Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag har vi dels haft VIP-besök av @Ola C , alltid underhållande.

Vi har också levererat 50 luft fönster till målning. Jag är nästan lika stolt över dem som över snickaren! Alexandra har tillverkat detta, i det närmaste ensam, även om våra praktikanter Anders, Jesper och Gustav också har jobbat hårt med oljningen nu på slutet.


Fönsterna är furufönster med isolerkassett. Kunden önskade en kompromiss mellan det gamla utseendet och något som var snabbare och enklare att putsa. Efter dialog föll valet på att behålla utseendet avseende glasindelning, avsaknad av spröjs etc men att byta till isolerkassetter. Kassetterna har energiglas och är gasfyllda och har samtidigt ett sk kulturglas ytterst, vilket ser ut som ett äldre maskinvalsat glas. En avvägning mellan att behålla husets utseende och bekvämlighet för de boende.

Utförandet är med tät kärnfuru på utåt vettande ytor. Kärnvirke av ek till glaslisterna. Just att använda kärnvirke (både avseende furun och eken) är otroligt viktigt - splintveden av furu respektive ek är inte röttålig! Det är just kärnveden som har god tålighet mot röta. Däremot fungerar ytveden utmärkt att ha mot insidan av huset.

Limmat med 2K D4 lim, Casco 3336+3346. Ytbehandlingen är med Selder Grundolja. Botten av mittpost samt sidostycken ställdes ner i fritös med 130 graders linolja i 15 minuter och eftervärmdes sen in med IR-lampa. Övrigt virke penslades med 130 graders linolja och värmdes in med IR. Uppvärmningen innebär att vattenånga från träet bubblar ut och då sugs den varma oljan in och impregnerar träet. Insidan av karmen oljades dock inte.

För att undvika hål på utsidan av karmen (som alltid är en startpunkt för röta) så används enbart invändiga stormhaspar. Skruvar till glaslisterna är rostfria för maximal hållbarhet och möjlighet att lätt skruva ut.

Nu ska de målas, också med Selder linoljefärg. Målning sker även under gångjärnen. Målningen sköter dock inte vi (även om jag har skrivit en dryg A4 om hur allt ska utföras!).

Alexandra har nu varit hos oss i drygt 1,5 år! Och vilken resa det har varit! Från att i princip aldrig har jobbat med fönster till att nästan helt själv färdigställa detta projekt över 100-tals timmar. Alexandra har skött allting från att välja virke till perfekt applicering av grundoljan på färdig produkt. Att snickrandet var tight visste jag redan, men nu är det dessutom kompletterat med en starkt utökad kunskap om fönstertillverkning.

Precis som för oss andra möbelsnickare som fuskar med fönster ibland så har det inte alltid varit så lätt att anpassa sig. Ett fönster är ett bruksföremål och en del av en byggnad, med åtminstone delvis andra krav än en möbel. Kvalitén i snickeriet skall givetvis vara där men kraven på finish är (med rätta) inte lika höga. Det är något vi alla har svårt att anpassa oss till, det blir lätt för mycket sicklande, putsande och fixande. Men Alexandra kämpade tappert på och levererade fantastiskt fina fönster både till funktion, hållbarhet och utseende. Det gjorde hon genom lika delar skicklighet som snickare, ödmjukhet, flitighet och kanske framförallt ett glödande ansvar för vad hon gjorde - ingenting kan ersätta ett sådant engagemang!

Självklart hade detta gått fortare om jag (eller ännu hellre Lars, snickeriets fönsterguru!) hade gjort det själv. Men så är inte vår filosofi. Vi är ett väldigt litet snickeri med väldigt skiftande arbetsuppgifter, huvudsakligen möbler och inredning, men även fönster, dörrar, trappor och specialsnickerier. Det är av stor vikt att alla har en stor bredd och djup i sina färdigheter. Därför finns det inte utrymme för någon att i längden bara snickra "enkla" saker eller vara hantlangare - vi måste alla träna på nästan allting! Dessutom måste jag erkänna att jag njuter rejält av att se hur Alexandra, Jesper och alla våra praktikanter utvecklas och kan mer, ibland tydligt synbart dag för dag!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fint fint resultat och både intressant och lärorikt att få ta del av processen hos dig/(er). Men en fråga inställer sig; Vad ställde Ola till med?! :D
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alltid lika kul att se fint hantverk, förstår att det tar tid, men ser gärna fler filmer från ditt snickeri! :)
Men varför en torx- och en pozidriv-skruv på bild 4? :)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag har vi dels haft VIP-besök av @Ola
Kändes inte så värst VIP. Började med att jag fick parkera på åkern. Lerlagret 2cm upp på skorna sanerades medelst scotchsvamp vid hemkomst. Däremellan fick man rycka in o väcka liv i hänglåset som varit döende senaste halvåret.
 
  • Haha
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
En go vän fick en skvätt ved

Fyrhjuling med släpkärra fullastad med ved på en grusväg med öppet fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag har vi dels haft VIP-besök av @Ola C , alltid underhållande.

Vi har också levererat 50 luft fönster till målning. Jag är nästan lika stolt över dem som över snickaren! Alexandra har tillverkat detta, i det närmaste ensam, även om våra praktikanter Anders, Jesper och Gustav också har jobbat hårt med oljningen nu på slutet.


Fönsterna är furufönster med isolerkassett. Kunden önskade en kompromiss mellan det gamla utseendet och något som var snabbare och enklare att putsa. Efter dialog föll valet på att behålla utseendet avseende glasindelning, avsaknad av spröjs etc men att byta till isolerkassetter. Kassetterna har energiglas och är gasfyllda och har samtidigt ett sk kulturglas ytterst, vilket ser ut som ett äldre maskinvalsat glas. En avvägning mellan att behålla husets utseende och bekvämlighet för de boende.

Utförandet är med tät kärnfuru på utåt vettande ytor. Kärnvirke av ek till glaslisterna. Just att använda kärnvirke (både avseende furun och eken) är otroligt viktigt - splintveden av furu respektive ek är inte röttålig! Det är just kärnveden som har god tålighet mot röta. Däremot fungerar ytveden utmärkt att ha mot insidan av huset.

Limmat med 2K D4 lim, Casco 3336+3346. Ytbehandlingen är med Selder Grundolja. Botten av mittpost samt sidostycken ställdes ner i fritös med 130 graders linolja i 15 minuter och eftervärmdes sen in med IR-lampa. Övrigt virke penslades med 130 graders linolja och värmdes in med IR. Uppvärmningen innebär att vattenånga från träet bubblar ut och då sugs den varma oljan in och impregnerar träet. Insidan av karmen oljades dock inte.

För att undvika hål på utsidan av karmen (som alltid är en startpunkt för röta) så används enbart invändiga stormhaspar. Skruvar till glaslisterna är rostfria för maximal hållbarhet och möjlighet att lätt skruva ut.

Nu ska de målas, också med Selder linoljefärg. Målning sker även under gångjärnen. Målningen sköter dock inte vi (även om jag har skrivit en dryg A4 om hur allt ska utföras!).

Alexandra har nu varit hos oss i drygt 1,5 år! Och vilken resa det har varit! Från att i princip aldrig har jobbat med fönster till att nästan helt själv färdigställa detta projekt över 100-tals timmar. Alexandra har skött allting från att välja virke till perfekt applicering av grundoljan på färdig produkt. Att snickrandet var tight visste jag redan, men nu är det dessutom kompletterat med en starkt utökad kunskap om fönstertillverkning.

Precis som för oss andra möbelsnickare som fuskar med fönster ibland så har det inte alltid varit så lätt att anpassa sig. Ett fönster är ett bruksföremål och en del av en byggnad, med åtminstone delvis andra krav än en möbel. Kvalitén i snickeriet skall givetvis vara där men kraven på finish är (med rätta) inte lika höga. Det är något vi alla har svårt att anpassa oss till, det blir lätt för mycket sicklande, putsande och fixande. Men Alexandra kämpade tappert på och levererade fantastiskt fina fönster både till funktion, hållbarhet och utseende. Det gjorde hon genom lika delar skicklighet som snickare, ödmjukhet, flitighet och kanske framförallt ett glödande ansvar för vad hon gjorde - ingenting kan ersätta ett sådant engagemang!

Självklart hade detta gått fortare om jag (eller ännu hellre Lars, snickeriets fönsterguru!) hade gjort det själv. Men så är inte vår filosofi. Vi är ett väldigt litet snickeri med väldigt skiftande arbetsuppgifter, huvudsakligen möbler och inredning, men även fönster, dörrar, trappor och specialsnickerier. Det är av stor vikt att alla har en stor bredd och djup i sina färdigheter. Därför finns det inte utrymme för någon att i längden bara snickra "enkla" saker eller vara hantlangare - vi måste alla träna på nästan allting! Dessutom måste jag erkänna att jag njuter rejält av att se hur Alexandra, Jesper och alla våra praktikanter utvecklas och kan mer, ibland tydligt synbart dag för dag!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Imponerande! Du tryggar verkligen återväxten! :D
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Fint fint resultat och både intressant och lärorikt att få ta del av processen hos dig/(er). Men en fråga inställer sig; Vad ställde Ola till med?! :D
Han snodde inte med sig några nycklar. Fall framåt som jag brukar kalla det. Dock försökte han fuska i tippningen av årets mellovinnare (förmodligen för att han fick stryk förra året). Sen tog han sönder ett av våra hänglås, men det lagade han förvisso igen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Alltid lika kul att se fint hantverk, förstår att det tar tid, men ser gärna fler filmer från ditt snickeri! :)
Men varför en torx- och en pozidriv-skruv på bild 4? :)
Det kommer fler filmer:) Det är en Pozidriv och en AW-skruv om jag får be;) Och det är bara för att AW-skruv i rätt dimension behagade vara slut vid helt fel tillfälle så det blev att använda lite pz istället.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Låter bra! :)
Lurigt, inte så lätt att se skillnaden på bild men såg intressant ut! :)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men varför en torx- och en pozidriv-skruv på bild 4?
Jag tror han har någon pervers böjelse som ger tillfredsställelse när någon annan i en framtid måste leta upp lika många olika sorters bits som det finns skruvar för att kunna plocka isär hans alster. Vid ett tillfälle så fick jag äran att sära på två hurtsar han satt ihop. Det behövdes fem olika bits till sex skruvar. (Den sjätte skruven kunde lossas med fingrarna eftersom den placerats där det inte fanns fäste undertill.)

Ola C Ola C skrev:
Började med att jag fick parkera på åkern.
Jo, han behöver verkligen hjälp nu. Det är rena misären där ute med avseende på parkeringen. Personalen gör vad de kan men det är inte lätt. Jag tror det behövs professionell hjälp: @Pysslarn Ronnie, Ronnie var är du?
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
@Daniel_N Fantastiskt! Har ju sett alla hundratals delarna som skulle bli alla dessa fönster — otroligt imponerande!

Alexandra är ju en enorm talang med just den personlighet som gör så stor skillnad när det gäller hennes strävan att utvecklas och lära sig mer och bli bättre. Ett föredöme och jag uppskattar verkligen det Alexandra har lärt mig i våra kontakter. Hon är generös både med sin tid och sin kunskap.

Sedan måste jag få säga att både Alexandra och Jesper och olika praktikanter (och därmed såklart även jag) inte kunde hamnat hos en bättre läromästare. Det finns ett driv på Sliparebacken att utveckla och att bygga kunskap och erfarenhet — och självförtroende — som jag skulle vilja säga är unikt.

Väldigt roligt att få ta del av Alexandras prestation!
//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kändes inte så värst VIP. Började med att jag fick parkera på åkern. Lerlagret 2cm upp på skorna sanerades medelst scotchsvamp vid hemkomst. Däremellan fick man rycka in o väcka liv i hänglåset som varit döende senaste halvåret.
Får bygga en kavelbro till Daniel..
 
En nyhyvlad björkträtröskel fastklämd på ett arbetsbord i ett verktygsfyllt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockat bort gamla ytterdörren ut mot nya farstukvisten och behövde en tröskel.
Björk har jag relativt gott om så kapade till en lämplig bit.

Nyhyvlad björktröskel på arbetsbänk med hyvel och limtub i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några vändor genom hyveln och fräsen för formens skull..

Nyhyvlad björktröskel placerad mellan trä- och klinkergolv vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och provmontage.

Jag funderar vad jag ska behandla tröskel med, några tips på som ger en lättskött och tålig yta som inte gulnar med tiden?
 
  • Gilla
Finspang och 8 till
  • Laddar…
Bytt startsnöre på motorklipparen då det gick av i höstas. Sambon gjorde premiärklippningen för iår!(y)
Snart tid att ta ut roboten förhoppningsvis:rofl:
Försökte även ge mig på drivningen, men la ner projektet när jag inte fick av remmen utan att ha itu den..
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Skruvat på ett "sänke" till pumpens flottör.

Som den var, stannade den långt innan vattnet var slut, efter flottören hamnade vågrätt. För att starta behövde den sedan lyftas nästan 20 cm. Nu har jag tvingat ner sladden och förhoppningsvis funkar det bättre nu. Uppföljning kommer.
 
Snickrat en datorhylla så vi skall få bort datorn från skrivbordet. Den blev inte helt färdig.

Monterat ny chuck på vingelskaftet (borrsväng heter det på sörländska). Med 13mm borrmaskinschuck kan jag använda det till nutida borrar och bits.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.