Jag va nästan helt bestämd på plaströr först också. Det blev spiro ändå till slut. Det ångrar jag inte en sekund. Det sitter stadigt och känns ordentligt på något sätt. Även om jag såklart får erkänna att ditt ser synnerligen stadigt och välgjort ut också :D(y)

Beställde allt på ventilation.se, y-rör på luftbutiken och spjällen på Felder, kapade enkelt med metallblad i sticksågen. Glöm inte skyddsglajjorna bara. Jag skulle ”bara kapa sista biten” en fredagkväll och fick åka in till sjukan med stålflis i ögat. Va lagom behagligt. Men bra blev det till slut.

Av alla maskiner/lösningar i verkstan är nog spånhanteringen en av de som ger mest tillfredställelse. Och detta av den enkla anledningen att motsatsen inte längre märks :rofl:





V vectrex skrev:
Ingen erfarenhet av det men mot statisk elektricitet så fungerar det nästan säkert. Finns ju visserligen ett färglager av plast men jag tror metatllkärnan gör att ingen eller väldigt lite statisk elektricitet kan laddas upp.

Spontant känns de som för klena i dimensionerna och dessutom tror jag inte skarvarna är ens nära lufttäta. Men har du massa över kan du väl testa. Skulle tro att spirorör är både billigare och bättre annars om du vill köra på metall.

Jag valde plaströr för att de var billigare (även om tejpen räknas in) och betydligt enklare att kapa. Inte säker på att jag gjort samma val igen om jag skulle göra det en gång till. Tejpa rören tog lååång tid!
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Ikväll har jag påbörjat @Ola C:s kapsläde! Och gjort de berömda Ola-tvingspåren©! Blir riktigt bra detta tror jag!
Träskiva med utskurna spår och placerade tvingar i en verkstad, början på ett kapslädeprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ikväll har jag påbörjat @Ola C:s kapsläde! Och gjort de berömda Ola-tvingspåren©! Blir riktigt bra detta tror jag!
[bild]
Woho, det ser bra ut! :D
 
Vi håller på att sätta lite lister och jag skulle ut i garaget och såga till dem. Då frågar min 6-åring om hon får följa med.
OK vi plockar fram hörselskydd och går till kap o gersågen.
Pappa! Var har du skyddsglasögonen? Eeh.. i skåpet bakom allt bröte där.
Fick bli lite städande så skyddsglasögon kom fram innan jag fick såga.
 
  • Gilla
RmK_71 och 12 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
E ___EM skrev:
Jag va nästan helt bestämd på plaströr först också. Det blev spiro ändå till slut. Det ångrar jag inte en sekund. Det sitter stadigt och känns ordentligt på något sätt. Även om jag såklart får erkänna att ditt ser synnerligen stadigt och välgjort ut också :D(y)

Beställde allt på ventilation.se, y-rör på luftbutiken och spjällen på Felder, kapade enkelt med metallblad i sticksågen. Glöm inte skyddsglajjorna bara. Jag skulle ”bara kapa sista biten” en fredagkväll och fick åka in till sjukan med stålflis i ögat. Va lagom behagligt. Men bra blev det till slut.

Av alla maskiner/lösningar i verkstan är nog spånhanteringen en av de som ger mest tillfredställelse. Och detta av den enkla anledningen att motsatsen inte längre märks :rofl:
har du några bilder? Eller länkar?
 
Ola C Ola C skrev:
Woho, det ser bra ut! :D
Jag funderar på om kan skippa ”anhåll” i bakkant. Eller åtminstone göra det riktigt lågt. Jag menar alltså att man låter bli att såga igenom det. Nackdelen är väl att man inte kan skjuta på släden över klingan.

Anledningen att jag funderar på det är därför att jag inser att släden kommer bli rejält tung. Vad har du för storlek på din? Min är 75cm djup och 80cm bred. Min såg är ju större än din så jag ville utnyttja möjligheten att kapa djupare paneler/skivor. Dessutom har jag 12” klinga i så då måste ju anhållet vara rätt högt i mitten för att få någon stabilitet kvar.
 
E ___EM skrev:
Jag va nästan helt bestämd på plaströr först också. Det blev spiro ändå till slut. Det ångrar jag inte en sekund. Det sitter stadigt och känns ordentligt på något sätt. Även om jag såklart får erkänna att ditt ser synnerligen stadigt och välgjort ut också :D(y)

Beställde allt på ventilation.se, y-rör på luftbutiken och spjällen på Felder, kapade enkelt med metallblad i sticksågen. Glöm inte skyddsglajjorna bara. Jag skulle ”bara kapa sista biten” en fredagkväll och fick åka in till sjukan med stålflis i ögat. Va lagom behagligt. Men bra blev det till slut.

Av alla maskiner/lösningar i verkstan är nog spånhanteringen en av de som ger mest tillfredställelse. Och detta av den enkla anledningen att motsatsen inte längre märks :rofl:
Ja, spiro funkar naturligtvis minst lika bra. Plaströren är slätare på insidan också, det var också en fördel som jag tänkte på när jag gjorde valet.

Jag håller med om att spånsugsystemet är det mest värdefulla i hela snickarbon. Grymt skönt att nästan inte en enda spåna slinker ut när man planhyvlar, sågar eller fräser! Vågar knappt räkna på hur mycket pengar jag lagt på det totalt. Men det närmar sig nog dyraste maskinen i hela verkstan.

Håller med ovanstående talare. Bilder vill vi se!!
 
  • Gilla
___EM
  • Laddar…
Hittar bara en bild men du får hålla tillgodo med den och är det något mer så ska jag försöka va behjälplig.

Installation av ventilationssystem med spiro-rör och flexslang ovanför verktygsmaskin i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spiro köpte jag 160/125mm i 3m längder på ventilation.se. Y-rören går under benämningen T-rör 45° på luftbutiken.se. Spjällen hittar du här:
https://se.feldershop.com/sv/Sp-nsu...ndard.html?listtype=search&searchparam=Spjäll

Jag har löste det med 160 i stammen sen ner till 120 till hyveln och 125->100mm vid justersåg/bandsåg osv. Spjällen va lite knixigt att koppla ihop med spiro-detaljerna men löste det med 125->100 nippel där jag klippte upp 100mm delen och popnitade fast denna i spjället. Sen en 100mm nippel i andra änden av spjället varpå slangen sitter. Felder har egna stosar för 100/120 osv men problemet var att gå från 125mm. Men det funkar bra. Gummipackningen på nippeln sköt jag undan, klippte av och drog sen tillbaka gummit när jag hade satt i den i spjället. Köpte även lite vent-tätning på tub men den behövde jag aldrig öppna eftersom jag upplever ett det knappt läcker alls.
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Helst skulle jag dock ha 160mm (eller större) ännu längre fram men det får bli nästa gång, om jag i framtiden får möjlighet att husera i en lite mer dedikerad och ändamålsenlig lokal :)
 
V vectrex skrev:
Jag funderar på om kan skippa ”anhåll” i bakkant. Eller åtminstone göra det riktigt lågt. Jag menar alltså att man låter bli att såga igenom det. Nackdelen är väl att man inte kan skjuta på släden över klingan.

Anledningen att jag funderar på det är därför att jag inser att släden kommer bli rejält tung. Vad har du för storlek på din? Min är 75cm djup och 80cm bred. Min såg är ju större än din så jag ville utnyttja möjligheten att kapa djupare paneler/skivor. Dessutom har jag 12” klinga i så då måste ju anhållet vara rätt högt i mitten för att få någon stabilitet kvar.
Ska du skippa anhållet pga vikten? Du kan väl ha ett högt anhåll som inte går över hela bredden utan kanske 10cm ut per sida om klingan, så har jag det på boxjointjiggen. Alternativt ett lågt anhåll som stegar upp vid klingan.

Känns som du tappar mycket tillgängligt djup på släden om du helt skippar främre anhållet.

Edit. Vet inte riktigt måtten på min men har max sågdjup på 62cm så den är väl typ 72 djup o kanske 75-80 bred.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Ska du skippa anhållet pga vikten? Du kan väl ha ett högt anhåll som inte går över hela bredden utan kanske 10cm ut per sida om klingam, så har jag det på boxjointjiggen. Alternativt ett lågt anhåll som stegar upp vid klingan.

Känns som du tappar mycket tillgängligt djup på släden om du helt skippar främre anhållet.

Edit. Vet inte riktigt måtten på min men har max sågdjup på 62cm så den är väl typ 72 djup o kanske 75-80 bred.
Ola C Ola C skrev:
Ska du skippa anhållet pga vikten? Du kan väl ha ett högt anhåll som inte går över hela bredden utan kanske 10cm ut per sida om klingan, så har jag det på boxjointjiggen. Alternativt ett lågt anhåll som stegar upp vid klingan.

Känns som du tappar mycket tillgängligt djup på släden om du helt skippar främre anhållet.

Edit. Vet inte riktigt måtten på min men har max sågdjup på 62cm så den är väl typ 72 djup o kanske 75-80 bred.
Okej, tack. Ja, du har kanske rätt att man tappar för mycket sågdjup utan bakre "anhåll".

Max sågdjup 62cm! Upplever du att du får pålitlig styrning när så lite av miter-bars:en är i skenorna på sågen? Tycker det är en av nackdelen med de justerbara incra-barsen, att 2 av "plasthjulen" behöver ha kommit in i spåren för att få tillräcklig styrning. Nu har jag visserligen inte använt någon släde som har 2 bars, utan bara 1. Blir kanske mer pålitligt när man har 1 i varje spår.
 
V vectrex skrev:
Okej, tack. Ja, du har kanske rätt att man tappar för mycket sågdjup utan bakre "anhåll".

Max sågdjup 62cm! Upplever du att du får pålitlig styrning när så lite av miter-bars:en är i skenorna på sågen? Tycker det är en av nackdelen med de justerbara incra-barsen, att 2 av "plasthjulen" behöver ha kommit in i spåren för att få tillräcklig styrning. Nu har jag visserligen inte använt någon släde som har 2 bars, utan bara 1. Blir kanske mer pålitligt när man har 1 i varje spår.
Vi kallar saker lite olika, det du kallar bakre kallar jag främre.:)

Utan främre anhåll kan du ju lika gärna kapa bort 20cm på släden och köra med anhåll, om nu målet är att spara vikt, men det känns som en dum idé.

Kan minnas fel, har 62 mellan anhållen men mindre innan styrhjulspar #2 är i ingrepp, har aldrig sågat på maxbredd...*men klingan sitter rätt långt bak på AGSorna vilket är bra då man har mer skena i ingrepp innan man når klingan. Mina runners är lite offsetade bakåt, sticker alltså ut bakom släden. (Bakom = på den sidan jag står när man sågar), annars hade jag av samma anledning tappat styrning i slutet av snittet.

*Edit. Det där resonemanget kändes lite ogenomtänkt, det är runnersens längd som är det viktiga, klinga långt bak är bra i början av snittet och dåligt i slutet så det går på ett ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vi kallar saker lite olika, det du kallar bakre kallar jag främre.:)

Utan främre anhåll kan du ju lika gärna kapa bort 20cm på släden och köra med anhåll, om nu målet är att spara vikt, men det känns som en dum idé.

Kan minnas fel, har 62 mellan anhållen men mindre innan styrhjulspar #2 är i ingrepp, har aldrig sågat på maxbredd...*men klingan sitter rätt långt bak på AGSorna vilket är bra då man har mer skena i ingrepp innan man når klingan. Mina runners är lite offsetade bakåt, sticker alltså ut bakom släden. (Bakom = på den sidan jag står när man sågar), annars hade jag av samma anledning tappat styrning i slutet av snittet.

*Edit. Det där resonemanget kändes lite ogenomtänkt, det är runnersens längd som är det viktiga, klinga långt bak är bra i början av snittet och dåligt i slutet så det går på ett ut.
Jag tänkte nog göra en egen plywood runner till högersidan och använda en lång incra mitre-bar till vänstersidan. Anledningen är dels att jag bara har 1 incra runner över men också att jag inte kan göra som du och montera incra-runnern upp-och-ned eftersom mina spår är T-formade. Plasthjulen måste alltså ligga i överkant vilket gör att jag måste göra massa hål för att kunna justera plasthjulen. Lite störigt med T-formade spår, men går ju inte göra så mycket åt.
 
V vectrex skrev:
Jag tänkte nog göra en egen plywood runner till högersidan och använda en lång incra mitre-bar till vänstersidan. Anledningen är dels att jag bara har 1 incra runner över men också att jag inte kan göra som du och montera incra-runnern upp-och-ned eftersom mina spår är T-formade. Plasthjulen måste alltså ligga i överkant vilket gör att jag måste göra massa hål för att kunna justera plasthjulen. Lite störigt med T-formade spår, men går ju inte göra så mycket åt.
Aha. Men det blir väl bara tre hål, de svarta hjulen är inte justerbara så det är bara dom vita du måste komma åt, kanske bra dock att även ha access till de svarta. Kan nog tycka det är rätt trevligt ändå, det är ett herrans vändande på släden när jag ska justera mina hjul.

Jag byggde förresten min släde i två överstora (mot klingsidan) halvor, höger o vänster. Då kan man trimma in varje runner individuellt. När det va färdigt körde jag varje halva i sitt respektive spår och såga till bredd. Anhållen skruvades på efter det.
 
Ola C Ola C skrev:
Aha. Men det blir väl bara tre hål, de svarta hjulen är inte justerbara så det är bara dom vita du måste komma åt, kanske bra dock att även ha access till de svarta. Kan nog tycka det är rätt trevligt ändå, det är ett herrans vändande på släden när jag ska justera mina hjul.
Ja, 3 hål blir det, men det är lite drygt då placeringen måste göras så att inte något av hjulen hamnar under anhållet också. Jag testar nog med en plywood runner på ena sidan och ser hur bra det funkar. Går ju alltid att byta ut framöver.
Ola C Ola C skrev:
Jag byggde förresten min släde i två överstora (mot klingsidan) halvor, höger o vänster. Då kan man trimma in varje runner individuellt. När det va färdigt körde jag varje halva i sitt respektive spår och såga till bredd. Anhållen skruvades på efter det.
Smart! Så gör nog jag med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.