69 107 läst · 2 237 svar
69k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag hade inte reflekterat över den så kallad mjuk makten förrän jag läste den här artikeln i dag:
Lisa Irenius:
Tips: Googla: "Global soft power index"
Lisa Irenius:
USA på väg tappa sitt ”soft power”-övertag?
https://www.svd.se/a/bmJ2Qv/lisa-irenius-ar-usa-pa-vag-tappa-sitt-soft-power-overtagTips: Googla: "Global soft power index"
Ja, det är komplext, Trumps skitsnack om att de lägger oproportionerligt mycket på NATO etc tar ju inte hänsyn till att de får tillbaks i motsvarande grad.Boilerplate4U skrev:
Titta på värderingen av amerikanska företag, titta var miljardärerna bor, detta beror såklart inte på att genpoolen skulle vara bättre, eller större som i Kina tex, utan helt enkelt på det inflytande som deras globala investeringar ger dem. Många amerikanska varor är sämre än konkurrenternas men väljs för att de är just amerikanska.
Rullar de tillbaks dessa spenderingar och överlåter kontrollen över Asien och dess farvatten till Kina, Europa är på väg att skänkas till Putin, så kan de såklart återigen störta de andra amerikanska regimerna men deras välstånd kommer sjunka och affärerna kommer bli mer av karaktären att man byter en fisk mot en potatis.
Så kan det vara, men det är verkligen inte en träffande beskrivning av Zelenskij. Där Ryssland anföll erbjöds han möjligheten att rädda sitt eget skinn, men valde att stanna som landets president, på plats.Intet skrev:
Jodå det finns ledare som är intresserade av rättvisa.Intet skrev:
Helt sinnes
https://www.svd.se/a/lwW983/trump-lagger-sig-platt-for-putin
https://www.svd.se/a/lwW983/trump-lagger-sig-platt-for-putin
John Bolton var en av Trumps nationella säkerhetsrådgivare under den förra perioden och berättar i boken ”The Rom Where It Happened” om Trumps ovilja att läsa skriftliga promemorior, impulsiva sätt att fatta beslut och häpnadsväckande ignorans (han visste exempelvis inte att Storbritannien är en kärnvapenmakt och undrade om Finland tillhör Ryssland).
Bolton medföljde Trump på alla internationella toppmöten och beskriver hur fruktlöst det var att få presidenten att tänka i strategiska termer. I stället tog han sig an varje sakfråga för sig, som gällde det en isolerad fastighetsuppgörelse med en trilskande motpart. Man kan lugnt utgå från att Trump mycket hellre ägnar kvällarna åt att titta på inställsamma Fox News-program än att läsa sofistikerade analyser från UD eller säkerhetsorganen.
Lukasjenko bjuder in till fredssamtal "utan tjafs"
Belarus president Aleksandr Lukasjenko vill stå värd för fredssamtal mellan Ukraina och Ryssland.Minsk är redo att bjuda in USA:s, Ukrainas och Rysslands ledare för förhandlingar om att nå ett krigsslut, säger Belarus diktator i en intervju med den amerikanske influeraren Mario Nawfal.
– Ni är välkomna. Vi sätter oss ner här och kommer till ett avtal tyst och lugnt, utan tjafs, utan att skrika.
Lukasjenko vill dock inte agera medlare, understryker han enligt statligt styrda belarusiska Belta. (TT)
Det minns jag inte. För egen del sade jag att jag föredrog Trump. Inte för att han var bra utan för att Harris var ännu mycket sämre och hade jag haft rösträtt skulle jag inte röstat eftersom båda kandidaterna var en förolämpning mot väljarna.B b8q skrev:
Hehe, hur ska han få Trump att vara tyst och lugn?K karlmb skrev:Lukasjenko bjuder in till fredssamtal "utan tjafs"
Belarus president Aleksandr Lukasjenko vill stå värd för fredssamtal mellan Ukraina och Ryssland.
Minsk är redo att bjuda in USA:s, Ukrainas och Rysslands ledare för förhandlingar om att nå ett krigsslut, säger Belarus diktator i en intervju med den amerikanske influeraren Mario Nawfal.
– Ni är välkomna. Vi sätter oss ner här och kommer till ett avtal tyst och lugnt, utan tjafs, utan att skrika.
Lukasjenko vill dock inte agera medlare, understryker han enligt statligt styrda belarusiska Belta. (TT)