V vectrex skrev:
Fina spadar! Är det bok, eller kanske björk?
Paraffinoljan lÀr försvinna efter ett tag, sÀrskilt om du diskar dem i diskmaskin. Men det skadar inget (helt ofarligt att Àta) och de ser ju finare ut nÀr du ger bort dem.
Bok.

Tack! DĂ„ kan jag ge bort dom med gott samvete! 👍
 
Sanningens ögonblick.
Monterade trapptÀtningen i dag. Förberett genom att ha materialet limmat pÄ en regel som gjorts efter min avritning av vangstycket.
Fanns inget sÀtt jag vet att mÀta hur krokig vÀggen var sÄ listen var tilltagen pÄ bredden. Justerade in den med stöthyvel. En vanlig, rak, list hade jag fixat till med sticksÄg. En sÄdan hade gjort flisor av den böjda eken. SÄ handverktyg verkade vettigt.
Konstruktion av trÀbana, verktyg, vÀggmonterad hÄllare med flaskor, kabel, pennor pÄ golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte halvmillimeterspassning som brukar vara norm för mig. Men byggsnickarna blir imponerade.
Trappa under konstruktion, trÀdetaljer, maskeringstejp, otÀckt golv, inomhus renovering, hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Point of no return.
Soudal Turbo för regel mot vang.
Soudal Crystal under listen.
MÄlningsprojekt inomhus med spann, borste och trÀdetaljer pÄ golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bra lisen Àn Àr böjd sÄ fjÀdrar kanten som sticker ut bÄde upp och ner. Slaktade utsidan av min form till en spÀnnbit för att fÄ ner listen tÀtt dÀr det betyder mest.
Förborrat med 2,5 takt genom listen för att ha rena hĂ„l att spackla senare. Slagit fast med 1,5” dyckert. Vikt en del av spiken av tvĂ„ skĂ€l. Dels Ă€r en vikt spik lĂ€ttare att fĂ„ upp. Dels sĂ„ drar den bĂ€ttre (lĂ€s alls) genom tunt plyfaĂ€ndtrĂ€.
TrÀkonstruktion, hörnet av en möbel eller byggnadsvinkel, med synliga skruvar och limrester. Skador och slitage Àr synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pricken under i.
Fegat och inte limmat pÄ Àndlocket direkt pÄ regeln. LÀskigt nog att göra byggelement efter mall. De justermöjligheter som Àr möjliga vill jag gÀrna ha Ànda till montage.
Kunde anvÀnda samma bit. TyvÀrr nÄgot förskjuten i sidled sÄ att mösterpassningen inte blev perfekt. NÀr jag nu lyckades skÀra ut passning mot golvsockeln hyfsat bra orkade jag inte börja om. Det fÄr duga.
Trappsteg, golvlist, trasigt hörnskydd, parkettgolv, beige vÀgg, pappersbit pÄ golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyller pÄ sen eftermiddag.
Gjorde montaget direkt pÄ morgonen för att ge Crystal tid att fÀsta ordentligt. Sist, efter att ha varit halva dagen pÄ ett annat stÀlle, tog jag mig tbx t brottsplatsen. Tog bort spÀnnbiten. Spacklade och slipade upp.
Missade ta bild 🙄
Ni fÄr tro mig pÄ mitt ord.
Tur igen

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 36 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Sanningens ögonblick.
Monterade trapptÀtningen i dag. Förberett genom att ha materialet limmat pÄ en regel som gjorts efter min avritning av vangstycket.
Fanns inget sÀtt jag vet att mÀta hur krokig vÀggen var sÄ listen var tilltagen pÄ bredden. Justerade in den med stöthyvel. En vanlig, rak, list hade jag fixat till med sticksÄg. En sÄdan hade gjort flisor av den böjda eken. SÄ handverktyg verkade vettigt.
[bild]
Inte halvmillimeterspassning som brukar vara norm för mig. Men byggsnickarna blir imponerade.
[bild]
Point of no return.
Soudal Turbo för regel mot vang.
Soudal Crystal under listen.
[bild]
Hur bra lisen Àn Àr böjd sÄ fjÀdrar kanten som sticker ut bÄde upp och ner. Slaktade utsidan av min form till en spÀnnbit för att fÄ ner listen tÀtt dÀr det betyder mest.
Förborrat med 2,5 takt genom listen för att ha rena hĂ„l att spackla senare. Slagit fast med 1,5” dyckert. Vikt en del av spiken av tvĂ„ skĂ€l. Dels Ă€r en vikt spik lĂ€ttare att fĂ„ upp. Dels sĂ„ drar den bĂ€ttre (lĂ€s alls) genom tunt plyfaĂ€ndtrĂ€.
[bild]
Pricken under i.
Fegat och inte limmat pÄ Àndlocket direkt pÄ regeln. LÀskigt nog att göra byggelement efter mall. De justermöjligheter som Àr möjliga vill jag gÀrna ha Ànda till montage.
Kunde anvÀnda samma bit. TyvÀrr nÄgot förskjuten i sidled sÄ att mösterpassningen inte blev perfekt. NÀr jag nu lyckades skÀra ut passning mot golvsockeln hyfsat bra orkade jag inte börja om. Det fÄr duga.
[bild]
Skyller pÄ sen eftermiddag.
Gjorde montaget direkt pÄ morgonen för att ge Crystal tid att fÀsta ordentligt. Sist, efter att ha varit halva dagen pÄ ett annat stÀlle, tog jag mig tbx t brottsplatsen. Tog bort spÀnnbiten. Spacklade och slipade upp.
Missade ta bild 🙄
Ni fÄr tro mig pÄ mitt ord.
Tur igen

Mvh Findus
Jag tror inte det Àr sÄ mycket tur inblandat i dina projekt som du skriver. Det Àr nog dina kunskaper och erfarenheter som gör att du lyckas.
Det Àr alltid roligt att se dina projekt och lösningar. Det vore roligt att veta vilken svÄrighetsgrad du sjÀlv anser att dina projekt har.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
Precis Niq hade jag gjort det och fĂ„tt till det sĂ„ dĂ€r DÅ hade det varit tur 😄
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag tror inte det Àr sÄ mycket tur inblandat i dina projekt som du skriver.
Alla projekt har en restpost med grejer som saknar etablerad metod för hur det kan göras. UtifrÄn min erfarenhet och allmÀnna kÀnsla för mekanik har jag kunnat hitta pÄ lösningar. Det Àr absolut ingen garanti för att nÀsta idé fungerar.

DÀrför tur. Varje gÄng jag ror i land nÄgot som varit en gÄta vid första titten Àr jag genuint glad över att verkligheten inte slog tebaks den hÀr gÄngen heller. FörvÄnad om det fungerat enligt plan utan vansinniga improvisationer pÄ plats.

Historiskt ligger jag pÄ 99% sÄ mina kunder tenderar sticka Ät mig svÄrare grejer med tiden.

Trappdetaljerna ovan Àr exempel pÄ grejer dÀr alla delar mÄste uppfinnas pÄ studs. SÄna grejer syns knappt och ingen kommer vara glad för att betala för sÄ lite (utom riktigt bra konsulter).

SÄnt Àr riktigt svÄrt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Freniño och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Alla projekt har en restpost med grejer som saknar etablerad metod för hur det kan göras. UtifrÄn min erfarenhet och allmÀnna kÀnsla för mekanik har jag kunnat hitta pÄ lösningar. Det Àr absolut ingen garanti för att nÀsta idé fungerar.

DÀrför tur. Varje gÄng jag ror i land nÄgot som varit en gÄta vid första titten Àr jag genuint glad över att verkligheten inte slog tebaks den hÀr gÄngen heller. FörvÄnad om det fungerat enligt plan utan vansinniga improvisationer pÄ plats.

Historiskt ligger jag pÄ 99% sÄ mina kunder tenderar sticka Ät mig svÄrare grejer med tiden.

Trappdetaljerna ovan Àr exempel pÄ grejer dÀr alla delar mÄste uppfinnas pÄ studs. SÄna grejer syns knappt och ingen kommer vara glad för att betala för sÄ lite (utom riktigt bra konsulter).

SÄnt Àr riktigt svÄrt.

Mvh Findus
NÀ det Àr vÀl ingen garanti men med mycket kunskap och erfarenhet och en kÀnsla för det man gör sÄ tar man bort mycket av det som kallas tur. Det kanske finns en liten del tur men efter att ha sett allt du gör sÄ Àr jag övertygad om att den delen Àr vÀldigt liten.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
NÀ det Àr vÀl ingen garanti men med mycket kunskap och erfarenhet och en kÀnsla för det man gör sÄ tar man bort mycket av det som kallas tur.
Den psykologiska aspekten Àr viktig. Jag Àr inte alls sÀker pÄ att det skall fungera. Hoppar dÀrför inte över nÄgra steg. Ritar alltid upp. TÀnker pÄ alla ingÄende delar ett varv till Àven nÀr det Àr nÄgot jag löst tidigare. DÄ och dÄ hittar jag nya sÀtt som verkligheten kan jÀklas pÄ.

Har en bunt med MDFbitar som jag skissar upp vartenda projekt pÄ. NÀr det Àr klart slipar jag rent och ritar upp nÀsta. Detaljer pÄ brytskydd.
Teknisk skiss pÄ papper som visar en komponent eller mekanism i snitt, potentiellt för konstruktion eller tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MĂ„tten sitter i huvudet. ÄndĂ„ frĂ„n grunden varje gĂ„ng. Det Ă€r riktig egenkontroll. IstĂ€llet för det moderna blankettraseriet som mest förskingrar ansvar till en byrĂ„kratisk process.

Om jag var övertygad om min egen förtrÀfflighet skulle jag göra mycket mindre av ovanstÄende. Medvetenhet om ofullkomlighet kanske gör att jag lÀmnar mindre Ät slumpen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Den psykologiska aspekten Àr viktig. Jag Àr inte alls sÀker pÄ att det skall fungera. Hoppar dÀrför inte över nÄgra steg. Ritar alltid upp. TÀnker pÄ alla ingÄende delar ett varv till Àven nÀr det Àr nÄgot jag löst tidigare. DÄ och dÄ hittar jag nya sÀtt som verkligheten kan jÀklas pÄ.

Har en bunt med MDFbitar som jag skissar upp vartenda projekt pÄ. NÀr det Àr klart slipar jag rent och ritar upp nÀsta. Detaljer pÄ brytskydd.
[bild]
MĂ„tten sitter i huvudet. ÄndĂ„ frĂ„n grunden varje gĂ„ng. Det Ă€r riktig egenkontroll. IstĂ€llet för det moderna blankettraseriet som mest förskingrar ansvar till en byrĂ„kratisk process.

Om jag var övertygad om min egen förtrÀfflighet skulle jag göra mycket mindre av ovanstÄende. Medvetenhet om ofullkomlighet kanske gör att jag lÀmnar mindre Ät slumpen.

Mvh Findus
Att alltid fundera och ifrÄgasÀtta hur man gör saker Àr ett av dom bÀsta sÀtten att lÀra sig ny metoder och sÀtt att göra saker. Att ta sig tid och eliminera slumpmomentet ger nÀstan alltid ett förutsÀgbart resultat.
 
Byggt dammsamlare till kap o gersÄgen, fick fina tips frÄn @Daniel_N som har stor erfarenhet av diverse sÄna hÀr fullösningar.
Gul kap sÄg i arbetsrum. Kartong pÄ sÄgen. TrÀbit pÄ sÄgbordet. Verktyg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • KartonglĂ„da med "Wood's" logotyp i en verkstad, uppstĂ€lld pĂ„ en trĂ€bĂ€nk, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Freniño och 19 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Byggt dammsamlare till kap o gersÄgen, fick fina tips frÄn @Daniel_N som har stor erfarenhet av diverse sÄna hÀr fullösningar.
[bild]
Stiligt! Jag funderade just hÀrom veckan om det egentligen finns nÄn bra lösning för dammuppsamling för gersÄgen, nu ÄterstÄr att hitta en lÀmplig kartong.
 
D Dublin skrev:
Stiligt! Jag funderade just hÀrom veckan om det egentligen finns nÄn bra lösning för dammuppsamling för gersÄgen, nu ÄterstÄr att hitta en lÀmplig kartong.
UtgÄ ifrÄn vilket verktyg du villhöver, och storleken pÄ kartongen. Sen Àr det bara att köpa.
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
UtgÄ ifrÄn vilket verktyg du villhöver, och storleken pÄ kartongen. Sen Àr det bara att köpa.
Ser att @Ola C gĂ„tt bort sig lite dĂ€r, en luftavfuktare Ă€r ju inte sĂ„ rolig 😉
 
D Dublin skrev:
Stiligt! Jag funderade just hÀrom veckan om det egentligen finns nÄn bra lösning för dammuppsamling för gersÄgen, nu ÄterstÄr att hitta en lÀmplig kartong.
Efter 5 min test kan jag meddela att det istÀllet för att spraya spÄnen bakÄt sÄ studsar dom i kartongen o sprayar dom framÄt över mig sjÀlv. Fast ganska mycket spÄn kvar i lÄdan sÄ den fÄngar en del i alla fall.
 
  • Ledsen
Svante Svenson
  • Laddar…
Fixar lite julklappar.

Minsta grabben hittade ett litet yxhuvud i skogen i somras. Det har fÄtt ligga i Hessa bra lÀnge, men tyvÀrr var det för mycket gravrost för att bli rent. SÄ istÀllet sÄ linoljade jag det och slipade upp de ytor som gick att fÄ slÀta. Ingen egg slipad Ànnu. Det fÄr bli till vÄren. Slipsten fryser sönder om jag blöter den nu. De blanka ytorna ska jag försöka fÄ lite blankare ÀndÄ.
TvÄ ostbrÀdor i trÀ, ostkniv och lÀderfodral pÄ trÀbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skaftet Àr ask.

Det fick bli ett snabbtillverkat skydd ocksÄ. Det Àr snyggt att sy yxskydd med lasksöm, men dom brukar hÄlla dÄligt. BÀttre att nita. Men inte hade jag nÄgra rörnitar hemma. NÄgra 4,8mm rostfria popnitar löste problemet. Jag slog ur sprinten och stukade dom med en körnare och dÀrefter med en kulhammare.
En yxa med trÀhandtag och skinnfodral ligger pÄ tvÄ skÀrbrÀdor av trÀ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



SkÀrbrÀdorna Àr barnens massproduktion av julklappar. Ek-bakar som jag hyvlat upp Ät dom och sedan fÄr dom designa sjÀlva och slipa former pÄ bandslipen.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.