Ola C Ola C skrev:
Efter 5 min test kan jag meddela att det istället för att spraya spånen bakåt så studsar dom i kartongen o sprayar dom framåt över mig själv. Fast ganska mycket spån kvar i lådan så den fångar en del i alla fall.
Finns det inte en dammsugaranslutning på sågen, eller är det tillbehör?
Till Boschen jag har är det iaf det, men vet att jag letade efter delen till DeWalten
 
Det är tillbehör.. och ett dyrt sånt.. om man inte har en 3d-skrivare, då tror jag det finns på thingiverse....
 
nino nino skrev:
Finns det inte en dammsugaranslutning på sågen, eller är det tillbehör?
Till Boschen jag har är det iaf det, men vet att jag letade efter delen till DeWalten
Jag har på min Einhell, men tycker ändå att minst hälften hamnar nån annanstans. Sen funkar det säkert olika bra på olika sågar.
 
nino nino skrev:
Finns det inte en dammsugaranslutning på sågen, eller är det tillbehör?
Till Boschen jag har är det iaf det, men vet att jag letade efter delen till DeWalten
Kep gersågar är ju ganska välkända för att spraya damm även med dammsugare inkopplad. Jag använder min kap ger ytterst sällan i verkstan, kanske 3ggr per år, så har inte orkat bemöda mig att bygga nån permanent uppställning med bättre utsug.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kep gersågar är ju ganska välkända för att spraya damm även med dammsugare inkopplad. Jag använder min kap ger ytterst sällan i verkstan, kanske 3ggr per år, så har inte orkat bemöda mig att bygga nån permanent uppställning med bättre utsug.
Jo så är det väl
 
AXS
15cm rör precis och en rejäl spånsug är det enda som verkar duga när jag har testat. Gett upp och kör ute istället...
 
Ola C Ola C skrev:
Byggt dammsamlare till kap o gersågen, fick fina tips från @Daniel_N som har stor erfarenhet av diverse såna här fullösningar.
[bild]
Hur pass bra / dåligt fungerar detta?

Har inget bra utrymme inne för sågning, men så här års skulle man gärna vilja slänga fram sågen och såga ibland och detta är ju en budgetlösning som känns som om den funkar så är den grym


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Hur pass bra / dåligt fungerar detta?

Har inget bra utrymme inne för sågning, men så här års skulle man gärna vilja slänga fram sågen och såga ibland och detta är ju en budgetlösning som känns som om den funkar så är den grym


/Jocce
Skulle säga att det fungerade rätt jävla dåligt men bättre än ingenting.
 
  • Haha
  • Gilla
Freniño och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Skulle säga att det fungerade rätt jävla dåligt men bättre än ingenting.
Ha ha okej. Jag har en Dammsugaranslutning till min, som inte är monterad. Provar med den först då ;)


/Jocce
 
Lägger man ner lite mer möda på att täppa till fronten på lådan som på exemplet nedan hjälper det nog ganska mycket.

(Intressant iakttagelse är att jag i vanlig ordning hittade en handfull "game changer" och ett par "ultimate" dust extraction for the miter saw när jag kollade efter bilder/videos. Det har fan gått inflation i det där)

Verkstadsbord med DEWALT såg, trästycken, verktyg, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att sluta med att sågen står i en sån här:

Röd sandblästringskabinett med genomskinligt lock, handskar och varningsdekal. Används för att rengöra och släta ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
Den psykologiska aspekten är viktig. Jag är inte alls säker på att det skall fungera. Hoppar därför inte över några steg. Ritar alltid upp. Tänker på alla ingående delar ett varv till även när det är något jag löst tidigare. Då och då hittar jag nya sätt som verkligheten kan jäklas på.

Har en bunt med MDFbitar som jag skissar upp vartenda projekt på. När det är klart slipar jag rent och ritar upp nästa. Detaljer på brytskydd.
[bild]
Måtten sitter i huvudet. Ändå från grunden varje gång. Det är riktig egenkontroll. Istället för det moderna blankettraseriet som mest förskingrar ansvar till en byråkratisk process.

Om jag var övertygad om min egen förträfflighet skulle jag göra mycket mindre av ovanstående. Medvetenhet om ofullkomlighet kanske gör att jag lämnar mindre åt slumpen.

Mvh Findus
Jag gissar att antalet gånger du har"tur" ökar och antalet gånger du får göra om saker minskar genom att vara så noggrann med förberedelser och planering?

Det är ju lätt att man missar en detalj eller kommer ihåg fel mått om man inte gör det (och även tittar på ritningen/skissen och inte tänker att man minns... fråga INTE hur jag vet det... :p )
 
Är brandsläckare ett verktyg 🤔
Använde nästan en på sonens epa igår kväll, vi kom dit samtidigt med brandkåren så jag hann aldrig fyra av den, eller dom andra två jag hade med mig.
Bil brinner på snötäckt väg nattetid; personer iakttar; blåa ljus och rök; nödsituation; trafikskylt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste ändå ge Volvo kred för att dom har grymt bra sätesvärme.
Billjud för 30-35kk och försäkringen täcker max 5k, kul...

Ni blir det aningen mer brådis att bygga klart nästa epa med ännu mer ljud.
 
  • Ledsen
  • Wow
saiter och 4 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Är brandsläckare ett verktyg 🤔
Använde nästan en på sonens epa igår kväll, vi kom dit samtidigt med brandkåren så jag hann aldrig fyra av den, eller dom andra två jag hade med mig.
[bild]
Måste ändå ge Volvo kred för att dom har grymt bra sätesvärme.
Billjud för 30-35kk och försäkringen täcker max 5k, kul...

Ni blir det aningen mer brådis att bygga klart nästa epa med ännu mer ljud.
Bildarwinism? Den visste att den inte hade någon chans att överleva i det vilda och valde den ärofyllda vägen?
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Veckans andra mekprojekt...
[bild][bild][bild]
Glöm inte nålen som sitter under flottörerna, brukar lätt kunna fastna skräp där
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.