T tompaah7503 skrev:
Lönsamheten i solcellssystem bygger på att man säljer ut överskott på nätet och får skattereduktion på den sålda elen. I ett off-grid-system får du inte denna ekonomi över huvud taget, det finns ingen att sälja till.

Om du tittar på anläggningar runt exempelvis 10-12 kWp-storlek så kan du i södra Sverige räkna med maximalt 2 kWh / dygn de mörkaste vinterdagarna, om inte panelerna är snötäckta. Om du kan anpassa din förbrukning till detta så kan du absolut ha en sådan anläggning off-grid.

Nackdelen med detta upplägg är att du får enormt överskott på el sommartid, har du ingenstans att sälja den så får du inget tillbaks på det. Räkna med 60-70 kWh per dygn med anläggningen ovan. Det finns inget kreativt och billigt sätt att dumpa denna el lokalt, tyvärr.

Dessutom om man har anpassat huset efter att gå på 2 kWh / dygn så lär den inte behöva mer än så när det börjar bli ljusare och varmare.

Cirkapris är 150.000 kr för solanläggningen i exemplet och 80.000 kr för batterilagring för 6-8 kWh.
Man kan ju dimensionera solpanelerna efter behovet på vintertiden. Så man kan ju ha en 45kWp solceller men bara plocka ut vad den ger på vintern. Så får de stå och inte producera mer än vad man behöver på sommaren. Då kan man tex värma pool/damm om man vill.
Därför vill jag få så exakta uppgifter som möjligt på vinterhalvåret, i värsta fall får man köra diesel.

Har man byggt energieffektivt och inte förbrukar så mycket så är det ingen mening att sälja ström tillbaka till elnätet. Hade nätägaren inte debiterat dubbel huvudsäkringsavgift om man råkade sälja mer än man köpte hade det kanske funkat.
 
X xLnT skrev:
Man kan ju dimensionera solpanelerna efter behovet på vintertiden.
Det kan man absolut göra. Vet du vad du har för förbrukning att dimensionera anläggningen efter? Egentligen är det intressanta här högsta dygnsenergiförbrukning i dec-februari.

X xLnT skrev:
Har man byggt energieffektivt och inte förbrukar så mycket så är det ingen mening att sälja ström tillbaka till elnätet. Hade nätägaren inte debiterat dubbel huvudsäkringsavgift om man råkade sälja mer än man köpte hade det kanske funkat.
De flesta har en elförbrukning som är inverterad mot solanläggningens produktion. Det betyder att även om man byggt väldigt snålt och dimensionerat anläggningen efter ens årsförbrukning så får man ändå sälja el på sommaren och köpa på vintern. Att man säljer el på sommaren har inget att göra med hur energisnålt huset är.

De nätägare jag varit i kontakt med kräver inget produktionsabonnemang vid måttlig överproduktion även om de har laglig rätt att göra så.
 
T tompaah7503 skrev:
Det kan man absolut göra. Vet du vad du har för förbrukning att dimensionera anläggningen efter? Egentligen är det intressanta här högsta dygnsenergiförbrukning i dec-februari.



De flesta har en elförbrukning som är inverterad mot solanläggningens produktion. Det betyder att även om man byggt väldigt snålt och dimensionerat anläggningen efter ens årsförbrukning så får man ändå sälja el på sommaren och köpa på vintern. Att man säljer el på sommaren har inget att göra med hur energisnålt huset är.

De nätägare jag varit i kontakt med kräver inget produktionsabonnemang vid måttlig överproduktion även om de har laglig rätt att göra så.
Jag menade att för att kag skulle vara intresserad av att sälja tillbaka elen så skulle jag vilja obehindrat få sälja max vad huvudsäkringen klarar, oavsett vad jag köper in. Utan att bli debiterat ytterligare en huvudsäkring. Då finns det ingen mening att för mig att sälja som har så låg förbrukning.
 
X xLnT skrev:
Hej,
Jag vet inte min förbrukning än, vi har inte flyttat in.
Vi har byggt ganska energieffektivt och ska försöka hålla oss under 7000kWh/år.
Jag vill försöka utröna hur effektivt jag skulle kunna bygga en anläggning, jag kommer ha batterilagring oavsett, precis som ett dieselaggregat.
Jag försöker därför räkna på om det finns möjlighet att gå off-grid helt, eller om det blir för dyrt.
Vilken värmekälla ska du använda?
 
P PurreP skrev:
Vilken värmekälla ska du använda?
Jordvärmepump.
 
B
T tompaah7503 skrev:
Lönsamheten i solcellssystem bygger på att man säljer ut överskott på nätet och får skattereduktion på den sålda elen. I ett off-grid-system får du inte denna ekonomi över huvud taget, det finns ingen att sälja till.

Om du tittar på anläggningar runt exempelvis 10-12 kWp-storlek så kan du i södra Sverige räkna med maximalt 2 kWh / dygn de mörkaste vinterdagarna, om inte panelerna är snötäckta. Om du kan anpassa din förbrukning till detta så kan du absolut ha en sådan anläggning off-grid.

Nackdelen med detta upplägg är att du får enormt överskott på el sommartid, har du ingenstans att sälja den så får du inget tillbaks på det. Räkna med 60-70 kWh per dygn med anläggningen ovan. Det finns inget kreativt och billigt sätt att dumpa denna el lokalt, tyvärr.

Dessutom om man har anpassat huset efter att gå på 2 kWh / dygn så lär den inte behöva mer än så när det börjar bli ljusare och varmare.

Cirkapris är 150.000 kr för solanläggningen i exemplet och 80.000 kr för batterilagring för 6-8 kWh.
Håller med. I januari så låg jag på ungefär en 10-del av produktionen i maj-juni. Ett par kWh om dagen är ju långt ifrån TS behov, räknar man med en jämn förbrukning året om (typ om man har vedvärme) så blir det ju 10 gånger större anläggning.
Det blir ruggigt stora batterilager/enorma solcellsytor som krävs.

Project "Zero sun", självförsörjande villa med solceller offgrid finns:
https://www.skekraft.se/om-oss/foretaget/zero-sun/

Har dock för mig att de tekniska systemen kostade typ 7 miljoner, så det är vansinnigt dyrt. Naturligtvis blir det billigare om man skulle köra diesel vintertid istället för batteri, men miljön...?

Det är starkt olönsamt att lagra el från solceller. Och miljönyttan är tveksam, med tanke på batteriets livscykel. I Tyskland är det populärt p.g.a. konstiga bidrag och höga elpriser i konsumentled.


TS;
Din elförbrukning kommer variera med tiden och väder. Solproduktionen likaså. Att landa exakt i 100% blir ju därmed omöjligt. Offgrid är vansinnigt dyrt, om du har normala konsumtionsmönster på el.

Varför inte bara köpa ca 80% av ditt förväntade årsenergibehov med solceller på stativ, men ta till effekt i invertern, så kan du komplettera med X antal paneler till när du fått lite kläm på hur det funkar hos dig? Är det bara för att få vinkeln rätt som du vill sätta upp en testanläggning först?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Håller med. I januari så låg jag på ungefär en 10-del av produktionen i maj-juni. Ett par kWh om dagen är ju långt ifrån TS behov, räknar man med en jämn förbrukning året om (typ om man har vedvärme) så blir det ju 10 gånger större anläggning.
Det blir ruggigt stora batterilager/enorma solcellsytor som krävs.

Project "Zero sun", självförsörjande villa med solceller offgrid finns:
[länk]

Har dock för mig att de tekniska systemen kostade typ 7 miljoner, så det är vansinnigt dyrt. Naturligtvis blir det billigare om man skulle köra diesel vintertid istället för batteri, men miljön...?

Det är starkt olönsamt att lagra el från solceller. Och miljönyttan är tveksam, med tanke på batteriets livscykel. I Tyskland är det populärt p.g.a. konstiga bidrag och höga elpriser i konsumentled.


TS;
Din elförbrukning kommer variera med tiden och väder. Solproduktionen likaså. Att landa exakt i 100% blir ju därmed omöjligt. Offgrid är vansinnigt dyrt, om du har normala konsumtionsmönster på el.

Varför inte bara köpa ca 80% av ditt förväntade årsenergibehov med solceller på stativ, men ta till effekt i invertern, så kan du komplettera med X antal paneler till när du fått lite kläm på hur det funkar hos dig? Är det bara för att få vinkeln rätt som du vill sätta upp en testanläggning först?
Vad menar du med ”ta till effekt i invertern”?
Jag ville se verkliga siffror, utifrån mina förhållanden. Det ligger något år fram med investeringen så jag ville få egna erfarenheter innan.

Jag vill inte köpa en växelriktare nu och sen behöva köpa en till sen om jag nu väljer att gå off-grid.
Men annars hade jag kunnat göra så.
 
B
X xLnT skrev:
Vad menar du med ”ta till effekt i invertern”?
Jag ville se verkliga siffror, utifrån mina förhållanden. Det ligger något år fram med investeringen så jag ville få egna erfarenheter innan.
Om du utifrån en pappersskiss, eller nån av ovanstående föreslagna metoder för att simulera energiproduktionen, kommer fram till att du behöver en inverter på med t.ex. 7kWp för att nå ditt mål, så skulle man kunna köpa en inverter med 10kWp, men bara montera solceller för ett lägre behov. Det kostar inte så mycket att köpa storleken större inverter, och om du underskattat ditt energibehov eller feldimensionerat antalet solpaneler, så kompletterar du bara med X antal till solpaneler, något år efter, när du vet mer om ditt energibehov / dina lokala förutsättningar för solelsproduktion.

Det är generellt bättre att hålla solelsproduktionen något under ditt årsenergibehov, rent ekonomiskt.

Ett par tusenlappar extra kanske en större inverter kostar. Förmodligen mindre än vad din tänkta testriggen kostar att bygga...
 
B BSOD skrev:
Om du utifrån en pappersskiss, eller nån av ovanstående föreslagna metoder för att simulera energiproduktionen, kommer fram till att du behöver en inverter på med t.ex. 7kWp för att nå ditt mål, så skulle man kunna köpa en inverter med 10kWp, men bara montera solceller för ett lägre behov. Det kostar inte så mycket att köpa storleken större inverter, och om du underskattat ditt energibehov eller feldimensionerat antalet solpaneler, så kompletterar du bara med X antal till solpaneler, något år efter, när du vet mer om ditt energibehov / dina lokala förutsättningar för solelsproduktion.

Det är generellt bättre att hålla solelsproduktionen något under ditt årsenergibehov, rent ekonomiskt.

Ett par tusenlappar extra kanske en större inverter kostar. Förmodligen mindre än vad din tänkta testriggen kostar att bygga...
Ditt påstående om att hålla produktionen lägre än årsbehovet gäller ju bara om den är nätansluten.
Annars måste man ju dimensionera den utifrån sämsta produktionstiden.

Om jag ska gå off-grid kommer jag behöva en rätt mycket större växelriktare än om jag inte gör det.
Som jag skrivit tidigare, delarna i min testanläggning kommer ju användas senare, så förstår inte varför det fokuseras så mycket på det.
 
X xLnT skrev:
Som jag skrivit tidigare, delarna i min testanläggning kommer ju användas senare, så förstår inte varför det fokuseras så mycket på det.
Det är inte ovanligt att panelermodeller utgår til förmån för en annan som har lite högre kapacitet. Så räkna inte med att du får tag på samma paneler om ett år när du avslutat dina tester. Jag beställde 310 Wp-paneler och fick 315 Wp, de hade hunnit ändra på en månad. Även den lilla Victron-invertern du pratat om har svårligen en plats i ett ~45 kWp-system.
 
B
X xLnT skrev:
Ditt påstående om att hålla produktionen lägre än årsbehovet gäller ju bara om den är nätansluten.
Annars måste man ju dimensionera den utifrån sämsta produktionstiden.

Om jag ska gå off-grid kommer jag behöva en rätt mycket större växelriktare än om jag inte gör det.
Som jag skrivit tidigare, delarna i min testanläggning kommer ju användas senare, så förstår inte varför det fokuseras så mycket på det.
absolut är det så gällande mitt förslag för dimensionering. Gör en snabb överslagskalkyl för vad en off-grid lösning kostar, så kommer du nog rätt snart på om du tycker det är värt att vara on eller off grid. Det kan du göra innan du bygger en testrigg.

Förmodligen för att det krävs många års användande av testriggen innan man kommer fram till tillförlitliga resultat, och för att man kommer fram till ungefär samma slutsatser genom att bara titta på andra anläggningar, läsa litteratur, eller använda simuleringsprogram.

Rent generellt så när man bygger saker så brukar man gå på dimensioneringsregler, så landar man ganska rätt. Jag ifrågasätter inte varför man ska använda en viss dimension på avloppsrör, viss dimension på balk etc. Följer man tumregler hamnar man ganska rätt, och i detta fall kommer väder och normala konsumtionsvanor variera, så det går inte att hamna exakt rätt heller. I normala fall finns det ingen praktiskt vettig anledning att bygga testriggar och utvärdera under flera år, om man gör något som tusentals andra redan har gjort.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan du helt glömma. Man köpa inte en solcellsanläggning för att försörja sig själv med el. Behov och utbyte ligger tidsmässigt för långt ifrån.
Sanningen är att du får se solcellerna som en egen investering, som aktierna. Du investerar typ 100k och sedan får du utdelning i olika former:
* minskad egen elförbrukning som du slipper betala till elleverantören
* sälj av överbliven el till elleverantören
* skatteavdrag för varje såld kilowatttimme
* några små intäkter som egennytta och elcertifikat, inget att bygga på.
Det kan gå runt, eller är en trevlig hobby.
Men det är chimär att tro att man klara sin egen uppvärmning och vv på solceller.
Varför utgår du från att xLnT bara tänker ta ut energi ur solceller han kanske är en komplexare natur än du tror! Och va inte så jäkla nedlåtande!
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är mer intressant att placera panelen rätt upp då man får fler soltimmar över ett dygn, men samtidigt behöver solpanelen en kylning av baksidan vilket kräver en viss lutning. Vid tester i sol-anläggning i Hästveda fann man att paneler placerade som ett tak med en sida mot öster och en mot väster med en lutning på 15-20˚ var mest effektivast då dom sommartid var solbelysta från klockan 04-22 i motsats till paneler som var riktade mot söder i 45˚ som bara är belysta 06-18
Jag skulle väldigt gärna läsa om dessa tester om du har en länk. Mitt hus står rakt på longituden så jag har alltid utgått från att jag är 100% rökt vad gäller solpaneler. Norr om Stockholm däremot.
 
Skåne 22grader lutning (söder 96%)
6/1 100wh
7/1 300wh
8/1 50wh
9/1 0wh

Söder 45grader lutning 100%
Så i ditt fall
6/1 104wh
7/1 312wh
8/1 52wh
9/1 0wh

Har du solpanelerna i sydöst 45grader lutning (93%)
6/1 93wh
7/1 282wh
8/1 48wh
9/1 0wh

Eller bara lägg den platt på marken riktning spelar ingen roll 82%
6/1 82wh
7/1 240wh
8/1 40wh
9/1 0wh

http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/

Riktingen spelar med andra ord inte så stor roll som man tror, det är vettigare att se till så man kan använda den över större del av dygnet( om man monterar på marken)
På taket är det bäst att försöka fylla taket förutsatt att inte halva taket är skuggat hela dagen.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
X xLnT skrev:
...
Jag vill inte köpa en växelriktare nu och sen behöva köpa en till sen om jag nu väljer att gå off-grid.
Men annars hade jag kunnat göra så.
Det är inte fysiskt möjligt att driva en inverter med en panel eller 30st med samma inverter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.