Nu har vi förbättrat boräntetabellen:

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

- Vi har lagt till Landshypotek som bank. Vi kommer också lägga till Nordnet men vi har inte gjort det än. Upptäckte dom så sent som igår kväll.
- Vi har slagit ihop alla bindningstider i en stor lista och sorterar listan i senaste ordning i stället för lägst ränta. Naturligtvis kan man fortfarande få fram bara 3-månaders genom att filtrera på det. Man kan också klicka på kolumnrubriken Ränta och få fram de som har lägst ränta.
- Vi har gjort boräntetabellen lättare att använda i mobilen.
- Vi har förenklat formuläret genom att vi har tagit bort fälten Rabatt, Rabattens giltighetstid och Hushållets inkomst, uppgifter som var svåra för många att ta reda på.
- Vi har lyft fram tidsintervallerna 30 dagar, 3 månader och 1 år så att de är lätta att klicka fram. 30 dagar är standard.

Klickar man på 1 år, 3 månader och 30 dagar så kan man se att genomsnittliga räntan bland de som har rapporterat in har sjunkit från 1,50% till 1,41% till 1,36%.

Hoppas ni gillar förändringarna. :)

• Gilla
LinneaH och 1 till
  • Laddar…
Förhandlade (eller ja, försökte) med SEB i veckan. Påpekade att jag skulle få 1.17 hos SBAB utan att ens flytta några andra bankaffärer, och att jag tyckte att SEB åtminstone borde kunna matcha det eftersom jag har fler affärer där och de känner min ekonomiska historik sedan många år tillbaka och vet att jag är en trygg investering. Men de erbjöd 1.30 med motiveringen att det minsann var 74 punkter under deras listränta och att det inte är deras mål att vara billigast på bolån. Uppenbarligen helt ointresserade av att ha mig kvar som kund.

Så nu kommer jag att flytta bolånen till SBAB eller Landshypotek, och sparande och placeringar till Avanza. Transaktionskonton får tills vidare vara kvar hos SEB då det inte finns så mycket att spara på det om man väger det mot omaket med att byta kontonummer, flytta e-fakturor, autogiro m.m.

• Gilla
Mr Steed och 2 till
  • Laddar…
Sparande och placeringar bör du flytta till Avanza eller Nordnet i vilket fall. Ska till att man får en väldigt förmånlig ränta för att det ska löna sig att ha sparandet hos SEB.

Hoppas att det blir bra för dig hos SBAB eller Landshypotek.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
I torsdags (den 25 januari) flyttades vårt bolån från Swedbank till Landshypotek. Det nya bolånet som är på ett år gäller tydligen fram till årsskiftet och nästa räntejusteringsdag är den 27 december. Jag får känslan av att om man nappar på Landshypoteks erbjudande i slutet av mars så gäller det inte i 12 månader utan fram till årsskiftet, men jag kan ha fel.

Det låter ju konstigt, har du frågat dom om det verkligen skall vara så och i så fall varför? 1 år är ju 12 månader.

Nej, jag har inte kollat upp eftersom jag inte hunnit. Kanske någon annan här vet?

Jag diskuterade boräntor med en kollega idag, jag nämnde att jag bytt från SEB till Sbab och fått lägre ränta.
Han svarade att han är jättenöjd med Seb och sin ränta, vad har du för ränta då?
Han loggade in på banken och visade mig 0.32%
Det bästa är att han inte vet varför han har så bra ränta, så inga tips där.

Kan det inte vara så enkelt att hans fru eller sambo jobbar på bank och har kraftig rabatt (som sedan ska förmånsbeskattas)? I den här artikeln - som är 3 år gammal nu - står det att räntorna ligger på mellan 0-0,50%. Sannolikt är de ännu lägre idag. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/sparasmart/article20443161.ab

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag diskuterade boräntor med en kollega idag, jag nämnde att jag bytt från SEB till Sbab och fått lägre ränta.
Han svarade att han är jättenöjd med Seb och sin ränta, vad har du för ränta då?
Låter som en Personal-rabatt ränte nivå. Den ligger nära noll i dessa lågränte-tider. Dock blir det förmånsbeskattat.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Kanske ett gammalt lån knutet till Stibor? Vi har ett sådant lån (men i en annan bank), vår ränta ligger på 0,53% och vi hade ingen jättebra rabatt på det när det tecknades. Så det verkar rimligt att de som hade lite bättre timing/rabatt från början ligger runt 0,3% nu.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
I torsdags (den 25 januari) flyttades vårt bolån från Swedbank till Landshypotek. Det nya bolånet som är på ett år gäller tydligen fram till årsskiftet och nästa räntejusteringsdag är den 27 december. Jag får känslan av att om man nappar på Landshypoteks erbjudande i slutet av mars så gäller det inte i 12 månader utan fram till årsskiftet, men jag kan ha fel.
Det var nog tyvärr bara dålig tajming att ta upp lånet den 25e. Lite taskigt att de inte upplyste om det. Jag frågade om det idag när de ringde upp om min ansökan. De har fasta brytpunkter i slutet av månaden, så tas lånet upp dagen innan så blir det 11 månader med den rabatterade "ettårsräntan". Ett råd är alltså att flytta lånet i början av en månad.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Har ni något tips på vilken bank jag ska flytta bolånet till? Har SHB idag, 2,05% ränta. Bolån och ett blancolån jag vill lösa blir ca 500.000 och däri ligger mitt problem. Det är för lite för de flesta. Landshypotek verkar ha 750.000 som understa gräns. Jag har väntat på Avanza bolån+ men det verkar dröja innan alla får det erbjudandet (1,29%) så vad föreslår ni?

Nu vet jag inte vad ditt boende har för marknadsvärde men ett förslag är att låna mer än 500 t ex 750 000 hos Landshypotek till en lägre ränta. Det kan bli billigare än det du betalar idag. Men om du gör det så skulle jag spara denna överbelåning (gärna med lite avkastning) så att du inte bara konsumerar upp pengarna.

Jag har bytt till Danske bank. Om man är medlem i något akademiker fackförbund, som ex. Sveriges ingenjörer så ger de 1,34%, utan att man behöver förhandla. Jag vet inte om de accepterar så lite som 500 000.

Jag misstänker att Landshypotek håller på med en "prisdumpning" för att få upp sin marknadsandel, så deras väldigt bra villkor är troligen inte här för att stanna. Därmed inte sagt att de sedan blir jättedyra.

Någon som provat https://hypoteket.com ?

Fick mail om att gamla "bolånegruppen" bytt namn och nu ger ut bolån enligt ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.