Ola C Ola C skrev:
Snygga kalsonger;)...snubblande nära en klassiker.
Är ju bara tisdag, man får ju hålla lite på stilen... ☺️
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Nya smygar i köksfönstret
 
  • Omonterade smygar i trä runt ett köksfönster, utsikt över parkerade bilar och ett annat hus, verktyg på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Tack! Intressant läsning.
Så i praktiken, av att se från bilden, är jiggen bara förberedd för 90° (25 mm hålen)?
Jiggen är gjord för alla vinklar.
Handritade skisser visar jiggen med axlar för justerbara vinklar och jämförelse med traditionell justersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Axel A enligt fig1 är mellan anhåll och bord/jigg. Axel B förbinder anhållet med en arm som kan låsas med en tving mot bordet/jiggen. Det ger en liten men väsentlig skillnad jämfört med hur geranhåll brukar vara inrättade på justersågar.

Fig2
På justersågar brukar gerlinjalen vara fäst med en axel närmast klingan. Andra änden av linjalen låsen med en skruv i en mutter som löper i ett spår i justerbordet. För att hitta rätt vinkel är en gradskala på något sätt ritad på justerbordet.
Till att börja med kan jag inte påminna mig att den skalan någonsin har stämt på tiondels grad på någon såg jag haft äran att jobba med. Till det kommer att enda sättet att avgöra hur anhållet står är att försöka syfta så rakt man kan efter anhållets yta när det skall ställas in.
Upprepbarhet finns överhuvudtaget inte.

Jag har sett geranhåll med fasta lägen för typiska vinklar. 45 30 22,5 etc (Felder t ex). Problemet med dessa är att om inte allt med sågen är 100% perfekt så får man just sådana konsekventa fel som gör att tavelramar glipar en liten aning (8 sågsnitt att multiplicera felet med). Det leder till att det sitter div maskeringtape och annat på anhåll som behövs för att geringar skall fungera exakt. Är det samma linjal som skall vara ordinarie 90 graders linjal så funkar det förstås inte. Alla eventuella specialmärken kommer slitas bort så fort de är i vägen.

Justerbord brukar vara slitna mot klingan. Det finns inget att mäta mot om man vill hoppa över momentet att ta reda på vinkeln genom att mäta upp den med en gradskiva eller annat och ställa in den med gradskalan och istället rikta in anhållet direkt mot en mall eller smygvinkel. Oavsett hur man gör så bör man provsåga och justera sig fram till rätt inställning.

En gigg som den jag gjort hanterar just dessa problem.
Vinkeln till att börja med.
Jiggens kant är sågad direkt där den sitter. Därför finns en absolut korrekt referens att mäta vinklar ifrån på en sådan jigg. Ställer man in med smygvinkel eller mall mot den linjen så kommer det bli lika bra som smygen eller mallen.
Axlarna på min jigg sitter ca 30cm från varandra. Det gör att en full cirkel vid inställningsaxeln har en omkrets på ca 1,8meter. Varje grad upptar ca en halvcentimeter vid inställningsaxeln. Det får plats ganska många tunna blyertslinjer på en halvcentimeter. Bara genom att sikta efter streck så kan jag upprepa en inställning med en noggrannhet betydligt bättre än en tiondels grad.
Bättre ändå blir det om jag borrar ett 8mm hål när jag hittat rätt. Då blir felet 30cm från centrum inte större än glappet i en centrumtapp (om det nu är en sådan jag använder).

Med tiden så kommer jiggen bli fullklottrad med märken och hål för olika jobb. När det blir ett problem så är det bara att ta fram en ny bottenplatta. Själva linjalen med axlarna har förutsättningar att leva lika länge som de aluminiumprofiler som brukar fylla den funktionen normalt.
Jiggen kommer förstås alltid att se ut som skräp. Vilket brukar roa mig då jag gång på gång åstadkommer bättre och snabbare resultat med min steampunkutrustning. Sådant som jag skriver om härovan ger små men väsentliga fördelar med egentillverkade grejer. Vad gäller precision så blir den många gånger bättre med en jigg av skräp om man lägger tillräcklig omsorg på sådant som verkligen ger någonting.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jiggen är gjord för alla vinklar.
[bild]
Axel A enligt fig1 är mellan anhåll och bord/jigg. Axel B förbinder anhållet med en arm som kan låsas med en tving mot bordet/jiggen. Det ger en liten men väsentlig skillnad jämfört med hur geranhåll brukar vara inrättade på justersågar.

Fig2
På justersågar brukar gerlinjalen vara fäst med en axel närmast klingan. Andra änden av linjalen låsen med en skruv i en mutter som löper i ett spår i justerbordet. För att hitta rätt vinkel är en gradskala på något sätt ritad på justerbordet.
Till att börja med kan jag inte påminna mig att den skalan någonsin har stämt på tiondels grad på någon såg jag haft äran att jobba med. Till det kommer att enda sättet att avgöra hur anhållet står är att försöka syfta så rakt man kan efter anhållets yta när det skall ställas in.
Upprepbarhet finns överhuvudtaget inte.

Jag har sett geranhåll med fasta lägen för typiska vinklar. 45 30 22,5 etc (Felder t ex). Problemet med dessa är att om inte allt med sågen är 100% perfekt så får man just sådana konsekventa fel som gör att tavelramar glipar en liten aning (8 sågsnitt att multiplicera felet med). Det leder till att det sitter div maskeringtape och annat på anhåll som behövs för att geringar skall fungera exakt. Är det samma linjal som skall vara ordinarie 90 graders linjal så funkar det förstås inte. Alla eventuella specialmärken kommer slitas bort så fort de är i vägen.

Justerbord brukar vara slitna mot klingan. Det finns inget att mäta mot om man vill hoppa över momentet att ta reda på vinkeln genom att mäta upp den med en gradskiva eller annat och ställa in den med gradskalan och istället rikta in anhållet direkt mot en mall eller smygvinkel. Oavsett hur man gör så bör man provsåga och justera sig fram till rätt inställning.

En gigg som den jag gjort hanterar just dessa problem.
Vinkeln till att börja med.
Jiggens kant är sågad direkt där den sitter. Därför finns en absolut korrekt referens att mäta vinklar ifrån på en sådan jigg. Ställer man in med smygvinkel eller mall mot den linjen så kommer det bli lika bra som smygen eller mallen.
Axlarna på min jigg sitter ca 30cm från varandra. Det gör att en full cirkel vid inställningsaxeln har en omkrets på ca 1,8meter. Varje grad upptar ca en halvcentimeter vid inställningsaxeln. Det får plats ganska många tunna blyertslinjer på en halvcentimeter. Bara genom att sikta efter streck så kan jag upprepa en inställning med en noggrannhet betydligt bättre än en tiondels grad.
Bättre ändå blir det om jag borrar ett 8mm hål när jag hittat rätt. Då blir felet 30cm från centrum inte större än glappet i en centrumtapp (om det nu är en sådan jag använder).

Med tiden så kommer jiggen bli fullklottrad med märken och hål för olika jobb. När det blir ett problem så är det bara att ta fram en ny bottenplatta. Själva linjalen med axlarna har förutsättningar att leva lika länge som de aluminiumprofiler som brukar fylla den funktionen normalt.
Jiggen kommer förstås alltid att se ut som skräp. Vilket brukar roa mig då jag gång på gång åstadkommer bättre och snabbare resultat med min steampunkutrustning. Sådant som jag skriver om härovan ger små men väsentliga fördelar med egentillverkade grejer. Vad gäller precision så blir den många gånger bättre med en jigg av skräp om man lägger tillräcklig omsorg på sådant som verkligen ger någonting.

Mvh Findus
Tack för att du tog dig tiden. Mitt missförstånd/okunskap låg i att vänstersidan var fix i längsled bara för att vänstra axeln såg låst ut men nu förstår jag att den satt inställd med tving. Tack igen Findus! PS väldigt smart lösning!
 
Upptäckte att det tursamt nog skiljer ca 15 mm i höjd mellan Keter mobilt arbetsbord och Wibe 55TP trappstege. Nu har jag ett stadigt materialstöd som inte behöver stuvas undan det ska sågas skivor eller skära gips :D
Keter mobilt arbetsbord och Wibe trappstege används som stöd för skiva med buntband som håller fast materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord i linje med trappstege används som materialstöd för att såga skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 4 till
  • Laddar…
Bockade fästen i metall som håller verktygsstång monterad i ett bilchassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett vattenpass mot en bockad metallfäste monterad på ett bilchassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett vattenpass mot bockade metallfästen monterade på ett fordonsschassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett bockat metallfäste bredvid en andningsmask monterad på bilens vita interiörsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockat fäste monterat på vita bilchassit med nivåbubbla och svart rem med text och logo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockade metallfästen som håller fast verktygsförvaring i ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bockade fästen till mina jobbpass... lite finurligt ändå tyckte jag det blev. Sitter med självborrande in i chassit på bilen.
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
@niklasn Hehe jag tycker bilden är störtskön och talande för många av oss här på forumet (y)
 
Sådär. Nu är även bordsfräsen ansluten till min spånsug. Det är ett jävulskt sug och i princip inte en spåna missas vid de flesta fräsningar (beroende på vad man fräser samt hur stort hål det är i iläggsringen).

Monterade bort plastkrafset från fräsen för att få mera raka vägen för spånorna!
Enda nackdelen just nu är att dörren till fräslådan inte går att öppna utan att stänga spjället eller stänga av spånsugen!
Metallrör anslutna till bordsfräs för spånuppsugning på ett verkstadsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med bordsfräs ansluten till spånsug, verktyg på väggen, fräsbord och bänkar med utspridda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskinliga plastdelar och skruvar från bortsedd spånskyddsanordning till bordsfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
andy999 och 10 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Sådär. Nu är även bordsfräsen ansluten till min spånsug. Det är ett jävulskt sug och i princip inte en spåna missas vid de flesta fräsningar (beroende på vad man fräser samt hur stort hål det är i iläggsringen).


Monterade bort plastkrafset från fräsen för att få mera raka vägen för spånorna!
Enda nackdelen just nu är att dörren till fräslådan inte går att öppna utan att stänga spjället eller stänga av spånsugen!
[bild] [bild] [bild] [video]
Kanske dum fråga som du kanske redan besvarat i annat inlägg.
Kör du med avloppsrör klädda med aluminiumfolie och är det för att få bort statisk elektricitet?
 
  • Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Gjort lite uppgraderingar till bordsfräsen.
Uppgraderad bordsfräs med ny fräslyft och veven i hållare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgraderad bordsfräs med dammutsug och ny hållare för fräslyftens vev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgraderad bordsfräs med ny hållare för fräslyftens vev och en kompressor inuti verkstadsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även veven till fräslyften fick en liten hållare.
Uppgraderad bordsfräs med ny hållare för fräslyftsveven och flera blå eluttag monterade på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Kanske dum fråga som du kanske redan besvarat i annat inlägg.
Kör du med avloppsrör klädda med aluminiumfolie och är det för att få bort statisk elektricitet?
Ingen dum fråga men svaret är ja på båda frågorna.
Det är dock inte för att jag är orolig för dammexplosion eller brand (det är en myt) utan för att slippa få stötar och undvika att rörens utsida blir dammagneter. Dessutom är brunoranga plaströr väldigt fula.
 
  • Gilla
LRSvensson och 2 till
  • Laddar…
Jag vill bara framhålla att jag har byxor när jag jobbar...
Alltgår Alltgår skrev:
@niklasn Hehe jag tycker bilden är störtskön och talande för många av oss här på forumet (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Jag vill bara framhålla att jag har byxor när jag jobbar...
Givetvis ;)
 
V vectrex skrev:
Ingen dum fråga men svaret är ja på båda frågorna.
Det är dock inte för att jag är orolig för dammexplosion eller brand (det är en myt) utan för att slippa få stötar och undvika att rörens utsida blir dammagneter. Dessutom är brunoranga plaströr väldigt fula.
Det brukar ju bli så på plaströr. Hur får du fast folien på rören.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Det brukar ju bli så på plaströr. Hur får du fast folien på rören.
Det är aluminiumtejp. 50mm bred. 50m långa rullar. Gått åt 4st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.