A Alexn72 skrev:
Skåne 22grader lutning (söder 96%)
6/1 100wh
7/1 300wh
8/1 50wh
9/1 0wh

Söder 45grader lutning 100%
Så i ditt fall
6/1 104wh
7/1 312wh
8/1 52wh
9/1 0wh

Har du solpanelerna i sydöst 45grader lutning (93%)
6/1 93wh
7/1 282wh
8/1 48wh
9/1 0wh

Eller bara lägg den platt på marken riktning spelar ingen roll 82%
6/1 82wh
7/1 240wh
8/1 40wh
9/1 0wh

[länk]

Riktingen spelar med andra ord inte så stor roll som man tror, det är vettigare att se till så man kan använda den över större del av dygnet( om man monterar på marken)
På taket är det bäst att försöka fylla taket förutsatt att inte halva taket är skuggat hela dagen.
Då förstår jag hur du menade.

A Alexn72 skrev:
Det är inte fysiskt möjligt att driva en inverter med en panel eller 30st med samma inverter
Varför skulle det inte gå att driva 30 paneler med samma inverter, det går väl att dela upp panelerna i olika strängar så man inte når taket för vad invertern klarar för spänning?

X xLnT skrev:
förslag på vilken typ av förbrukare som kunde vara lämplig?
Ta ett gäng parallelkopplade bil-lampor 12 V 55 W som last. Då är det t o m lätt att justera lasten genom öka/minska antalet.

X xLnT skrev:
Varför skulle det inte gå att driva 30 paneler med samma inverter, det går väl att dela upp panelerna i olika strängar så man inte når taket för vad invertern klarar för spänning?
Ska du köpa optimal uppsättning för invertern så har du ju redan köpt ett "system"
Pratade du inte om att driva 1 eller 2 paneler?

X xLnT skrev:
Man kan ju dimensionera solpanelerna efter behovet på vintertiden. Så man kan ju ha en 45kWp solceller men bara plocka ut vad den ger på vintern. Så får de stå och inte producera mer än vad man behöver på sommaren. Då kan man tex värma pool/damm om man vill.
Därför vill jag få så exakta uppgifter som möjligt på vinterhalvåret, i värsta fall får man köra diesel.

Har man byggt energieffektivt och inte förbrukar så mycket så är det ingen mening att sälja ström tillbaka till elnätet. Hade nätägaren inte debiterat dubbel huvudsäkringsavgift om man råkade sälja mer än man köpte hade det kanske funkat.
Detta låter ju helt ologiskt.
Har du en ö-anläggning så måste du dimensionera efter mörka vintern eller köra diesel som komplement (vilket verka vara mer ekonomist).
Men är du ansluten till nätet så ska du naturligtvis sälja sommaren överskott till nätet Du får ersättning från uppköparen samt skatteavdrag för varje såld kWh. Allt annat är oekonomiskt.
Försök att beskriva din situation och då kan du få kompetent hjälp här. Men sluta köra med dom som har hjälpt dig hittils.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
B
X xLnT skrev:
Har inte sett nån sådan i alla fall. En inverter för många paneler har i regel flera hundra volt på dc sidan, typ 700 till 1000v. En ensam panel ger ju ca 30 volt (vid fullt solsken). Missmatch deluxe. Finns nog helt enkelt ingen marknad för den typen av inverters även om det skulle gå att bygga sådana. De flesta som har hög maxeffekt på sin inverter har inget problem med ett visst minantal solpaneler per string.

Lågvolt system finns ju ibland, men man får ju rätt höga förluster i kablage eller väldigt grova(dyra) kablar om man försöker sig på att bygga ett högeffektsystem med låg spänning på dc sidan.

A Alexn72 skrev:
Ska du köpa optimal uppsättning för invertern så har du ju redan köpt ett "system"
Pratade du inte om att driva 1 eller 2 paneler?
Jo, men givetvis inte med en inverter. Det har jag tänkt göra med en MPPT (Victrons BlueSolar 75/15).
Invertern har jag tänkt köpa när jag beslutat mig för hur stor anläggning jag vill ha.

B BSOD skrev:
Har inte sett nån sådan i alla fall. En inverter för många paneler har i regel flera hundra volt på dc sidan, typ 700 till 1000v. En ensam panel ger ju ca 30 volt (vid fullt solsken). Missmatch deluxe. Finns nog helt enkelt ingen marknad för den typen av inverters även om det skulle gå att bygga sådana. De flesta som har hög maxeffekt på sin inverter har inget problem med ett visst minantal solpaneler per string.

Lågvolt system finns ju ibland, men man får ju rätt höga förluster i kablage eller väldigt grova(dyra) kablar om man försöker sig på att bygga ett högeffektsystem med låg spänning på dc sidan.
De mest vanliga Fronius invertrarna klarar 1000V systemspänning.
Det är absolut inget ovanligt.

1500V systemspänning är lite mer ovanligt, men det finns. Och där skulle man absolut kunna köra 30 paneler i samma sträng.

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta låter ju helt ologiskt.
Har du en ö-anläggning så måste du dimensionera efter mörka vintern eller köra diesel som komplement (vilket verka vara mer ekonomist).
Men är du ansluten till nätet så ska du naturligtvis sälja sommaren överskott till nätet Du får ersättning från uppköparen samt skatteavdrag för varje såld kWh. Allt annat är oekonomiskt.
Försök att beskriva din situation och då kan du få kompetent hjälp här. Men sluta köra med dom som har hjälpt dig hittils.
Vad menar du med att jag kör med folk?
Det är klart att jag tänkt sälja lika mycket jag köper på årsbasis om jag skulle vara nätansluten. Men det lönar sig ju inte att sälja mer än det.
Det är ju dimensioneringen och hur effektivt man kan göra anläggningen för vinterhalvåret jag försöker lösa, har du inte läst vad jag skrivit. Jag har ju dessutom skrivit att jag isf tänkt stödelda ett dieselaggregat vid behov.

30 paneler var helt tagit ur luften så stor yta är bättre att dela upp på 2 strängar men gick budskapet fram:thinking:

A Alexn72 skrev:
30 paneler var helt tagit ur luften så stor yta är bättre att dela upp på 2 strängar men gick budskapet fram:thinking:
Det jag fick ut av din post var att man måste tänka på vilken min och max systemspänning en inverter har när man dimensionerar en solcellsanläggning.
Var det något annat du ville framföra så framgick det inte (för mig).

X xLnT skrev:
Det jag fick ut av din post var att man måste tänka på vilken min och max systemspänning en inverter har när man dimensionerar en solcellsanläggning.
Var det något annat du ville framföra så framgick det inte (för mig).
Berätta om ditt test och hur du ska sätta upp det istället.
Min förslagslåda är tom, eller var det energilådan:sleep:

Om syftet är att klara sig utan elnätsanslutning helt så är enda möjligheten att överdimensionera sin solcellsanläggning ganska mycket. Om man kommer ansluta batterilagring till panelerna så förflyttas problemet till hur man får ut maximal energi under den period då solen ger minst energi. På sommaren kommer ju panelerna ändå att ge tillräckligt för att fylla batterilagret oavsett riktning på panelerna då anläggningen är så stor.

Möjligen kanske man lägger till några vindturbiner för att kunna kompensera den låga produktionen från solcellerna under vintern. Troligtvis är det dock billigare att spetsa med diselgenerator än att blanda in vindturbiner. I fallet med off-grid i Sverige tror jag att det är svårt att få ekonomi i det hela pga den kalla vintern. Men man kan ju ge sig på det ur ett mer filosofisk perspektiv. Då kanske lite vindkraft är värt att installera.

Om jag skulle ge mig på off-grid skulle det nog bli en vinteroptimerad solcellsanläggning tillsammans med lite vindkraft samt en uppvärmning av huset som kan ske genom solvärme eller ved. Dvs en värmekälla som inte baseras på elkrävande värmepump. Om man sedan även väljer gasspis får man nog rätt så bra komfort i sitt boende samt kan klara sig på minimalt med el.

Om man då åter går till TS fråga och vad som framkommit i tråden så finns ett estimerat behov av el på ca 30kWh per dag som mest (baserat på massa lösa antaganden). I medel över 4 dagar producerar en 300W panel ca 100wh (lite enkelt avrundat). 30000/100 ger då att man behöver 300 paneler för att få ihop energibalansen. Om man justerar uträkningarna så kan man nog komma ner i antal paneler som man behöver. Men troligtvis skulle man behöva en anläggning som är större än 45kWp. Batterilagret som behövs måste nog vara kring 20kWh också.

Om man sedan antar att man själv kan bygga för 10tkr per installerad kWp och att batterier lågt hamnar på 10tkr per kWh så hamnar man på 450tkr + 200tkr. Dvs 650tkr för något som förmodligen inte är tillräckligt, troligtvis skulle en anläggning som kostar dubbelt så mycket räcka. Då är frågan är kostnaden på 650-1300tkr acceptabel för att klara sig off-grid? Är det ekonomi eller filosofi som är det viktiga?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Berätta om ditt test och hur du ska sätta upp det istället.
Min förslagslåda är tom, eller var det energilådan:sleep:
Tråkig inställning du har, du frågar mig en sak och jag svarar på frågan, sen ber du mig att berätta om något annat istället.
Var det något mer du ville framföra tidigare, eller gick ditt budskap fram?

Jag tycker jag har förklarat mitt test redan, men jag kan försöka förtydliga det om det inte var tillräckligt tydligt.

Jag har tänkt sätta upp en (kanske två) panel(er), koppla detta till en Victron BlueSolar 75/15 MPPT och en batteribank och övervaka detta med en Venus GX (också från Victron).
Vad som ännu inte är bestämt är hur jag bäst dimensionerar lasten så jag får ut 100% vad solpanelen kan generera under dess förutsättningar, samtidigt som jag inte vill att batteriet genomgår alldeles för många cykler.
Helst skulle jag vilja ha en last som dimensionerar sig utifrån SoC på batteribanken, men det blir kanske överkurs.
Hur som helst så hade jag tänkt låta MPPTn stänga av lasten vid SoC på 85-90% och starta den igen vid 100%.

Hoppas det blev tydligare för dig hur jag tänkt nu.

Vilken data är det du är ute efter? Jag uppfattar det som att det redan finns bättre data än den du kan få fram med den metoden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.