A Aeroabuser skrev:
Brukar nog räknas vid 14,5 volt, men de drar ju ett antal Ampere, och laster kring 0,5-1 Ohm, såg nyss ett monoblock som gav 35k watt RMS vid 1 Ohm
Steget är ett Stetsom SPL-extreme och det kommer lastas till 0,25ohm, 13500W är vid 12,6V och 0,5ohm...
Men impedansen på högtalarna ökar ju när dom körs utanför x-max, teoretiskt kommer dom slå 35mm åt varje håll vid 13500W.
Teoretiskt ska den spela en bit över 155dB utan problem.

• Wow
  • Gilla
Aeroabuser och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Runt en kA???
Japp, helt sjuka strömmar, köpte en 1500A strömshunt som bör räcka till bassteget, men det är på gränsen.
Sen en 400A till midbasarna och en 200A till diskanterna. Så det blir lite ström som ska produceras...
Köpte pressverktyg som tar upp till 300m2 kabelskor.
Verktygslåda med krafthylsor, momentnyckel och förmodligen kopplingsdelar i mässing framför ett måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 1st liknande bas i bilen som eldades upp matade han 400A till bassteget, men då är det sjukt nära gränsen till att slå igenom och det blir så varmt att det luktar bränt.
Basen var dock inte inkopplad när epan brann, stereon brann och förstörde tyvärr också slutsteget någon månad innan.
Inuti ett elektroniskt system, kretskort, kablar, värmeavledning, damm, kanske behöver rengöras eller repareras.
Skapa konto

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
boschkenta
findus42 findus42 skrev:
Utmaning:
Göra en Julklapp av spillvirke.
Inga maskiner. Bara handverktyg. Får inte lämna loftet för att hämta något.
Vinkel och penna tillåtet. Måttband ej. Skall göras på fri hand.
Påbörjas och avslutas i dag.
Det var reglerna jag ställde upp för mig i morse.

Blev ett skevt nyckelskåp.
[bild]
Strök på oljebets. Ville ha negativ livlig betsbild.
[bild]
Vet att det är sent… men det är lite av poängen.
Kul om någon annan antar utmaningen. Eller ställer upp en egen.

Mvh Findus

PS. God Jul. DS
I kentas fulsnickeri blev det också snabba julklappar av spillvirke. Eller snarare av virke från en lastpall. Dock ganska stor avsaknad av handverktyg. Riktat och hyvlat, limmat i paneler, hyvlat igen, slipat, sågat ur cirklar och fräst kanter och en försänkning på baksida för urverk. Betsat och lackat. Limmat ihop fingrar.

Var ett experiment och det blev okej och något skevt här också :)

Tre träväggklockor med romerska siffror på arbetsbänk, olika färger och stilar.
Skapa konto

God jul!

• Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Julklapp gjord av spill och nästan bara handverktyg, men eftersom det här är version tre och jag började med den första i början av november, så kvalar den verkligen inte in på Findus utmaning. Fast nu är äntligen pennskrinet klart. Valnöt, padouk och berberis blev det till slut.
Trähyvel på arbetsbänk, snickeriverktyg, hantverk, rött trähandtag, polerad, snickeri, precisering.
Skapa konto

En öppen träask med locket bredvid visar räfflade metaller och träpinnar inuti, detaljrik och noggrant hantverk.
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01 och 20 till
  • Laddar…
Verkstad med verktyg på vägg, arbetsbänk med skruvstäd, träbräda och maskiner. Organiserad röra, hobbyprojekt pågår.
Skapa konto
Översta skivan i lunchrummet på jobbets serveringsvagn fick följa med hem för att få sina kantlisterna fastlimmade. Har stört mig på det alldeles för länge.

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Långt ifrån så fint som många av era bidrag, men jag ville börja få upp lite saker ifrån bänkarna

• Verktyg på väggpaneler, arbetsbänk med rörig samling föremål, verkstadsutrymme, genomgående oorganiserat.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Mera CAD. Eller egentligen MAD dvs. Masonite Aided Design. Masonite ger lite bättre noggrannhet på hålen...
Verktyg i en verkstad, klämd träbit, limklamp, arbetsbänk, skruvstäd, skiftnyckel, hammare.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mera CAD. Eller egentligen MAD dvs. Masonite Aided Design. Masonite ger lite bättre noggrannhet på hålen...
[bild]
Fint. Tror jag. Vad bidde det?

• Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Åkte ut till landet på juldagen, var medveten om att det snöat mycket och att sista 3-400 meterna ner till huset inte var plogad, gick bra att ta sig fram i snön (lite beroende på hur rädd man är om frontspoilern som delvis agerade plog men ganska mjuk snö så inte speciellt orolig) - men en av oss fick agera fronttrupp och skaka loss träd som tyngts ner av snön
En person vandrar i snötäckt skog synlig från bilens insida.
Skapa konto

Tog dock stop med kanske 100 meter kvar
Tät skog, snötyngda träd och grenar, vinterlandskap, grå himmel, orört snötäcke.
Skapa konto

Men då vi visste att det snöat var vi förberedda och kunde röja undan
Bagageutrymme fyllt med verktyg, utrustning, snökedjor, kläder, behållare. Rörig, förberedelser för vinter eller nödsituation.
Skapa konto

Sen ägnades en hel del tid åt att snöröja med mitt hatobjekt - landets snöslunga, egentligen motsvarande den Toro jag har hemma (samma motor och bredd) men stiga måste ha en helt annan ambitionsnivå på hur bra saker ska funka, dvs. Typ inget så fort det blir lite mer massor. Var så trött och sur efter två timmar med den, vilket hade tagit max en timme med slungan hemma) att det inte blev några bilder.

Allt väl och dags för middag, medan vi sitter och äter hör vi ett lågt muller och det börjar regna stora snöklumpar, jag trodde det var ett träd som släppte snön men det var visst ett helt träd på väg ner som landade delvis på huset. Efter att inifrån konstaterat att inga fönster var inslagna eller grenar genom taket insåg vi att det inte gick att göra så mycket den kvällen. Nu på morgonen gick vi ut och tittade

Ett rött hus i snöigt landskap med snötyngda träd och en fallande gren.
Skapa konto

Röd stuga, nedfallna träd, snötäckt landskap, vinterdag, klar himmel, kallt, dagtid, lugnt, avlägsen plats.
Skapa konto

När trädet föll satt vi i det lilla burspråket, ganska glad att snön verkar dämpat fallet. Nu är lite grundrörjning på gång men tror faktiskt jag kommer inse mina begränsningar och låta ett proffs få röja, känner inte att jag har helt koll på hur det kommer vrida sig innan det helt är på marken och vill helst inte ha in grenar i burspråket…

/U

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Åkte ut till landet på juldagen, var medveten om att det snöat mycket och att sista 3-400 meterna ner till huset inte var plogad, gick bra att ta sig fram i snön (lite beroende på hur rädd man är om frontspoilern som delvis agerade plog men ganska mjuk snö så inte speciellt orolig) - men en av oss fick agera fronttrupp och skaka loss träd som tyngts ner av snön
[bild]
Tog dock stop med kanske 100 meter kvar
[bild]
Men då vi visste att det snöat var vi förberedda och kunde röja undan
[bild]
Sen ägnades en hel del tid åt att snöröja med mitt hatobjekt - landets snöslunga, egentligen motsvarande den Toro jag har hemma (samma motor och bredd) men stiga måste ha en helt annan ambitionsnivå på hur bra saker ska funka, dvs. Typ inget så fort det blir lite mer massor. Var så trött och sur efter två timmar med den, vilket hade tagit max en timme med slungan hemma) att det inte blev några bilder.

Allt väl och dags för middag, medan vi sitter och äter hör vi ett lågt muller och det börjar regna stora snöklumpar, jag trodde det var ett träd som släppte snön men det var visst ett helt träd på väg ner som landade delvis på huset. Efter att inifrån konstaterat att inga fönster var inslagna eller grenar genom taket insåg vi att det inte gick att göra så mycket den kvällen. Nu på morgonen gick vi ut och tittade

[bild]

[bild]

När trädet föll satt vi i det lilla burspråket, ganska glad att snön verkar dämpat fallet. Nu är lite grundrörjning på gång men tror faktiskt jag kommer inse mina begränsningar och låta ett proffs få röja, känner inte att jag har helt koll på hur det kommer vrida sig innan det helt är på marken och vill helst inte ha in grenar i burspråket…

/U
:(
En björk?
Du får hämnas genom att svarva upp den till 40 skålar..

• Haha
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Ja en Björk @Frustrator, men jag har ingen svarv, har väl inte följt tipsen i blockettråden tillräckligt.

Hur som helst slog hybrisen till så det blev inget proffs, lämnar det så här för dagen…

Vinternatur, nedfallen trädgren i snö, gyllene solnedgång, fridfullt, snötäckta träd, frostigt landskap.
Skapa konto

Vintersoluppgång, snö, röd stuga, person, omkullfälld gran, skönhet och stillhet i naturen.
Skapa konto

Rött trähus med snötäckt tak, stege lutad mot huset, vintersol, snöklädda träd och mark.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ja en Björk @Frustrator, men jag har ingen svarv, har väl inte följt tipsen i blockettråden tillräckligt.

Hur som helst slog hybrisen till så det blev inget proffs, lämnar det så här för dagen…

[bild]
[bild]
[bild]
Kapa den i 2m bitar, fläckbarka den och ställ den på baksidan av stugan tills du skaffat en svarv ;)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Ved är ett annat lämpligt straff! 😂

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
tommib
Verkstad med olika verktyg, träbit på arbetsbänk, kapsåg i bakgrunden, arbetsmiljö, hantverk, DIY projektering.
Skapa konto

Pysslar lite. Vad det ska bli visar sig senare, om jag får ihop det. Skulle egentligen blivit en julklapp till ett av barnen men det fanns inte tid innan jul.

Inga kommentarer om laxstjärtsfogning tack, har varken finsåg, arbetsbänk eller tålamod för sådant :)

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.