X xLnT skrev:
Du menar 7kWp antar jag?
Tack, redigerat sakfelet.

L Leif i Skåne skrev:
Fick det från [länk] i Hästveda där dom har en stor anläggning för utvärdering av olika fabrikat och monteringsvinklar och riktningar. Jag ställde själv frågan för några år sedan.
Det finns inte att läsa i något dokument?

Edit: Den här kalkylatorn indikerar något annat.
https://solarlab.se/solpanel1/optimal-solcell-installation.php

X xLnT skrev:
Jag trodde du hade läst det jag skrivit, jag ska inte ha dom på något tak.
Vad har du för paneler (tillverkare/modell/effekt), vilken inverter/växelriktare har du (tillverkare/modell/effekt)?
Sitter dina paneler rakt söderut med 45 graders lutning utan skuggning?
@Alexn72 hur ser ovan ut hos dig?

T tompaah7503 skrev:
Alexn72 kan svara för sig själv men det finns mycket data loggat från anläggningar världen över, även från Skåne, på PVOutput.org

Här är en anläggning i Oxie du kan titta på för januari månad.
[länk]
Anläggningen är på 7000 Wp så du får multiplicera siffran i kolumnen Generated med (300/7000) för att få data för din 300 Wp-panel.

Redigerat: felaktig siffra
Jag förstår att du tycker man kan titta på de där sidorna, men som jag skrev innan så finns det så många okända faktorer.
Har du något förslag på hur jag ska uppnå mitt mål? Någon idé på förbrukare?

Poly. fronier inverter. 22graders lutning.
När du efter 1 år att testat och det kommer nya paneler. Ska du köra ett nytt år av tester då med? Ska du utvärdera inverten med?
Tro mig du kommer bara kasta pengar i sjön. Och ditt resultat blir tveksamt.
Normalt sett stödjer jag tester men i detta fall så....

Du kan dessutom inte använda batteri eftersom de tar emot olika mycket beroende på status. Så du måste bränna bort energin eller köra micriinverters.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
När du efter 1 år att testat och det kommer nya paneler. Ska du köra ett nytt år av tester då med?
Om man dessutom hävdar att de finns okända faktorer som påverkar, så är det ju så att en testpanel på marken ett år aldrig kan vara representativ för ett antal strängar på ett tak. Men visst, det är roligt att testa och leka så kör på.

T tompaah7503 skrev:
Om man dessutom hävdar att de finns okända faktorer som påverkar, så är det ju så att en testpanel på marken ett år aldrig kan vara representativ för ett antal strängar på ett tak. Men visst, det är roligt att testa och leka så kör på.
Jag får ju möjlighet att själv hålla koll på anläggningen. Att själv kunna på reka alla faktorer som spelar roll.
Jag ska fortfarande inte ha dom på ett tak, utan på stativ, vad menar du skulle vara annorlunda mot testpanelen när jag fortsätter bygga vidare i ett öppet landskap?

X xLnT skrev:
Jag får ju möjlighet att själv hålla koll på anläggningen. Att själv kunna på reka alla faktorer som spelar roll.
Jag ska fortfarande inte ha dom på ett tak, utan på stativ, vad menar du skulle vara annorlunda mot testpanelen när jag fortsätter bygga vidare i ett öppet landskap?
Okända faktorer är just okända. Du har ju själv inte ens konkret pekat på vad som skulle kunna skilja din tänkta anläggning från alla andra anläggningar som det finns gott om data ifrån eller beräkningsprogram.

A Alexn72 skrev:
Poly. fronier inverter. 22graders lutning.
När du efter 1 år att testat och det kommer nya paneler. Ska du köra ett nytt år av tester då med? Ska du utvärdera inverten med?
Tro mig du kommer bara kasta pengar i sjön. Och ditt resultat blir tveksamt.
Normalt sett stödjer jag tester men i detta fall så....

Du kan dessutom inte använda batteri eftersom de tar emot olika mycket beroende på status. Så du måste bränna bort energin eller köra micriinverters.
Det där ser ju inte ut att vara i närheten som jag tänkt placera mina solceller.
Jag vet inte vad du har för spänningsförluster i dina kablar heller, men det kanske du vet? Var dom placerade rakt söderut också eller?

Jag känner inte jag behöver utvärdera växelriktaren jag litar på databladet.
Vad menar du att jag inte kan använda batteri, jag vet många som gör det. Utveckla gärna det :)

Jag känner inte att jag slänger några pengar i sjön, jag kommer ju använda produkterna sen.
Oavsett, så är det väl upp till mig om det skulle vara så?

T tompaah7503 skrev:
Okända faktorer är just okända. Du har ju själv inte ens konkret pekat på vad som skulle kunna skilja din tänkta anläggning från alla andra anläggningar som det finns gott om data ifrån eller beräkningsprogram.
Jo, jag tog upp detta i några inlägg upp. Du kanske missade dessa?

X xLnT skrev:
Det där ser ju inte ut att vara i närheten som jag tänkt placera mina solceller.
Jag vet inte vad du har för spänningsförluster i dina kablar heller, men det kanske du vet? Var dom placerade rakt söderut också eller?

Jag känner inte jag behöver utvärdera växelriktaren jag litar på databladet.
Vad menar du att jag inte kan använda batteri, jag vet många som gör det. Utveckla gärna det :)

Jag känner inte att jag slänger några pengar i sjön, jag kommer ju använda produkterna sen.
Oavsett, så är det väl upp till mig om det skulle vara så?
Du tröttar ut mig..

Du får data och omvandligt tabell med omvandligstabellen får du områdestabell så du kan omvandla till relevant data för dig.
Kablarnas förluster kan man enkelt räkna på.
Det är nog bäst att du bygger din anläggning,
Prova ladda ett batteri som har en spänning på 12v och ett på 13v så kanske du förstår sen.

Din data kommer säga lika mycket som tidningen säger att klockan är :sleep:

Jag och jag tror många andra hjälper dig gärna men du verkar ha bestämt dig och då önskar jag dig lycka till med anläggningen.

• Gilla
Steffo1980 och 3 till
  • Laddar…
Hej TS,

Det känns som att du är ute efter att gå "off grid"? Är detta inte syftet så är det en dålig idé på många plan...

Jag tycker du angriper problemet från lite fel håll, jag skulle göra det i denna ordning.

1. Vilka timlaster har du under mörkaste vintern?
2. Hur många av dessa timlaster (x antal dygn) behöver du täcka med energilager? (du kommer nämligen allt ha nolltimmar från solanläggningen, inte minst den mörka delen av dygnet)
3. Hur stor anläggning kan du bygga på befintlig plats?
4. Är det möjligt för denna anläggning att förse lagret med tillräcklig energimängd per tidsenhet? (Ska givetvis korrelera med energilagrets kapacitet)

Att börja labba med vinklar och paneler innan du utrett ovan är nog tid och pengar i sjön.

Min erfarenhet är att uppvinkling mot väst kan ge riktigt fina toppar vintertid, vi driftar bland annat en fasadanläggning som ger riktigt fin produktion soliga vinterdagar.

A Alexn72 skrev:
Du tröttar ut mig..

Du får data och omvandligt tabell med omvandligstabellen får du områdestabell så du kan omvandla till relevant data för dig.
Kablarnas förluster kan man enkelt räkna på.
Det är nog bäst att du bygger din anläggning,
Prova ladda ett batteri som har en spänning på 12v och ett på 13v så kanske du förstår sen.

Din data kommer säga lika mycket som tidningen säger att klockan är :sleep:

Jag och jag tror många andra hjälper dig gärna men du verkar ha bestämt dig och då önskar jag dig lycka till med anläggningen.
Jag känner inte att det är många inlägg i tråden som försöker hjälpa mig med min frågeställning.
Jag upplever det som att du med många försöker övertyga mig om att det inte är värt att göra det. Varför man nu lägger egna värderingar i någon annans projekt.
Jag begriper inte hur jag med de uppgifter du gav tidigare ska kunna omvandla det till verkliga siffror utifrån mina förhållanden.
Jag förstod det på dig som att dygnseffekten du skrev gällde din egna anläggning, var det fel uppfattat?
Kan du, om du orkar försöka vara mer pedagogisk och påvisa hur jag skulle räkna fram detta?
Kan du åsidosätta dina egna åsikter en stund och ge mig ett förslag på vilken typ av förbrukare som kunde vara lämplig?

P PurreP skrev:
Hej TS,

Det känns som att du är ute efter att gå "off grid"? Är detta inte syftet så är det en dålig idé på många plan...

Jag tycker du angriper problemet från lite fel håll, jag skulle göra det i denna ordning.

1. Vilka timlaster har du under mörkaste vintern?
2. Hur många av dessa timlaster (x antal dygn) behöver du täcka med energilager? (du kommer nämligen allt ha nolltimmar från solanläggningen, inte minst den mörka delen av dygnet)
3. Hur stor anläggning kan du bygga på befintlig plats?
4. Är det möjligt för denna anläggning att förse lagret med tillräcklig energimängd per tidsenhet? (Ska givetvis korrelera med energilagrets kapacitet)

Att börja labba med vinklar och paneler innan du utrett ovan är nog tid och pengar i sjön.

Min erfarenhet är att uppvinkling mot väst kan ge riktigt fina toppar vintertid, vi driftar bland annat en fasadanläggning som ger riktigt fin produktion soliga vinterdagar.
Hej,
Jag vet inte min förbrukning än, vi har inte flyttat in.
Vi har byggt ganska energieffektivt och ska försöka hålla oss under 7000kWh/år.
Jag vill försöka utröna hur effektivt jag skulle kunna bygga en anläggning, jag kommer ha batterilagring oavsett, precis som ett dieselaggregat.
Jag försöker därför räkna på om det finns möjlighet att gå off-grid helt, eller om det blir för dyrt.

Lönsamheten i solcellssystem bygger på att man säljer ut överskott på nätet och får skattereduktion på den sålda elen. I ett off-grid-system får du inte denna ekonomi över huvud taget, det finns ingen att sälja till.

Om du tittar på anläggningar runt exempelvis 10-12 kWp-storlek så kan du i södra Sverige räkna med maximalt 2 kWh / dygn de mörkaste vinterdagarna, om inte panelerna är snötäckta. Om du kan anpassa din förbrukning till detta så kan du absolut ha en sådan anläggning off-grid.

Nackdelen med detta upplägg är att du får enormt överskott på el sommartid, har du ingenstans att sälja den så får du inget tillbaks på det. Räkna med 60-70 kWh per dygn med anläggningen ovan. Det finns inget kreativt och billigt sätt att dumpa denna el lokalt, tyvärr.

Dessutom om man har anpassat huset efter att gå på 2 kWh / dygn så lär den inte behöva mer än så när det börjar bli ljusare och varmare.

Cirkapris är 150.000 kr för solanläggningen i exemplet och 80.000 kr för batterilagring för 6-8 kWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.