Nya epa bygget igång...
200l lilla lådan och 800l i den stora.
Normalt 6 ordningens bandpasslåda för att spela musik, och med borttaget basreflexrör i den stora och blockerat rör i den lilla blir det en 4 ordningens bandpass avstämd på 44 Hz med en peak på 8dB när det ska spelas högt.

"Lilla" lådan
Verkstad med högtalarbygge, träbearbetningsverktyg, och rörigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora lådan
Verkstadsrum med skivor av trä, verktyg på arbetsbänk, oorganiserad, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska laddas med 4st Deaf Bonce 15" som drivs med 13500W slutsteg.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Ska laddas med 4st Deaf Bonce 15" som drivs med 13500W slutsteg.
13500W?🫨 Jag har bevittnat en billjudstävling en gång, deltagarna stod en bit ifrån o skötte ljudet med fjärrkontroll, de kunde ju omöjligt vara i bilen med den volymen. Jag brukar ha enkelt att förstå folk snöar in på diverse konstiga hobbies men just den där hade jag där o då lite svårt att begripa. Så, förklara gärna för en oinvigd🙂. Kör man bilen till utefest o har den som anläggning eller vad har man ljudanläggningen till? (Förutom att tävla i decibel, vilket kanske är motiv nog).
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag hakar på nyfikenheten!

Jag hamnade en gång en natt i Nyköping bredvid en raggarbil eller epa (minns inte vilket) på en bensinmack och tyckte att ljudet vsr jobbigt högt på fem–tio meters avstånd utomhus. Tänkte då hur öronbedövande högt det måste varit inne i bilen.

Men minst fyra av fem däri var väl iofs. fulla.
 
Ola C Ola C skrev:
13500W?🫨 Jag har bevittnat en billjudstävling en gång, deltagarna stod en bit ifrån o skötte ljudet med fjärrkontroll, de kunde ju omöjligt vara i bilen med den volymen. Jag brukar ha enkelt att ha förstå folk snöar in på diverse konstiga hobbies men just den där hade jag där o då lite svårt att begripa. Så, förklara gärna för en oinvigd🙂. Kör man bilen till utefest o har den som anläggning eller vad har man ljudanläggningen till? (Förutom att tävla i decibel, vilket kanske är motiv nog).
Finns olika sätt att tävla i billjud. Den ena där man tävlar vem som spelar högst. Vilket på högsta nivån sker med väldigt ombyggda bilar som knappt går att köra med. Sen tävlar man också i vilken som låter bäst. Där har man olika klasser beroende på hur mycket effekt man använder och klasser där man bara bedömmer ljudet och andra där man bedömmer ljud och hela installationen inklusive bilen. Nu finns det säkert flera klasser det var länge sedan jag följde med. Varför man gör det samma anledning som alla andra hobbys, man tycker det är roligt.

Jag var på den årliga bilshowen i Jönköping ett av dom första åren som billjud hade en egen avdelning där. När Mds drog på för fullt med sin utrustning så sköt dom huvudsäkringen till utställningshallen. Efter det fick dom bara köra sin stora bas vid vissa tillfällen när dom andra pausade.
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
...När Mds drog på för fullt med sin utrustning så sköt dom huvudsäkringen till utställningshallen. Efter det fick dom bara köra sin stora bas vid vissa tillfällen när dom andra pausade.
Intressant att de fimpar huvudsäkringen till hallen när det handlar om bilar (och ljud i dessa), av naturen mobila...

Är det trefasanslutningar till dessa sk "bilstereoanläggningar" :-D
 
Cheesen
Matti_75 Matti_75 skrev:
Glöm inte nålen som sitter under flottörerna, brukar lätt kunna fastna skräp där
Hade loss flottören och gjorde rent allt...
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Intressant att de fimpar huvudsäkringen till hallen när det handlar om bilar (och ljud i dessa), av naturen mobila...

Är det trefasanslutningar till dessa sk "bilstereoanläggningar" :-D
Flera företag som sålde billjud hade demoväggar uppställda för det är svårt att få plats med tillräckligt med bilar för att visa alla produkter

Det är en ganska dålig idé att ha ett antal bilar ståendes med motorn igång inomhus under en hel helg. Det är inte som att batterierna räcker speciellt länge när man har bilstereo som drar en del ström. Så då brukar dom ta ström från elnätet.

Mds var ju förstås värst med den största basväggen och den största basen. 32 tum var den. Dom hade också några 21 tums basar samt en massa mindre basar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det trefasanslutningar till dessa sk "bilstereoanläggningar"
10 kV antar jag. 😂
 
Gimp Gimp skrev:
Ska laddas med 4st Deaf Bonce 15" som drivs med 13500W slutsteg.
De watten lär man inte få ut från 12V matning.....
 
Utmaning:
Göra en Julklapp av spillvirke.
Inga maskiner. Bara handverktyg. Får inte lämna loftet för att hämta något.
Vinkel och penna tillåtet. Måttband ej. Skall göras på fri hand.
Påbörjas och avslutas i dag.
Det var reglerna jag ställde upp för mig i morse.

Blev ett skevt nyckelskåp.
Träföremål, möjligen en småsakshylla, med hakar, skruvar och synliga träfogar, placerad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strök på oljebets. Ville ha negativ livlig betsbild.
Träask fäst upp och ner på ljus verkstadsbänk, industriella inslag, uppehållsrum, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet att det är sent… men det är lite av poängen.
Kul om någon annan antar utmaningen. Eller ställer upp en egen.

Mvh Findus

PS. God Jul. DS
 
  • Gilla
Tsdoesds och 23 till
  • Laddar…
R roli skrev:
De watten lär man inte få ut från 12V matning.....
Brukar nog räknas vid 14,5 volt, men de drar ju ett antal Ampere, och laster kring 0,5-1 Ohm, såg nyss ett monoblock som gav 35k watt RMS vid 1 Ohm
 
Upptäckte idag att en av döttrarna gjort något oväntat med ett av mina verktyg.
Jag saknade snickarpennan som ”alltid” ligger i byxorna.
Det visade sig att hon tycker den är bra att ha som tillfällig hårnål.

Hår i en slarvig bulle med en röd penna. Warm toner, detaljrik textur, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Workingclasshero och 23 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Utmaning:
Göra en Julklapp av spillvirke.
Inga maskiner. Bara handverktyg. Får inte lämna loftet för att hämta något.
Vinkel och penna tillåtet. Måttband ej. Skall göras på fri hand.
Påbörjas och avslutas i dag.
Det var reglerna jag ställde upp för mig i morse.

Blev ett skevt nyckelskåp.
[bild]
Strök på oljebets. Ville ha negativ livlig betsbild.
[bild]
Vet att det är sent… men det är lite av poängen.
Kul om någon annan antar utmaningen. Eller ställer upp en egen.

Mvh Findus

PS. God Jul. DS
Spillvirke har jag jobbat med, men i övrigt har jag inte satt upp några begränsningar. Två täljknivar med rak egg till sonen som så smått börjat tälja figurer. Handtagen är i mahogny.
Och ett tändstål i alm till dottern.
Tre trähandtag verktyg; två snideriverktyg och en u-formad huggjärn på textilmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 12 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
13500W?🫨 Jag har bevittnat en billjudstävling en gång, deltagarna stod en bit ifrån o skötte ljudet med fjärrkontroll, de kunde ju omöjligt vara i bilen med den volymen. Jag brukar ha enkelt att förstå folk snöar in på diverse konstiga hobbies men just den där hade jag där o då lite svårt att begripa. Så, förklara gärna för en oinvigd🙂. Kör man bilen till utefest o har den som anläggning eller vad har man ljudanläggningen till? (Förutom att tävla i decibel, vilket kanske är motiv nog).
13500W är inget konstigt längre i billjudssamanhang och ungdomarna verkar ha utvecklats till att tåla mer än oss gamlingar.
Var själv en billjudsnörd för 30 år sedan så jag tycker det är roligt, speciellt eftersom sonen lär sig så mycket på vägen.
Sen är det ju kvalitetstid, vem annars får spendera 5-15h per dag med sin 17åring, när han var 15 och fick epan såg vi honom några timmar per vecka.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
13500W är inget konstigt längre i billjudssamanhang
Runt en kA???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.