek m fl som ger rabatter automatiskt baserat på belåningsgrad, sparat kapital och i vissa fall även energiklassning på fastigheten (bor i sekelskifteskåk, inte toppbetyd energimässigt i dagsläget, svårt att rå över).

Därav att vi åtminstone tidigare behövt gå till någon av de traditionella storbankerna och förhandla vilket vi ärligt talat inte orkat då vi ändå varit nöjda historiskt sett.

Nu blev dock läget ett annat. Jag har därför kontaktat Hypoteket (som har sin gräns på belåningsgrad på 65% och inte 50-60% som de andra. De erbjuder oss färdigförhandlad rabatt på 1,27%. Ställt mot detta så erbjöd Ålandsbanken utan att blinka ytterligare 0,15% rabatt vilket skulle innebära en rabatt om totalt 1% på bolånet, vilket skulle lägga oss på 1,35%.

I fortsatta diskussioner med Ålandsbanken väljer de primärt att framhålla sina tjänster samt att de erbjuder belåning upp till 80% (om vi skulle vilja renovera och öka lånen...) och att vi kan få ännu bättre rabatter om vi flyttar över x antal 100' i ytterligare sparade medel till deras förvaltning, då kan vi få ytterligare någon eller några 0,10% i ränterabatt. De är dock inte intresserade av att "köpa på sig" bolånestockar överlag.

Därav att som det ser ut idag kommer vi flytta vårt bolån till Hypoteket för att få 1,27% framöver istället.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lever denna tråden eller finns det någon mer aktuell? Är 1.05 för 2års bundet en bra deal? Jag lutar åt det...

Brukar säga till min bankman att kör på samma ränta som SBAB så slipper vi förhandla/tjafsa. Tillräckligt bra för mig och jag har kvar en pålitlig bankkontakt i min lokala bank när det kan behövas.

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Brukar säga till min bankman att kör på samma ränta som SBAB så slipper vi förhandla/tjafsa. Tillräckligt bra för mig och jag har kvar en pålitlig bankkontakt i min lokala bank när det kan behövas.
Min bundna löper ut nu. Haft 1.26 i 2år hos danskebank men SBAB bjöd 1.06 och SEB 1.05 på första rundan och danske verkar inte intresserade än så länge. Begärde just ut amorteringsunderlaget så kanske sätter fart på dom. Har inga problem med att byta bank

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Vi band lånen på 3 år i november till 1,04 % hos SBAB.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Vi band lånen på 3 år i november till 1,04 % hos SBAB.
tack för input. Så snabbt SEB sa 1.05 som första svar på SBAB 1.06 så kändes det som man kan få ner det ngt steg till

Jag bytte från SEB till SBAB. Så trött på SEB, alltid krångliga och trötta. SBAB är väldigt smidiga i jämförelse.

• Gilla
JDoppingen och 1 till
  • Laddar…
Jag talade med Swedbank idag som erbjöd mig räntan nedanför. För att få denna ränta så har vi våra lönekonton, pensionssparande samt försäkringar i banken. Belåningsgraden ligger ungefär på 85%

Rörlig 1.14
Bunden 2år 1.08
Bunden 3år 1.08

Har fått 1.04 av Danske Bank men när jag försöker få Swedbank att möta deras ränta är det stopp.
För tillfället känner jag att skillnaden mellan de två erbjudanden är för liten för att byta bank från Swedbank (nuvarande bank) till danske bank. I kronor och ören blir detta en skillnad på 158kr/mån.

Vad tycker experterna?

Vad är dealen med Danske för att få 1,04%?

Personligen skulle jag inte byta för så liten skillnad.

henq henq skrev:
Vad är dealen med Danske för att få 1,04%?

Personligen skulle jag inte byta för så liten skillnad.
Att vi har samtliga åtaganden i Danske Bank samt att någon av oss är med i Unionen vilket vi redan är. Min undran är förstås om någon annan med Swedbank har lägre ränta än 1.08 eller om det kan beräknas som en bra ränta. Förstår givetvis att detta dessutom beror på hur pass bra kund du är i banken samt hur stor din belåningsgrad är.

Patrik.Lind Patrik.Lind skrev:
Att vi har samtliga åtaganden i Danske Bank samt att någon av oss är med i Unionen vilket vi redan är. Min undran är förstås om någon annan med Swedbank har lägre ränta än 1.08 eller om det kan beräknas som en bra ränta. Förstår givetvis att detta dessutom beror på hur pass bra kund du är i banken samt hur stor din belåningsgrad är.
Varför inte SBAB för 1,04%?

Jag skulle bytt utan att tveka. 1,04 är bättre än 1,08 och Swedbank är ju ingen drömbank precis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.