M merbanan skrev:
Om syftet är att klara sig utan elnätsanslutning helt så är enda möjligheten att överdimensionera sin solcellsanläggning ganska mycket. Om man kommer ansluta batterilagring till panelerna så förflyttas problemet till hur man får ut maximal energi under den period då solen ger minst energi. På sommaren kommer ju panelerna ändå att ge tillräckligt för att fylla batterilagret oavsett riktning på panelerna då anläggningen är så stor.

Möjligen kanske man lägger till några vindturbiner för att kunna kompensera den låga produktionen från solcellerna under vintern. Troligtvis är det dock billigare att spetsa med diselgenerator än att blanda in vindturbiner. I fallet med off-grid i Sverige tror jag att det är svårt att få ekonomi i det hela pga den kalla vintern. Men man kan ju ge sig på det ur ett mer filosofisk perspektiv. Då kanske lite vindkraft är värt att installera.

Om jag skulle ge mig på off-grid skulle det nog bli en vinteroptimerad solcellsanläggning tillsammans med lite vindkraft samt en uppvärmning av huset som kan ske genom solvärme eller ved. Dvs en värmekälla som inte baseras på elkrävande värmepump. Om man sedan även väljer gasspis får man nog rätt så bra komfort i sitt boende samt kan klara sig på minimalt med el.

Om man då åter går till TS fråga och vad som framkommit i tråden så finns ett estimerat behov av el på ca 30kWh per dag som mest (baserat på massa lösa antaganden). I medel över 4 dagar producerar en 300W panel ca 100wh (lite enkelt avrundat). 30000/100 ger då att man behöver 300 paneler för att få ihop energibalansen. Om man justerar uträkningarna så kan man nog komma ner i antal paneler som man behöver. Men troligtvis skulle man behöva en anläggning som är större än 45kWp. Batterilagret som behövs måste nog vara kring 20kWh också.

Om man sedan antar att man själv kan bygga för 10tkr per installerad kWp och att batterier lågt hamnar på 10tkr per kWh så hamnar man på 450tkr + 200tkr. Dvs 650tkr för något som förmodligen inte är tillräckligt, troligtvis skulle en anläggning som kostar dubbelt så mycket räcka. Då är frågan är kostnaden på 650-1300tkr acceptabel för att klara sig off-grid? Är det ekonomi eller filosofi som är det viktiga?
Nu ska man ju ta med i beräkningarna att jag har redan bestämt att jag ska ha 3st Victron Quattro enheter och batteribank (som en UPS till en början), så det tar jag inte med i beräkningarna. Så från mitt perspektiv handlar det bara om hur stor batteribank och hur många paneler jag ska installera.

Det blir kanske så att jag förblir nätansluten men säkrar ner till 16A och kör på upp till 8000kWh (där jag köper elen under vinterhalvåret) och dimensionerar solcellerna utifrån det istället.

Jag har ställt frågan till eon om de tillåter att man är producent med det elnätsabbonemanget, men har inte fått något svar än.
Frågade också vad som sker om jag säljer mer än 8000kWh på det abbonemanget, intressant att höra deras svar.

D Daniel 109 skrev:
Vilken data är det du är ute efter? Jag uppfattar det som att det redan finns bättre data än den du kan få fram med den metoden.
Vart fanns den datan?

X xLnT skrev:
Vart fanns den datan?
Frågan är ju vilken data du är ute efter. Tex SMHI har en hel del relevant data.

D Daniel 109 skrev:
Frågan är ju vilken data du är ute efter. Tex SMHI har en hel del relevant data.
Jag är ute efter att skaffa mig egen data, denna kan jag sen jämföra med andras data.
Vilken data var det du tänkte på?

Ja ja, om syftet är att ha egen data är det bara att köra på. Det är tillräckligt många som påpekat varför det inte är en bra ide. Men om du ändå vill så kör på.

Eon har nu gett mig olika besked, alltid härligt när det sker.
En handläggare hos Eon menade på att om jag sålde 1kWh mer än jag förbrukade per årsbasis så skulle de debitera mig ytterliga en avgift för huvudsäkringen.
En annan handläggare (som jag nu har fått via mejl) meddelar att förbrukning och produktion är två olika abonnemang, där man bara betalar nätöverföringsavgift på köpt ström. Detta är ju bra nyheter.
Då innebär det att jag skulle kunna säkra ner till 16A och dimensionera min anläggning (11kw inverter) så att jag köper in ström när det verkligen behövs, under vinterhalvåret, och sälja så mycket jag bara kan, fanns ingen gräns för hur mycket jag kunde sälja (spotpris + 10 öre/kWh).

Säljer du mer än vad du förbrukar är du inte längre mikroproducent. Troligen försvinner skatteavdraget på 60 öre per såld kWh.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Säljer du mer än vad du förbrukar är du inte längre mikroproducent. Troligen försvinner skatteavdraget på 60 öre per såld kWh.
Har du några källor på det?
Det är väl rimligare att man får skatteavdrag på det man sålt som motsvarar det man köpt?
Speciellt eftersom man kan få skattereduktion även om man inte säljer någon el.

Redigerat:
Klippt från skatteverkets hemsida:

Du kan få skattereduktion för elen som du levererar

Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor.

Anläggningen ska uppfylla de här villkoren
  • Mikroproduktionsanläggningen ska ha samma anslutningspunkt och huvudsäkring som privatbostadens anslutning till elnätet. Det innebär att elen matas in och matas ut via samma anslutningspunkt och att både inmatning och utmatning mäts via den anslutningspunkten.
  • Säkringen i anslutningspunkten får inte överstiga 100 ampere.
Dölj text
Regler för skattereduktion för levererad el
Du kan få skattereduktion för

• högst det antal kilowattimmar som du har tagit ut från elnätet och
  • aldrig mer än 30 000 kilowattimmar på ett kalenderår.
Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme, alltså högst 18 000 kronor per kalenderår.

Det är mätningen vid anslutningspunkten som avgör skattereduktionen, så det har ingen betydelse hur mycket solcellerna producerar för din egen förbrukning.

U Urban J A skrev:
Klippt från skatteverkets hemsida:

Du kan få skattereduktion för elen som du levererar

Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor.

Anläggningen ska uppfylla de här villkoren
  • Mikroproduktionsanläggningen ska ha samma anslutningspunkt och huvudsäkring som privatbostadens anslutning till elnätet. Det innebär att elen matas in och matas ut via samma anslutningspunkt och att både inmatning och utmatning mäts via den anslutningspunkten.
  • Säkringen i anslutningspunkten får inte överstiga 100 ampere.
Dölj text
Regler för skattereduktion för levererad el
Du kan få skattereduktion för

• högst det antal kilowattimmar som du har tagit ut från elnätet och
  • aldrig mer än 30 000 kilowattimmar på ett kalenderår.
Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme, alltså högst 18 000 kronor per kalenderår.

Det är mätningen vid anslutningspunkten som avgör skattereduktionen, så det har ingen betydelse hur mycket solcellerna producerar för din egen förbrukning.
Precis

X xLnT skrev:
Speciellt eftersom man kan få skattereduktion även om man inte säljer någon el.
Nej, det kan du inte.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan du inte.
Klart du kan, det står ju i Urbans text. Den mängd Energi du matar ut på elnätet, det är inte samma sak som att du säljer den.

"Ett elhandelsföretag som levererar el till en elanvändare som har rätt till skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el är däremot skyldig att bokföra värdet av den el som matas in från elanvändarens produktionsanläggning. Detta gäller inte om elanvändaren har ingått avtal med någon annan om att bokföra värdet av elen. Du kan därför få skattereduktion trots att du inte säljer elen du matar in på nätet."

X xLnT skrev:
Klart du kan, det står ju i Urbans text. Den mängd Energi du matar ut på elnätet, det är inte samma sak som att du säljer den.

"Ett elhandelsföretag som levererar el till en elanvändare som har rätt till skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el är däremot skyldig att bokföra värdet av den el som matas in från elanvändarens produktionsanläggning. Detta gäller inte om elanvändaren har ingått avtal med någon annan om att bokföra värdet av elen. Du kan därför få skattereduktion trots att du inte säljer elen du matar in på nätet."
Jag tolkade ”inte sälja” som ”inte leverera ut” snarare än ”ge bort”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.