69 107 läst · 2 237 svar
69k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu vet du inte vad som föregicks det öppna mötet. Säkerligen hade de pratat med varandra innan och en möjlig förklaring till att det gick som det gick, kan vara att Zelenskyj trodde att han skulle bemötas lika okritiskt av Trump som han blev/blir i EU.D djac skrev:
Såklart det är teater. De är ju politiker.D djac skrev:
Vår bundsförvant USA har en lång historia av att bryta avtal, så gör Trump detsamma är han i gott sällskap.
Europa var en ekonomisk konkurrent till USA ända tills vi började skyffla in pengar i Ukraina och Tyskland kastrerade sig själv med god hjälp av Biden som sprängde gasledningen som han "lovade".D djac skrev:
Trump gör precis det han gick till val på. Så hur kan det uppröra att en politiker gör det han lovat att göra. Överraskad, ja. Upprörd, nej.
Inget händer i ett vakuum och vad vi ser nu, både i USA och Europa är resultatet av en oförtröttlig kampanj som intensifierades i samband med Sovjetunionens fall, extrema grupper har matats, trollverkstäder har gjort sitt jobb och sakta men säkert har extrem politik fått fäste här och där, dess framgångar smittar av sig och gränsen för hur "odemokratiska" politiker kan vara har flyttats fram, jag tror inte Trump hade kunnat hända utan vår egen "jag vet inte", Meloni, Orban, Le Pen, etc, lika lite som AfD hade kunnat vinna mark utan de andra. Vi ser även i Sverige hur riksdagsledamöter och ministrar regelbundet delar vidare och sprider ryska propaganda, får likes och sitter kvar.A Abies koreana skrev:Det känns som om vi bevittnar en modern version av "Kejsarens nya kläder" där världen mer eller mindre kapitulerar inför denna grandiosa personlighet som inte klarar av att uppvisa den allra minsta självrannsakan, nu senast i går med talet inför senaten. Åhörarna fick lyssna till en och en halvtimmes tal där Trump berömde sig själv. Hans infantila språk och barnsliga handviftningar måste vara chockerande för alla som lyssnade - men såväl åhörare som resten av världen tiger..
Sen när har det blivit genialt och något som framkallar applåder i vår demokratiska värld att hota med att beslagta ett krigshärjat lands naturtillgångar ? Han har inte glömt Zelenskyjs vägran att lämna ut ev. material om Hunter Biden under presidentvalet. Jag gissar att denna personlighet aldrig någonsin kan glömma det som han upplever som en oförrätt.
Hur är en person funtad som får för sig att tvångsförflytta 2 miljoner palestinier från det som är kvar av deras land för att bygga en kommersiell riviera för världens rika med en guldstaty av herr Trump för att tillgodose hans hungriga ego. Han rodnar inte ens utan publicerar filmen på ett självklart sätt.
Han kommer att påminna världen om det självklara faktum att han bör bli nästa mottagare av fredspriset.
I slutet av 80-talet besökte han Moskva vid åtskilliga tillfällen, han lockades av löften om att få bygga ett gyllene Trump tower mitt emot Kreml. Av detta blev ingenting men sedan dess har Putin varit den enda som inte råkar ut för smädelser och nedvärderingar....
[länk]
Han droppar tanken om en tredje presidentperiod och igår stod att läsa i nyhetsflödet att Trump skall initiera en diskussion om ökad presidentmakt.
I H C Andersens saga var det ett litet barn som vågade säga att kejsaren var naken men det kommer inte att ske här, skrämmande hur lamslagen världen är inför det som nu händer.
Vad jag säger är att vi alla förfasas över Trump, känner oss maktlösa och pekar finger på de amerikanska väljarna som lät det hända, samtidigt har vi en hel del att göra här hemma som faktiskt lan påverka också Ukrainas och Europas situatino. Jag hoppas att Trump blir en avskräckning för Europa.
Det är rent vidrigt vad USA gör i Palestina. Bomba isönder ett land fullständigt med massdöd på civilbefolkningen.A Abies koreana skrev:Hur är en person funtad som får för sig att tvångsförflytta 2 miljoner palestinier från det som är kvar av deras land för att bygga en kommersiell riviera för världens rika med en guldstaty av herr Trump för att tillgodose hans hungriga ego. Han rodnar inte ens utan publicerar filmen på ett självklart sätt.
Ja. Det skulle inte förvåna mig det minsta. Ödmjukhet är inte den gubbens signum 😀.A Abies koreana skrev:
Tror du verkligen det? Själv ser jag inga större tecken på det. Han gör det han lovade att göra. Varken mer eller mindre, vad jag kan i alla fall.H hempularen skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om mellanårsvalen 2026 ställs in, det reses redan diverse demonstrationsbegränsningar och det kommer säker användas för undantagstillstånd och då kommer valet inte kunna genomföras.B b8q skrev:
Har aldrig hört talas om att USA bombar i Palestina? (eller Gaza)Intet skrev:
Däremot är nog Israelkontot blodrött i Trumpens kassabok i likhet med Ukrainakontot.
Men Arabländerna tog ju bollen och sitt ansvar för att försöka hitta en lösning.
Jag har svårt att se vad de kan göra. Militärt är de båda bara en spillra av sitt gamla jag.P paralun skrev:
Sverige kommer naturligtvis att ta på sig ledartröjan och visa vägen efter det att vi blivit tillsagda vad vi skall göra😬.
Indirekt gör de det. Israel har så vitt jag vet inte en chans att på egen hand mobilisera en sådan militär kapacitet.P paralun skrev:
85% av de styrande i USA har judisk anknytning. Det har nog hjälpt en smula.P paralun skrev:
Får verkligen hoppas på det.P paralun skrev:
Jo USA betalar ju och det är ju Trumpen inte så nöjd med när han kollar sin kassabok och Israelkontot.Intet skrev:
Men för att få en varaktig fred som måste ju arabländerna själva vara med i en trovärdig lösning.