3 464 111 läst · 18 510 svar
3464k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Köpte mig en gammal hyvel (No 4), tydligen dags att börja snickra på riktigt! En gammal EME med E.A Berg stål Ser ut som den sett sina bättre dagar men priset var rätt.
Snabbslipat på stålet för att se eggen, behöver rätas upp (försökte få ett vinkelrätt streck på bild).
Botten har några höga punkter, och sidorna är inte helt vinkelräta... Men det verkar hänga ihop, så steg ett är att få sulan plan. Hittade även en gammal märkning när rosten försvann, "Gunnar Sandberg 1942" står det på den! Måste komplettera andra sidan för framtida verktygsarkeologer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbslipat på stålet för att se eggen, behöver rätas upp (försökte få ett vinkelrätt streck på bild).
Logga in
Skapa konto
Botten har några höga punkter, och sidorna är inte helt vinkelräta... Men det verkar hänga ihop, så steg ett är att få sulan plan. Hittade även en gammal märkning när rosten försvann, "Gunnar Sandberg 1942" står det på den! Måste komplettera andra sidan för framtida verktygsarkeologer
Logga in
Skapa konto
Nuså är rejält med finplyfa inhandlad och jiggbyggandet kan börja på allvar!
Köpta från Calexico och jag tycker kvaliten ser mycket bra ut! Samtliga är BB/BB men skulle lätt kunna gå för B/BB.
@Lime113 skall ha 3 av dessa skivor så vi delade på frakten.
Leverans hem till dörren och chauförren var trevlig och hjälpte till att bära in alla 9st 1525x1525 skivor. Blötsnön vräkte ner och det var halt, tungt och blött men skivorna var inte exponerade mer än några tiotal sekunder så det gick fint!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpta från Calexico och jag tycker kvaliten ser mycket bra ut! Samtliga är BB/BB men skulle lätt kunna gå för B/BB.
Leverans hem till dörren och chauförren var trevlig och hjälpte till att bära in alla 9st 1525x1525 skivor. Blötsnön vräkte ner och det var halt, tungt och blött men skivorna var inte exponerade mer än några tiotal sekunder så det gick fint!
Vad kostade leveransen?V vectrex skrev:Nuså är rejält med finplyfa inhandlad och jiggbyggandet kan börja på allvar!
[bild] [bild]
Ett inlägg som belyser hur verkligheten kan se ut för en snickare.
I dag (i går hm...) har jag borrat glaslister.
Har använt borr och försänkare.
Nu kan man tro att det skulle bli enklare och gå fortare att göra i en pelarborr. Av flera skäl så spelar det ingen roll. I pelarborr så kan man ha en list i rätt vinkel som är fastspänd på bordet med märkning var de olika hålen skall vara. Den tid man vinner förlorar man på att behöva rensa från spånor så tiden är densamma.
I pelarborr så borde hålen bli mer standardiserade. Det stämmer. Men det leder inte automatiskt till att det blir snyggare. En liten variation i läge och vinkel är ingen nackdel rent mekaniskt. En liten variation ger på submental nivå ett mer organiskt intryck. Nu är det en smaksak vad man gillar. Grejerna jag gör är dyra så det skadar inte att känslan är att det är handgjort.
En finess med att borra för hand är att ta med fullt medvetande i varje bit. Att arbetet blir mindre mekaniskt. Det blir ännu en förstärkt kvalitetskontroll.
För att någorlunda få hålen på rätt ställa kan en enkel mall användas.
Nu till överkurs...
Snickarborr i små dimensioner är dyra och hopplösa att slipa. Därför inte realistiskt att borra 1000 hål med sådan.
För att få rena kanter går det att slipa metallborrar så att de skär i trä utan att göra urslag. Tricket är att överdriva vinkeln och slipa upp en låg släppvinkel som gör att den inte skär för mycket. När allt kommer omkring är en borr bara en stålbit med eggar.
Sedan borrar man med hög hastighet och lite tryck och får hål som är helt rena. Även det tusende hålet om man fått till eggarna.
Är jobbet stort så är listerna många. 6 timmar från start när allt är borrat
är det dags för steg två att putsa igenom hela högen. Hann med någon timme av det ch fortsätter i dag.
Vad jag vill säga med inlägget är att snickeri ofta är bedövande monotont. Det finns inget sätt att komma runt det. Det går inte att lägga över dessa moment på mindre kvalificerad arbetskraft (eller automater) utan att det påverkar kvaliteten/intrycket. De som inte bryr sig om vad de gör kommer inte att ha samma finish på första listen som på den sista. Paradoxalt nog så innebär det att ju bättre snickare man blir desto mer repetetivt och enkelt arbete kommer man vara det bästa valet för att utföra.
Mvh Findus
I dag (i går hm...) har jag borrat glaslister.
Har använt borr och försänkare.
Logga in
Skapa konto
Nu kan man tro att det skulle bli enklare och gå fortare att göra i en pelarborr. Av flera skäl så spelar det ingen roll. I pelarborr så kan man ha en list i rätt vinkel som är fastspänd på bordet med märkning var de olika hålen skall vara. Den tid man vinner förlorar man på att behöva rensa från spånor så tiden är densamma.
I pelarborr så borde hålen bli mer standardiserade. Det stämmer. Men det leder inte automatiskt till att det blir snyggare. En liten variation i läge och vinkel är ingen nackdel rent mekaniskt. En liten variation ger på submental nivå ett mer organiskt intryck. Nu är det en smaksak vad man gillar. Grejerna jag gör är dyra så det skadar inte att känslan är att det är handgjort.
En finess med att borra för hand är att ta med fullt medvetande i varje bit. Att arbetet blir mindre mekaniskt. Det blir ännu en förstärkt kvalitetskontroll.
Logga in
Skapa konto
För att någorlunda få hålen på rätt ställa kan en enkel mall användas.
Logga in
Skapa konto
Nu till överkurs...
Snickarborr i små dimensioner är dyra och hopplösa att slipa. Därför inte realistiskt att borra 1000 hål med sådan.
För att få rena kanter går det att slipa metallborrar så att de skär i trä utan att göra urslag. Tricket är att överdriva vinkeln och slipa upp en låg släppvinkel som gör att den inte skär för mycket. När allt kommer omkring är en borr bara en stålbit med eggar.
Logga in
Skapa konto
Sedan borrar man med hög hastighet och lite tryck och får hål som är helt rena. Även det tusende hålet om man fått till eggarna.
Logga in
Skapa konto
Är jobbet stort så är listerna många. 6 timmar från start när allt är borrat
Logga in
Skapa konto
är det dags för steg två att putsa igenom hela högen. Hann med någon timme av det ch fortsätter i dag.
Logga in
Skapa konto
Vad jag vill säga med inlägget är att snickeri ofta är bedövande monotont. Det finns inget sätt att komma runt det. Det går inte att lägga över dessa moment på mindre kvalificerad arbetskraft (eller automater) utan att det påverkar kvaliteten/intrycket. De som inte bryr sig om vad de gör kommer inte att ha samma finish på första listen som på den sista. Paradoxalt nog så innebär det att ju bättre snickare man blir desto mer repetetivt och enkelt arbete kommer man vara det bästa valet för att utföra.
Mvh Findus
Apropå det här med plaströr och statisk elektricitet. Hur är det med att använda vanliga stuprör i metall? Det finns en del vinklar och T-stycken (med vinkel) Har för mig att de är 90 mm (finns kanske finns klenare)V vectrex skrev:
Ingen erfarenhet av det men mot statisk elektricitet så fungerar det nästan säkert. Finns ju visserligen ett färglager av plast men jag tror metatllkärnan gör att ingen eller väldigt lite statisk elektricitet kan laddas upp.RmK_71 skrev:
Spontant känns de som för klena i dimensionerna och dessutom tror jag inte skarvarna är ens nära lufttäta. Men har du massa över kan du väl testa. Skulle tro att spirorör är både billigare och bättre annars om du vill köra på metall.
Jag valde plaströr för att de var billigare (även om tejpen räknas in) och betydligt enklare att kapa. Inte säker på att jag gjort samma val igen om jag skulle göra det en gång till. Tejpa rören tog lååång tid!
O OverAndOut skrev:
Korrekt, när frässtålet började fräsa så drog den inåt mot skenan och stängerna stoppskruvar var inte tillräckligt åtdragna. Såg hur metallspån kom ut och funderade först om det fanns en skruv ivägen innan "helvete" känslan infann sig...O OverAndOut skrev:
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Knäckte släpvagnsaxeln
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bra sätt kapa kopparrör!
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon