3 458 657 läst · 18 496 svar
3459k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte gjort idag men med samma typ av armatur, jag tog ur lysröret som pekar nedåt och vände hela armaturen och fick då "fyra lysrör nedåt, sitter i min verkstad med "alldeles ypperligt arbetsljus. Har två st armaturer i verkstaden "sittandes uppåned"norrbottenssnickaren skrev:
Jaha det var någonting sådant. Det här var någonting som jag aldrig hade varken sett eller hört talas om. Otroligt vad de hittar på.PNO skrev:Misstänker att Frustrator åker vasaloppet om han rillade skidor i går kväll. Så jag slänger in ett svar om vad rillning är.
Att rilla en skida innebär att man ger skidan en något räfflad struktur under med hjälp av ett verktyg som kallas riller. I dag forskas det mycket på hur skidans struktur påverkar glidet. Och då är sicklar i allra högsta grad gångbara. De ser dock inte ut som de sicklar man använder för att sickla trä, även om principen är den samma. Många sicklar endast skidorna idag istället för att valla dom. Sicklarna finns med olika slipningar för att få olika strukturer i den lilla skalan. Vill man ha en grövre struktur så går man på rillern, som den i Frustrators bild. Den präglar räfflor i skidans belag. Liksom sicklar så finns det rillers med en massa olika strukurer för olika fören.
För att återföra det hela till maskiner så tillverkade jag riller-rullar av den typ som ligger i plasttuben framför rillern för sådär tio år sedan. Maskinen jag använde var en Gildemeister TWIN MF 65, en fyrspindlig fleroperationssvarv. Mycket rolig maskin att köra, men rätt så knepig att programmera, då den kan köra flera tempon samtidigt i sina olika spindlar. Fick man inte dessa tempon att takta rätt så kunde det smälla rejält. Tyvärr lite stor och dyr maskin för hemmabruk.
[media]
Videon är ett Youtube-fynd. Hade ingen egen video från när jag körde den maskinen.
Jag har ju såna där toppmoderna skidor av limmad björk med hickorykanter så där är det en helt vanlig snickerisickling och vanlig trätjära som gäller.
Var ute på en 8 eller 9km tur i dag.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Själv blev det lite mdf damm idag.
Säng till lillgrabben och fönsterbänk till köket.
Stommen på plats, skoja om han var nöjd när spjälsängen va borta
Framstycket inpassat efter takvinkel
Bild på storasysterns redan klara.
244 fönsterbänk. Tvekade länge om gälande kantprofilens utseende men är nöjd med hur det blev.
Sen han jag med 2 vändor slipgrund på allt.
Avslutade med dra sönder gängen på avstängning på dusch blandare.
Fullt ös gick inte att vrida ihop över huvud taget. Va bara att bryta vattnet montera isär skiten men nu är det tempfixat med gängtejp får handla lite reservdelar imorgon på lunchen.
Nu en välförtjänt .
Tack för denna helg.
Säng till lillgrabben och fönsterbänk till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Framstycket inpassat efter takvinkel
Logga in
Skapa konto
Bild på storasysterns redan klara.
Logga in
Skapa konto
244 fönsterbänk. Tvekade länge om gälande kantprofilens utseende men är nöjd med hur det blev.
Logga in
Skapa konto
Sen han jag med 2 vändor slipgrund på allt.
Avslutade med dra sönder gängen på avstängning på dusch blandare.
Fullt ös gick inte att vrida ihop över huvud taget. Va bara att bryta vattnet montera isär skiten men nu är det tempfixat med gängtejp får handla lite reservdelar imorgon på lunchen.
Nu en välförtjänt .
Tack för denna helg.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Bilen är ett verktyg?
Bra traditioner:
1. Åka Vasaloppet
Bättre tradition:
2. Belöna sig själv med att köpa finvirke hos @teed på vägen hem
Sämre tradition:
3. Även i år lurade gpsen ut mig i skogen på väg till Teed...typ en halvmil på en oskottad grusväg..
Bra traditioner:
1. Åka Vasaloppet
Bättre tradition:
2. Belöna sig själv med att köpa finvirke hos @teed på vägen hem
Logga in
Skapa konto
Sämre tradition:
3. Även i år lurade gpsen ut mig i skogen på väg till Teed...typ en halvmil på en oskottad grusväg..
Kan slänga ihop en tråd. Möbelsnickeri avdelningen blir det isf.Solari skrev:
korta svaret kanske räcker.
Färdig låda för undersängen förvaring från Ikea.
På den är framstycket limmat och skruvat. I ena lådan är ett fotsteg i 50mm ek monterat.
Lådorna löper mellan sängens ben som är utsalade så det är ett spel på 5mm tot. Sen en stoppkloss bakom.
Lackat en ram.
Vart tyvärr lite hetsig och chansade utan provbit tyvärr. Visserligen fint men hade siktat på en rödare ton, nu blev det mest brunt.
Det är shellac på alm.
Det blir nog bra nog men går det att att göra nått utan att slipa av, betsa, lacka om?
Vart tyvärr lite hetsig och chansade utan provbit tyvärr. Visserligen fint men hade siktat på en rödare ton, nu blev det mest brunt.
Det är shellac på alm.
Det blir nog bra nog men går det att att göra nått utan att slipa av, betsa, lacka om?
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Ok, ikväll blev det lite måleri!
Våtslipade grundfärgen med 320 papper i planslipen smidigt och med gott resultat.
Sen ett första lager färg på det.
Sen blev det revanch på dushblandaren.
Måste säga att jag verkligen älskar järnia på Södermanagatan där man kan köp vad man än kan behöva över disk.
Våtslipade grundfärgen med 320 papper i planslipen smidigt och med gott resultat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen ett första lager färg på det.
Logga in
Skapa konto
Sen blev det revanch på dushblandaren.
Måste säga att jag verkligen älskar järnia på Södermanagatan där man kan köp vad man än kan behöva över disk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Shellac går att torka av med etanol (r-röd) i trasa.A axel_n skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg