V vectrex skrev:
Försökte mig på att köra med digitalen. Det funkar men går rätt mycket långsammare. På såhär breda fogar tycker jag det är värt att klistra på en lapp vid rätt tand och sen bara mata.

Wandel kör väl med imperisk gängstång. Jag har en M8 (tror jag) med 1,5mm stigning. Hade varit smidigt att ha 15 tänder istället för 16 på stora hjulet så hade man fått exakt 0,1mm per tand.
Ja vid så breda boxjoints är kugghjulet smidigt, jag brukar hålla mig inom normal "lådhöjd" och digitalen har bara 150mm slag. Men mina tejpbitar hamnar också ofta mellan kuggarna.

Har du limmat ihop eller bara torrpassat? Jag fick ett helv_ete att få ihop 40cm gånger 4 boxjoints på mitt sängbord vill jag minnas, kändes lagom tajt utan lim men inte med lim.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja vid så breda boxjoints är kugghjulet smidigt, jag brukar hålla mig inom normal "lådhöjd" och digitalen har bara 150mm slag. Men mina tejpbitar hamnar också ofta mellan kuggarna.

Har du limmat ihop eller bara torrpassat? Jag fick ett helv_ete att få ihop 40cm gånger 4 boxjoints på mitt sängbord vill jag minnas, kändes lagom tajt utan lim men inte med lim.
Bara torrpassat än så länge. Skall göras lite urtag för botten, hål för att bära mm. innan jag limmar ihop den.

Ja, det kan nog bli lite knivigt att få ihop. Hoppas på det bästa!
 
Mallfräste handtag för 4 sidor samtidigt. Gick smidigt med lite dubbelhäftande tejp.
Träplanka med frästa fingerfogar och verktyg för rundning av handtagshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipade bort lite oundvikliga brännmärken på ändträt med hjälp av oscillerande valsputs.
Handtag med frästa fingerfogar och slipning med oscillerande valsputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundade av handtagshålen med 3mm avrundnigsfräs

Sen var det dags för limning. O hu jeda mig vad stressigt. Nästa gång jag gör så här breda fingerfogar så ska jag ha tjockare fingrar. Var inne på matbordet och limmet nyper något sanslöst fort (varmare och torrare än i snickarboden). Fick ihop dem till slut men ena lådan fick några minimala glipor tyvärr.
Trä låda i verktygsklämmor under sammanfogning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Vilken spindelputs har du?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snyggt! Vilken spindelputs har du?
Minns knappt vilken det är. Vet att jag researchade lite när jag köpte den och det är nåt kina-jox som många tillverkare satt sin logga på. Exakt samma maskin. Tror min är Scheppach men den finns som CMT och några till också. Har för mig att jag köpte den på tyska eBay för drygt 1500kr. Tycker den fungerar bra och jag har ofta användning för den.

Edit: Var visst tyska amazon. https://www.amazon.de/dp/B00GO0WWJ2/ref=pe_1941441_77695351_tnp_email_TE_Cardp_1
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Sen var det dags för limning. O hu jeda mig vad stressigt. Nästa gång jag gör så här breda fingerfogar så ska jag ha tjockare fingrar. Var inne på matbordet och limmet nyper något sanslöst fort (varmare och torrare än i snickarboden). Fick ihop dem till slut men ena lådan fick några minimala glipor tyvärr.
En sak som kan hjälpa som jag lärt mig den hårda vägen för att få ihop boxjointarna när limmet hinner halvtorka; Det hälper om man kan få tvingtrycket rakt över fogen, då kan man med kraft dra ihop dom även där limmet hunnit nypa ordentligt.

Alt 1 är att göra fingrarna så långa att de är precis under ytan de ska möta (istället för att sticka ut) och sen hyvla eller slipa ner längsträet.

Alt2 Är att göra kamliknande klämklossar, behöver inte alls vara boxjointade o snygga, borra hål o såga ut med bandsåg duger gott.

Men snyggt jobbat!
 
Jag vet John Heisz kör med "polyurethane construction adhesive" då det har en lång öppningstid, och det torkar även under 5 grader. Jag hade nyss en fingerfog som inte tagit ihop då det var 4,8 grader i verkstan...

Vet inte vad motsvarigheten är till detta här, och så är dom där tuberna dyra och torkar innan man hinner använda dom.
 
Får man också fråga vad du kör med för dubbelhäftande tejp? Jag inser att jag skulle vilja använda det, men ser jobbiga inre bilder där antingen saker lossnar medan jag försöker arbeta med dem, eller att jag aldrig får loss alla tejprester.
 
Ola C Ola C skrev:
En sak som kan hjälpa som jag lärt mig den hårda vägen för att få ihop boxjointarna när limmet hinner halvtorka; Det hälper om man kan få tvingtrycket rakt över fogen, då kan man med kraft dra ihop dom även där limmet hunnit nypa ordentligt.

Alt 1 är att göra fingrarna så långa att de är precis under ytan de ska möta (istället för att sticka ut) och sen hyvla eller slipa ner längsträet.

Alt2 Är att göra kamliknande klämklossar, behöver inte alls vara boxjointade o snygga, borra hål o såga ut med bandsåg duger gott.

Men snyggt jobbat!
Tack!
Lite av de extra svårigheten här var att materialet bara var 8mm tjockt så dels fick jag inte jättemycket styrning så att boxen gick ihop vinkelrätt från fingrarna och dels så bågnade sidorna med bara lätt presstryck.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet John Heisz kör med "polyurethane construction adhesive" då det har en lång öppningstid, och det torkar även under 5 grader. Jag hade nyss en fingerfog som inte tagit ihop då det var 4,8 grader i verkstan...

Vet inte vad motsvarigheten är till detta här, och så är dom där tuberna dyra och torkar innan man hinner använda dom.
Jo, men jag gillar inte riktigt de där tuberna då det är kladdigt som satan och limmet torkar ihop i pipen relativt fort. Jag har 16 grader i snickarboden så inga problem för vanligt vitlim att torka. Inne vid matbordet låg tempen strax över 22 grader. Anledninget till att jag huserade där var för att kunna jobba på kvällen när barnen låg och sov.


Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Får man också fråga vad du kör med för dubbelhäftande tejp? Jag inser att jag skulle vilja använda det, men ser jobbiga inre bilder där antingen saker lossnar medan jag försöker arbeta med dem, eller att jag aldrig får loss alla tejprester.
Jag har nyss gjort slut 6 rullar dubbelhäftande tejp som skickats med i elvärmegolvspaket jag installerat i de badrum jag renoverat för några år sen. Nu använde jag en för mig ny sort som jag köpte på Clas Olsson. Dubbelhäftande mattejp. Stark som satan, så använd inte för stora bitar då det binder ihop träbitarna väldigt hårt. Att få bort tejpresterna när man väl fått isär träbitarna är dock inga svårigheter alls.
https://www.clasohlson.com/se/Mattejp-Stokvis/34-9787
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Får man också fråga vad du kör med för dubbelhäftande tejp? Jag inser att jag skulle vilja använda det, men ser jobbiga inre bilder där antingen saker lossnar medan jag försöker arbeta med dem, eller att jag aldrig får loss alla tejprester.
Jag använder dubbelhäftande tejp från Biltema som är sådär lagom halvkass som man kan förvänta sig. ;)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Dubbelhaftande-tejp-2000017572/
Den sitter tillräckligt bra medan man jobbar men det brukar gå rimligt lätt att få isär bitarna efteråt. Nu var det nog ett tag sedan jag köpte senaste rullen så kvaliten kan ju ha ändrats sedan dess.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet John Heisz kör med "polyurethane construction adhesive" då det har en lång öppningstid, och det torkar även under 5 grader. Jag hade nyss en fingerfog som inte tagit ihop då det var 4,8 grader i verkstan...

Vet inte vad motsvarigheten är till detta här, och så är dom där tuberna dyra och torkar innan man hinner använda dom
Det finns ju ett antal varianter av PU-lim både på tub och flaska, typ PL400, PL600, Sättlim osv. Men jag håller med om att det är både dyrt och kladdigt samt torkar ihop innan man (jag) hinner använda upp det.
 
jac jac skrev:
Det finns ju ett antal varianter av PU-lim både på tub och flaska, typ PL400, PL600, Sättlim osv. Men jag håller med om att det är både dyrt och kladdigt samt torkar ihop innan man (jag) hinner använda upp det.
Jag är långt ifrån någon limexpert, men jag tror inte någon av de du räknar upp är PU-lim?
 
V vectrex skrev:
Jag är långt ifrån någon limexpert, men jag tror inte någon av de du räknar upp är PU-lim?
Det kan säkert stämma, jag kollade inte så noga och skrev slarvigt för att göra det enkelt för mig. Det jag menade att säga var väl mer i stil med:

Det finns väl ett antal varianter av PU-lim både på tub och flaska men det som används mest här för motsvarande* ändamål är nog typ PL400, PL600, Sättlim osv.

* Alltså det ändamål som limmet ursprungligen är avsett för enligt tillverkaren,


(Så blev det som vanligt extrajobb ändå när man försöker ta genvägar.)
 
obs! var försiktig med att tejpa på lackade ytor då lack kan följa med tejpen när den tas bort, tyvärr egen erfarenhet.
(ex tarkett går ut med att ej tejp på deras golv)
 
Träplankor fastspända med en skruvtving i en verkstad, förberedda för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.