T Thomas_Blekinge skrev:
Säljer du mer än vad du förbrukar är du inte längre mikroproducent. Troligen försvinner skatteavdraget på 60 öre per såld kWh.
Det är så att Eon den 1/1 2019 tog bort avgiften för nettoproducenter. Så det du skriver stämmer inte längre (hos Eon åtminståne). Så nu kan du sälja mer än du köper utan att det får några negativa konsekvenser.

Redigerat:
Men enligt Skatteverket försvinner skatteavdraget. Jag skulle vilja se den rättsliga process du driver med din argumentationslina. Håll oss underrättade med don't waste our time.

T Thomas_Blekinge skrev:
Men enligt Skatteverket försvinner skatteavdraget. Jag skulle vilja se den rättsliga process du driver med din argumentationslina. Håll oss underrättade med don't waste our time.
Har du inte läst inläggen lite längre upp?
Du kan väl åtminstone ge en källanvisning till dina påståenden.
Du har påstått saker som inte stämmer tidigare.

Klart har jag läst. Du påstår att man kan få skatteavdrag för större mängder producerad el om man ger bort det till kraftbolag.
Du får testa det helt enkelt. Det blir kanske prejudicerande och är därför spännande att följa. Men försök inte övertyga oss.

T Thomas_Blekinge skrev:
Klart har jag läst. Du påstår att man kan få skatteavdrag för större mängder producerad el om man ger bort det till kraftbolag.
Du får testa det helt enkelt. Det blir kanske prejudicerande och är därför spännande att följa. Men försök inte övertyga oss.
Haha nä, det påstår jag inte. Du får nog läsa det där igen.
Som källanvisning kan du väl citera mig där jag skriver det.

tommib
Hela den här tråden känns som ett fall av att TS bestämt sig för att han vill ha vissa prylar (ovan angivna inverters). Resten är något slags försök att motivera köpet.

TS, du har inte ens flyttat in. Gör det först och återkom sen om dina planer om du fortfarande har energi till det.

Det du vill göra är en dålig idé. Dels för att solinstrålningsdata redan finns, dels för att en offgridanläggning är en skitdålig idé ekonomiskt i nästan alla lägen. Solinstrålningsdata är det du behöver för att göra beräkningarna för att dimensionera anläggningen. Att göra ett test kan verka bra men det ger en datapunkt (per dag), vilket knappast är något att lita på över tid. Dessutom måste du ändå designa för att anläggningen inte ger något och om du då redan har en backupdiesel så blir frågan bara hur mycket bränsle du ska lagra till den.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hela den här tråden känns som ett fall av att TS bestämt sig för att han vill ha vissa prylar (ovan angivna inverters). Resten är något slags försök att motivera köpet.

TS, du har inte ens flyttat in. Gör det först och återkom sen om dina planer om du fortfarande har energi till det.

Det du vill göra är en dålig idé. Dels för att solinstrålningsdata redan finns, dels för att en offgridanläggning är en skitdålig idé ekonomiskt i nästan alla lägen. Solinstrålningsdata är det du behöver för att göra beräkningarna för att dimensionera anläggningen. Att göra ett test kan verka bra men det ger en datapunkt (per dag), vilket knappast är något att lita på över tid. Dessutom måste du ändå designa för att anläggningen inte ger något och om du då redan har en backupdiesel så blir frågan bara hur mycket bränsle du ska lagra till den.
Nja, de prylarna är redan klara.
Men ni verkar vara övertygade att 1kWp solceller ger 1000kWh/år.
Jag vill få ut så mycket jag kan på vinterhalvåret och ser extra effekt på sommarhalvåret som en bonus.
Eftersom nu Eon slopat avgifterna för nettoproducenterna så ha delar det nu istället om att hitta rätt antal paneler och lutning för att kunna sälja så många kWh som möjligt på ett 16A abonnemang.

Men det kanske går att räkna ut också.

tommib
Ja. Köp så många paneler att din anläggning ger din maxförbrukning + 3x16 A. Det är i just detta fall säkringen som sätter taket.

Det är ekonomisk idioti att göra så.

Det finns någonstans ett optimum vad gäller installerad effekt och egen förbrukning. Detär bättre att räkna sig fram till.

Det du pratar om i trådstarten kommer bara ge svar på vad just en sådan panel du väljer producerade ett givet år. Det är rätt ointressant egentligen.

Tumregeln verkar säga att 1 kWp ger ca 850 - 1100 kWh/år. Mer noga än så kommer du inte prestera med ditt tänkta försök.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Solen står betydligt lägre på vinterhalvåret så vill man optimera för vinterproduktion får man ha panelerna mer upprättstående. Det bästa produktionsmässigt är att panelerna följer solen, men att bygga paneler som är rörliga i två led är inte billigt eller driftsäkert.

Gör en simulering i PV*SOL som jag länkade till innan så får du data för olika vinklar.

F
X xLnT skrev:
Har du några källor på det?
Det är väl rimligare att man får skatteavdrag på det man sålt som motsvarar det man köpt?
Speciellt eftersom man kan få skattereduktion även om man inte säljer någon el.

Microproducentsreglerna kommer troligtvis att ändras till det bättre. Däremot får du inte solelbidraget på 20% om du inte är nätansluten tror jag.

F fsn skrev:
Microproducentsreglerna kommer troligtvis att ändras till det bättre. Däremot får du inte solelbidraget på 20% om du inte är nätansluten tror jag.
Nej, det stämmer som du skriver, man får inte bidraget för solel om man inte är nätansluten. Off-grid-lösningen är helt bidragslös i alla former.

F
Jag har inte läst en bråkdel av svaren för det är totala upprepningar. Men exakt vad är det som gör att du inte skulle kunna rita upp din tänkta markanläggning och simulera den i ett proffessionellt program som tex PV sol? Deras väderdata är flerårig, ditt test ger rimligtvis inte alls samma tillförlitlighet. Paneldata liksom inverterdatans relevans finns det redan tester som SP gjort som du kan luta dig mot.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, det stämmer som du skriver, man får inte bidraget för solel om man inte är nätansluten. Off-grid-lösningen är helt bidragslös i alla former.

Det finns eller fanns ett bidrag för batterilösning

Det gäller också endast för nätanslutna system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.