Sågat lite i en plywoodskiva?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sågat lite i en plywoodskiva?
Du är nåt på "spåren", helt klart ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla här vad jag gjort.. :)
Ja, vad är det jag gjort egentligen..? :thinking:
[bild]
Rätt gissning belönas med en virtuell :beer:
En hållare för skidor?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En gigantisk tandspackel?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Något med glas i, något fönsterliknande?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Instämmer med Vectrex
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Unna er nå gott till helgen killar! :beer::beer:


Först köper man en halvdyr takbox... Sen kompletterar man med "skidhållare".. Som är snorhala och behöver kompletteras med tätningslist för fönster.. Och sedan nåt som håller dom still i alla rondeller vi förärats med här i stan.. :crysmile:

Skidor fastsatta med improviserade träklossar i en öppen takbox på bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Först köper man en halvdyr takbox... Sen kompletterar man med "skidhållare".. Som är snorhala och behöver kompletteras med tätningslist för fönster.. Och sedan nåt som håller dom still i alla rondeller vi förärats med här i stan.. :crysmile:
Du har missförstått det..skidorna har man på sidan av takboxen, fastspända på takräcket..i takboxen åker mat och alla kläder och allt annat bra och har som inte får plats i bilen.. . ;)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har precis lånat en takbox och åkt på fjällsemester för första gången i mitt liv och jag är nog beredd att hålla med, det hade nog varit smartare att spänna fast längdskidorna på sidan och proppa boxen full med annat. Men det ser ut som att Fredrik möjligen är något snäpp mer rädd om sin utrustning, vi sydlänningar har redan åkt på tvivelaktigt underlag och fått repor... ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Till och från fjällen brukar vi ha 10-12 par skidor i takboxen och då kan jag lova att det inte är någon risk att något kasar runt däruppe :crysmile:. Jag funderar snart på att montera två takboxar på varandra....

Men till och från längdspåren ser jag att det helt klart är en smart grej :).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sakta men (o)säkert
Hantverksarbete med sågning av träplank i skruvstäd, gammal rostig såg i användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och sedan nåt som håller dom still i alla rondeller vi förärats med här i stan.. :crysmile:

[bild]
Du menar cirkulationsplats?

//Trafikplaneraren
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Här har jag fixat iordning min boxjoint jig till den nya sågen. Bytt bottenplattan till en täcksida jag hittade på Ikeas fyndhörna för 30kr! Den gamla bottenplattan hade ju spåret på fel ställe och var dessutom lite skev. Passade på att shimsa upp glidboxen aningens lite med en tejpremsa teflonremsa. Nu är den helt perfekt vinkelrät både vertikalt och horisontellt. Återstår att fixa en liten utsug där klingan kommer ut.
Anpassad boxjoint jig monterad på sågbord med mätklocka och stor kugghjulsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boxjoint jig monterad på sågbord med ny bottenplatta från Ikea och shimsad glidbox, redo för finsnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan trimmade jag in den och gjorde 27cm breda boxjoints utav asklimfogen jag gjorde förra veckan. Blev jävligt smutt om jag får säga det själv!
Närbild på askträ med precisionsskurna boxjoints, ligger på en bänk med synliga borrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en boxjoint jig med precist utskurna träfingrar på en ny bottenplatta, liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något jag märkte är att det är otroligt känsligt att man får rätt passform på fingrarna när man jobbar med ask. Har nog mest gjort i furu förut och där har man mer spelmän. En halv tands skillnad på kugghjulet gör skillnad mellan en för lös och en lagom tight passform. En halv tand motsvarar 46 mikrometer i skillnad på fingerbredden (men hålen blir ju lika mycket större).
 
  • Gilla
pjodden och 7 till
  • Laddar…
Oh va stiligt, den där bilden med alla boxjointar ovanpå varandra kan man ju ha under huvudkudden så sover man gott.

Wandels säger väl 0.1 per tand vilket ger 0.2 tand + urtag (vilket han inte säger), det är väldigt mycket. Han brukar ratta nån tand hit eller dit men han kör nästan uteslutande furu. Jag kör mer o mer med digitalen även på boxjoints, lite långsammare men man slipper mycket testkörningar.
 
Ola C Ola C skrev:
Oh va stiligt, den där bilden med alla boxjointar ovanpå varandra kan man ju ha under huvudkudden så sover man gott.

Wandels säger väl 0.1 per tand vilket ger 0.2 tand + urtag (vilket han inte säger), det är väldigt mycket. Han brukar ratta nån tand hit eller dit men han kör nästan uteslutande furu. Jag kör mer o mer med digitalen även på boxjoints, lite långsammare men man slipper mycket testkörningar.
Försökte mig på att köra med digitalen. Det funkar men går rätt mycket långsammare. På såhär breda fogar tycker jag det är värt att klistra på en lapp vid rätt tand och sen bara mata.

Wandel kör väl med imperisk gängstång. Jag har en M8 (tror jag) med 1,5mm stigning. Hade varit smidigt att ha 15 tänder istället för 16 på stora hjulet så hade man fått exakt 0,1mm per tand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.