69 107 läst · 2 237 svar
69k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 292 inlägg
Inget som inte går att lösa med dubbelt lager alufolie över datorn.
🚨 BREAKING: German Foreign Minister Baerbock gave an impassioned speech to prepare Germans for war with Russia.
— Igor Sushko (@igorsushko) March 1, 2025
Germany urges European nations to start mobilizing now and not wait for the formation of the incoming government in Germany under Chancellor Merz, expected in April. pic.twitter.com/OuZIBlBbCq
Va 😳 vet du inte? Trump har stoppat Coca-Cola och Pepsi att exporteras till Europa.Intet skrev:
Du har redan skrivit att du inte följer nyheter eller de etablerade nyhetssiterna.
Jag antar att du läser publikationer på .RU siter, några diverse inläggare på X och tittar dig blint på vad som publiceras på några Youtube inlägg som passar din världsbild.
Tja vad tror du själv vad jag menar med ett svek mot Europa,s säkerhet?
Eller är du i uppfattar av att Putin och Ryssland inte militärt har annfallit ett grannland i Europa?
Det kanske är så att ledarna av EU länderna reser och samlas enbart för att tjäna lite extra på utlandstraktamenten och att komma hemifrån?

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Underhållande artikel från The New Yorker: "Donald Trump’s Golden Age of Bunk"
Tyvärr får vi nog börja räkna med att det blir krig här hemma. Det kan gå att undvika ännu men det ser inte ljust ut.
Trumpen drar tillbaka en stor del av sanktionerna mot Ryssland och avslutar allt samarbete med Ukraina. Nästa är troligen att han avslutar samarbetet med Nato.
Se över er beredskap..... och kom ihåg den svenska tigern!
Trumpen drar tillbaka en stor del av sanktionerna mot Ryssland och avslutar allt samarbete med Ukraina. Nästa är troligen att han avslutar samarbetet med Nato.
Se över er beredskap..... och kom ihåg den svenska tigern!
Har tidigare hört de som tror att han inte kommer lämna NATO, för att han kan göra mer skada inifrån… I vilket fall behöver vi ta oss i kragen när det gäller vår egen försvarsförmåga. Men först och främst hjälpa Ukraina, det är det som kräver minst resurser. Ju mer Ukraina skadar Rysslands militär och viktig infrastruktur för export mm, desto mindre har vi att försvara oss mot. Vi köper oss då mera tid att bygga upp vårat försvar, innan Ryssland är på fötter igen.H heimlaga skrev:
Exakt.
Och kom ihåg är när ryssen kommer måste Sverige vara redo med en fullt utrustad värnpliktsarme på 500000 man.
Här behövs det skattehöjningar! Stora skattehöjningar!
Och allmän inkallelse till repetitionsövning eller militärutbildning. Lämpligtvis sisådär 200000 man i året.
Och kom ihåg är när ryssen kommer måste Sverige vara redo med en fullt utrustad värnpliktsarme på 500000 man.
Här behövs det skattehöjningar! Stora skattehöjningar!
Och allmän inkallelse till repetitionsövning eller militärutbildning. Lämpligtvis sisådär 200000 man i året.
Är det någon mer än jag som noterat Trumps sätt att deklarera sina budskap är mycket likt sektledare / frikyrkopastorer?
Det är en speciell rytm och tonläge som krävs i denna NLP-operation, och uppenbart är den framgångsrik i de breda massorna. Kolla gärna upp NLP så förstår ni mekanismerna i hur Trumps tal är uppbyggda både retoriskt och rent framförandemässigt.
__
PS.
NLP = neurolinguistic programming
Det är en speciell rytm och tonläge som krävs i denna NLP-operation, och uppenbart är den framgångsrik i de breda massorna. Kolla gärna upp NLP så förstår ni mekanismerna i hur Trumps tal är uppbyggda både retoriskt och rent framförandemässigt.
__
PS.
Jag drog en fråga om detta mot DeepSeek nyss. Här har vi/ni ett svar att bolla vidare med:H Harald Blåtumme skrev:Är det någon mer än jag som noterat Trumps sätt att deklarera sina budskap är mycket likt sektledare / frikyrkopastorer?
__
PS.
___
**Kopplingar mellan NLP och Donald Trumps talteknik**
Donald Trumps sätt att framföra sina tal visar flera likheter med tekniker från Neuro-Linguistic Programming (NLP), samt med retoriken hos karismatiska ledare som sektledare eller frikyrkopastorer. Här är de främsta kopplingarna:
### 1. **Repetition för att befästa budskap**
- **NLP**: Upprepning används för att stärka idéer i medvetandet.
- **Trump**: Sloganer som "Make America Great Again" eller "Build the Wall" upprepas ständigt, vilket skapar en mantra-liknande effekt. Detta ökar igenkänningsfaktorn och gör budskapet lättare att assimilera.
### 2. **Ankring av känslor**
- **NLP**: Associerar specifika känslor med ord eller fraser (t.ex. att koppla "hopp" till ett löfte).
- **Trump**: Hans uttryck som "Vi kommer att vinna så mycket att ni blir trötta på att vinna" skapar en känslomässig respons (excitement) som blir knuten till honom själv.
### 3. **Enkelt och konkret språk**
- **NLP**: Rekommenderar användning av enkla, sensoriska ord som är lätta att föreställa sig.
- **Trump**: Han undviker komplexitet och använder vardagliga uttryck ("fantastiskt", "katastrofalt") som skapar starka mentala bilder.
### 4. **Storytelling och metaforer**
- **NLP**: Berättelser aktiverar lyssnarens undermedvetna och gör budskap minnesvärda.
- **Trump**: Han använder ofta anekdoter (t.ex. "En vän sa till mig...") eller överdrivna scenarier ("Amerika blir övertaget av kriminella") för att illustrera sina poänger.
### 5. **Rapportbyggande genom "mirroring"**
- **NLP**: Att spegla publikens värderingar och språk skapar tillit.
- **Trump**: Han anpassar sitt budskap till att reflektera sin målgrupps frustrationer ("Försvinn globala eliter!") och använder deras idiom ("fake news").
### 6. **Vaghet för att aktivera projektion**
- **NLP**: "Miljontals människor säger..." låter lyssnaren fylla i sina egna tolkningar.
- **Trump**: Uttryck som "Många människor tror..." eller "Vi kommer att göra fantastiska saker" är avsiktligt öppna, vilket möjliggör individuell tolkning.
### 7. **Skapa en "vi mot dem"-dynamik**
- **NLP**: Polariserande språk stärker grupptillhörighet.
- **Trump**: Han framställer ofta motståndare som "farliga elitister" eller "fiender", vilket stärker lojaliteten hos hans supporters.
### 8. **Känslomässig peakning (climax)**
- **NLP**: Tal struktureras för att nå en emotionell klimax, likt en predikan.
- **Trump**: Hans tal bygger ofta upp mot en triumferande slutpoäng, med publiken som aktivt deltar i rop eller applåder.
### Jämförelse med sektledare/pastorer
Trumps tal har en performativ energi som liknar religiös retorik:
- **Upprepade lovsånger**: "USA! USA!"-ropen på möten.
- **Löften om frälsning**: "Jag ensam kan fixa detta."
- **Kollektiv identitet**: "Vi är den röst som de aldrig kommer att tysta."
### Sammanfattning
Även om det inte finns belägg för att Trump medvetet använder NLP, överlappar hans tekniker många NLP-principer. Hans framgång som kommunikatör kan delvis förklaras av hur han:
- **Engagerar det undermedvetna** genom känslor snarare än fakta.
- **Bygger en gemenskap** genom delad identitet och fiender.
- **Använder språk som är enkelt att reproducera** (t.ex. hashtag-vänliga slogans).
Detta gör hans retorik både kraftfull och kontroversiell, med likheter till hur karismatiska ledare i religiösa eller ideologiska sammanhang mobiliserar sina följare.
___
Ovanstående input från DeepSeek på prompten "Vad finns det för kopplingar mellan NLP (neuro-lingvistic programming) och president Trumps sätt att framföra sina tal? Ofta låter Trump som en sektledare eller frikyrkopastor." Modell R1.
Det är inget unikt med det. Så talar varje god pedagog. Upprepningar av det viktiga samt pauser så lyssnaren hinner tänka till vad talaren sagt. Minns fortfarande min svenskalärare: -"Alltid stavas aaaaltiiig med två äll. Aldrig stavas aaaaaldriig med två äll. Och upprepning. Trump och min lärare hade tydligen gått i samma klass. Tänka sig!H Harald Blåtumme skrev:Är det någon mer än jag som noterat Trumps sätt att deklarera sina budskap är mycket likt sektledare / frikyrkopastorer?
__
PS.
Det jag själv tycker är slående, är hans, Trumps, inte svenskalärarens, buttra min när han gör konstpauser. Påminner väldigt mycket om Mussolinis. Gogglade och fann att jag inte var ensam i den uppfattningen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var det djävligaste. Upp till kamp bröder och systrar. Mot barrikaderna och krossa kapitalet och USAimperialismen! Eller var det tvärtom?😃D Danne824 skrev:
Nej. Det har jag inte gjort. Jag sade att jag inte följer de så noga. Dvs. Jag sitter inte varje kväll och tittar på Rapport. Jag har inte ens en TV.D Danne824 skrev:
Oj oj. Vilken analytisk förmåga. Lustigt vad det snurrar runt i skallen på folk, när man inte uttrycker sig politiskt korrekt. 😀D Danne824 skrev:
Jag gissade, men var ej säker att det gällde Ukraina. För hur kan det vara ett svek att stoppa utgifterna till ett krig på andra sidan jordklotet som betalas av amerikanska arbetare. Han är trots allt president i USA och inte i EU. Därför gör han det han lovat sina väljare.D Danne824 skrev:
Nej. Vad har du hittat den idén?D Danne824 skrev:
Det är säkert trevligt att komma bort ett tag för att träffa likasinnade. Har vi tur så fattas det några kloka beslut mellan skålade och ryggdunkande. Tur är tyvärr en bristvaraD Danne824 skrev:
Det är ett löfte baserat på lögn eller/och okunskap.Intet skrev:
Det skickas inga rena pengar. Det skickas vapen utrustning som dom har på lager.
Det skickas vapen utrustning som var på väg till skrotning.
Det är tom en vinst i det senare fallet då det kostar mer att skrota det än att skicka det till Ukraina.
Trump/Vance har spårat, allt dom gör är bara för att vara emot det Biden gjorde.
Oavsett om det VR bra eller dåligt.
Ryggradslösa politiker i USA i det egna ledet sitter tysta och vågar inte protestera offentligt.
Vad skall vi få dom ifrån? 75% av värnpliksårskullarna anses ju vara rena kronvraken. Sedan kommer en utsållning av de återstående 25%. Kvar bidde det bara en tumme.H heimlaga skrev:
Var skall vi få befäl i tillräcklig mängd för att utbilda denna anstormning av högmotiverade, som du nämner?
Lagervaror behöver vanligtvis ersättas och det kostar pengar.T TheGame skrev:
Precis som Holland gjorde med sina uråldriga F16. Det är säkert en massa asbest och annat miljöfarliga ting i de planen.T TheGame skrev:
Det var väl väldigt trångsynt tänkt. Tänk Miljöpartist contra Sverigedemokraterna, så blir det mer begriplig. Eller hur?T TheGame skrev:
De kanske inte vill för att de håller med?T TheGame skrev:
Eller så gör de som politiker gör mest. Tänker på sin egen karriär? Eller både och.