När jag byggde trebuchet 2, 3 och fyra så använde jag mig av det här lilla programmet...
www.virtualtrebuchet.com
Faktiskt riktigt smidigt att leka med innan man sättter sig och skissar med det som finns tillgängligt hemma.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Bild nr tre får mig utsökt att tänka på belägringsmaskiner. Projektilvikten nittio kilogram har jag hört ska vara alldeles särskilt fördelaktig.
siggebo siggebo skrev:
Bild nr tre får mig utsökt att tänka på belägringsmaskiner. Projektilvikten nittio kilogram har jag hört ska vara alldeles särskilt fördelaktig.
Med tanke på att det optimala är 133:1 så betyder det en motvikt på 12 ton...
Varför kommer jag ihåg DET av alla saker?!?
 
  • Haha
FreQa
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Med tanke på att det optimala är 133:1 så betyder det en motvikt på 12 ton...
Varför kommer jag ihåg DET av alla saker?!?
Kan man få se någon av dina maskiner!? ;)
 
findus42 findus42 skrev:
Har förberett morgondagen arbete genom att konstruera en såg-gigg för ojämna geringar.

Lite bakgrund.
Snickeriet har två stora justersågar och en gammal drake (Altendorff) som bara sågar 45 graders geringar. Huvudproduktionen är att spegla säkerhetsdörrar. Regeln är att ingen får blockera en stor såg med geranhåll och annat under en hel arbetsdag. När huvudverksamheten behöver sågen så måste den vara tillgänglig.

Så för att ha en lösning som går att ta bort på sekunden, och som gör det möjligt att såga geringar på all spilltid, gjorde jag en gigg för jobbet. Onödigt att göra en som bara går att använda en gång.

Anhållet gjorde jag av 12mm björkplyfa limmad i tre lager för att den skall förbli rak. Egentligen rätt enkel. En axel vid klingan. En vid justerarmen. En platta som förhöjning och att sätta en tving på.
[bild]
Nu till tricket som gör jiggen bra. Axlarna är gjorda av 25mm aluminiumrör. Om man har en borr som nästan* exakt passar till rörets diameter. Då kan man få en i princip glappfri sammanfogning. Så kallad sugpassning.
[bild]
Om samma borr och rör används till alla axlar. Då kan man uppnå ett totalt stumt och lättjusterat anhåll.
Det som gör det till en gigg är att när jag hittat exakt rätt vinkel. Då är det inget som hindrar mig från att borra ett 8mm hål genom justerarmen för att enkelt kunna hitta samma vinkel vid ett annat tillfälle.
Löjligt nog så är giggen just nu det enklaste och bästa anhållet som finns på snickeriet ;). Fr se hur fort det sågas sönder och slits ut.
[bild]
När jobbet är klart kan den stuvas undan med de andra mallarna. Behöver bara mer väggyta...t
[bild]

Mvh Findus

* Med nästan exakt så menas 25,1 hål till 25,0 rör. För att komma dit så är man tvungen att slipa in en borr och prova sig fram tills röret går att få in med svårighet och suger fast i hålet. Sedan rundar man kanterna på hålen och slipar lätt med typ 220papper tills det går som man vill. Om det är damm i hålet skall den inte gå i.
Förstod inte helt och hållet 8 mm hålets konstruktion. På bilderna ser det ut som om du använder 25 mm rör även i änden mot klingan, är det 25 och/eller 8 mm du kör på den sidan eller hur funkar det? För nyfikenhetens skulle vad innebär din märkning x, y, A?
 
FreQa FreQa skrev:
Kan man få se någon av dina maskiner!? ;)
Ettan var den som fungerade bäst och var mest byggtekniskt korrekt då den var ett "bygg något av spillvirke från bordssågen"-projekt från slöjdlärareutbildningen. Fast den är trasig, saknar delar och ligger i "någon låda"...
Tvåan lämnades på en skola jag hade APU på så att historia/teknik/slöjd hade något mer handfast att visa upp för elever.
Trean var ett test av en "float" som var otillräcklig och skrotades.
Fyran var ett test i en lite större skala (180cm) och står faktiskt isärplockad på loftet tillsammans med virkesförrådet och annat bös.

Det här är dock en av de bättre designerna om man vill gå historiskt och leksak samtidigt: Detaljerade ritningar av en trebuchet, en medeltida belägringsmaskin, med noterade mått och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man söker kan man hitta filmer med bowlingklot,brinnande pianon, bilar, träd och till och med en ko...
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det här är dock en av de bättre designerna om man vill gå historiskt och leksak samtidigt:
För länge sedan vid en tid då jag hade ont om kontanter så byggde jag en sådan till en av min sons klasskamraters födelsedag.
Motvikt i korg som på bilden. Jag försåg trebucheten med hjul också. Målet var att kunna kasta en sten stor som en golfboll 10-15 meter. Hjulen gör att maskinen rullar fram och tillbaka vid skott. Kastet kan potentiellt bli renare, men den största vinsten är att påfrestningarna på konstruktionen minskar.

Såvitt jag vet så lever maskinen fortfarande efter 17 år. Familjen som förvaltar den reparerar och underhåller den. Varje år tas den fram på 20dag Knut och används för att krossa pepparkakshuset:D. Förvånasvärt pricksäker.
Mvh Findus

PS. Höjd på maskinfundamentet ca 80 cm. Toppen på armen når till en vuxen mans ögonhöjd. Den som försöker göra en liknande maskin kommer landa ungefär på de måtten om inte detaljerna skall bli för pyriga. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Förstod inte helt och hållet 8 mm hålets konstruktion. På bilderna ser det ut som om du använder 25 mm rör även i änden mot klingan, är det 25 och/eller 8 mm du kör på den sidan eller hur funkar det? För nyfikenhetens skulle vad innebär din märkning x, y, A?
Enkelt... hålen har ingen funktion för geranhållet. Grundplattan kommer från en tidigare gigg.
Den beskrivs här.
findus42 findus42 skrev:
Gjort inte bara i dag
Geranhållet stör på inget sätt den tidigare jiggen. Jobbet är inte klart så jag brukar ha lite reservmaterial i beredskap om någon bit visar sig ha något fel som jag missat. Fördelen med att använda jigg är förstås att jag när som helst kan såga nya bitar utan att behöva lägga tid på inställningar. Bara att lägga jiggen på sågen så är det klart.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Enkelt... hålen har ingen funktion för geranhållet. Grundplattan kommer från en tidigare gigg.
Den beskrivs här.


Geranhållet stör på inget sätt den tidigare jiggen. Jobbet är inte klart så jag brukar ha lite reservmaterial i beredskap om någon bit visar sig ha något fel som jag missat. Fördelen med att använda jigg är förstås att jag när som helst kan såga nya bitar utan att behöva lägga tid på inställningar. Bara att lägga jiggen på sågen så är det klart.

Mvh Findus
Tack! Intressant läsning.
Så i praktiken, av att se från bilden, är jiggen bara förberedd för 90° (25 mm hålen)?
 
findus42 findus42 skrev:
För länge sedan vid en tid då jag hade ont om kontanter så byggde jag en sådan till en av min sons klasskamraters födelsedag.
Motvikt i korg som på bilden. Jag försåg trebucheten med hjul också. Målet var att kunna kasta en sten stor som en golfboll 10-15 meter. Hjulen gör att maskinen rullar fram och tillbaka vid skott. Kastet kan potentiellt bli renare, men den största vinsten är att påfrestningarna på konstruktionen minskar.

Såvitt jag vet så lever maskinen fortfarande efter 17 år. Familjen som förvaltar den reparerar och underhåller den. Varje år tas den fram på 20dag Knut och används för att krossa pepparkakshuset:D. Förvånasvärt pricksäker.
Mvh Findus

PS. Höjd på maskinfundamentet ca 80 cm. Toppen på armen når till en vuxen mans ögonhöjd. Den som försöker göra en liknande maskin kommer landa ungefär på de måtten om inte detaljerna skall bli för pyriga. DS.
Kul att höra!
Jag byggde en uppsättning katapulter (torsionsdrivna) en jul och gav alla barnen. Vissa av föräldrarna var kanske inte lika glada som barnen. Det är helt andra krafter att dimensionera för.
När jag läste i Umeå (2003?) så hade SLU en C-kurs i hållfasthetslära som var intressant. Det var ju egentligen en "bygg en trebuchet under skoltid och få studiemedel för det"-kurs på hög nivå... Tyvärr var jag upptagen med annat när de hade avslutning med uppvisning och tävlingar.
Hjul förresten. Sådana ändrar geometrin för släppvinkeln beroende på hur underlaget är. Kan öka hastigheten dock. (därav moderniteter som "fast-trebuchet" där motvikten faller lodrätt och armen sitter på hjul och accelererar framåt vid släpp)
Nu blir jag ju sugen på att gå ut och leka fram lite nya till grannbarnen...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har ni några tips på låsningar som inte kostar en arm men som är smidigare än en bult?
Vingbult (dvs som en vingmutter, men en bult). Inte enormt mycket smidigare, men tillräckligt.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har ni några tips på låsningar som inte kostar en arm men som är smidigare än en bult?
Vet inte svenska namnet, men lyckades hittade det engelska... https://www.scaffoldexpress.com/Scaffold-Flip-Lock-p/psv-120.htm
Har du en solid pinne och en plattjärnsbit kan du i princip göra dina egna!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ägnat mig åt lite dörrslöjd
Träpanel med verktyg i en verkstad under konstruktion av en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Nu blir det rödvin, Homeland och en bit korv medan spacklet torkar...
 
  • Renoveringsprojekt av ett badrum med nyligen spacklade väggar och infälld belysning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Nu blir det rödvin, Homeland och en bit korv medan spacklet torkar...
Snygga kalsonger;)...snubblande nära en klassiker.
 
  • Haha
  • Gilla
Toddbertuzzi och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.