69 443 läst · 2 237 svar
69k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är ju tyvärr inte enklet, men sen behvöer man kanske inte straffa alla amerikanska företag för att presidenten är en clown heller ? Å andra sidan känns det ju lite so-so att vara beroende av amerikansk teknik...H Harald Blåtumme skrev:
Det finns en del alternativ iaf:
https://european-alternatives.eu/alternatives-to
Värnplikten är nog en nödvändighet framöver. Den gjorde män av pojkar. Vad Finland aldirg haft var en sosseperiod med ändlöst stöd till div kommunistregimer som man tyckte var "motpol" till det förhatliga USA (som man under täcket insåg var garanten för allt lugn i 80 år)mikethebik skrev:
Tyvärr har du rätt, en artikel haromdagen visade en undersökning där försvarsviljan är blandad, ganska hög bland män som har politisk åskådning till höger om mitten, lägre bland kvinnor generellt och de som har hjärtat till vanster eller är miljöpartister vill att någon annan försvarar dem men vill inte själva försvara sin granne.
Så fort han fyllde 18 år 2016 och gått ut gymnasiet gjorde min yngste son GMU, som var frivillgt då, och har jobbat i försvaret sedan dess, första åren som anställd och med en mission till Mali 2019, nu jobbar han med att utbilda värnpliktiga och den samlade bilden är att trots rejäl utgallring vid mönstring är det vid inryckning en hel del av dem som inte släppt taget om tutten än.
Men sonen säger att det går relativt fort att få ordning på de flesta.
Hans uppfattning sedan han började med detta och framförallt efter 6 månader i Mali där han fick se hur det kan se ut i en krigszon och vara med om händelser en nutida normalsvensk inte ens kan föreställa sig är att svensken i allmänhet är fredsskadad och inte förstår någonting utanför sin bubbla, skrämmande men sant.
På ett sätt är det ju oerhört positivt att vara "fredsskadad", men oförmågan att inse att världen utanför Sverige är annorlunda är inte positiv.
Jag är själv ett fan av Finland och där har man inte glömt hur fort det kan ändra sig och de har betydligt bättre tänk än vi och garanterat bättre beredskap.
Jag är fortfarande lika besviken nu som jag var när politikerna i princip lade ner svenska försvaret med början på slutet av 90-talet i tron att den eviga freden skulle infinna sig när Sovjet brakade ihop.
Det tyder på politiker som trots att de sitter i en riksdag och alltid är osams inte förstår att ord ibland övergår i handling, när knytnäven inte räcker till kommer bössan fram osv.
Inte lätt att bygga upp något när många som hade kompetensen för utbildning försvann, och erfarenhet byggs inte bakom ett skrivbord.
Nu kommer många politiker att tvingas vända kappan.
Såg Noshi i helgens hearing, blev imponerad. Inget skitsnack där.
Märkligt då hur du kan gilla läget nu.Intet skrev:
Om jag förstår det rätt, ratas de flesta på grund av för dålig fysik som asma allergier och som allmänt odugliga efter en uppväxt stillasittande framför en dator. De kan ju vara en rökridå för att dölja en annan inte lika "passande" förklaring. Vad vet jag.
Jag ryckte in 1980 i Norrland eller Lapphelvetet, som vi Göteborgare kallade det. Vi var en brokig skara rekryter från arbetarhem allesammans. Åtminstone på min lucka. Motivationen var inte på topp utan det sågs som något man måste göra helt enkelt. Utbildningen varierade från meningsfulla och ibland riktigt roliga uppgifter till hjärndöda diton som att tillbringa en dag med att gräva skyttevärn med små spadar för att dagen efter fylla igen dom igen. Spadvård ingick i temat hjärndöd uppgift. Vi skojade om det -"här sitter 20 fullt arbetsförda unga män och smörjer in spadar med ett tunnt lager vapenfett istället för att arbeta.
Men det skapade en gemenskap och insikt att man hjälper varandra samt att krig saknar all form av glamor.
Moderator
· Stockholm
· 53 629 inlägg
Fast vi få nog tyvätt inse att det är inte bara presidenten som är en Clown, han har ju i princip stöd av mer än hälften av befolkningen där (som jag ser det är även de som inte röstar alls "skyldiga", en utebliven röst är en röst på den som vinner valet).
Jag har i hela mitt liv varit "proAmerika", men det har jag blivit botad från nu.
Jag har i hela mitt liv varit "proAmerika", men det har jag blivit botad från nu.
Jo men jag är inte riktigt med på att alla länder nu helt plötsligt skulle vara ensamma att försvara sig.mikethebik skrev:
Framförallt fick vi ju vara en del av och förhoppningsvis få förståelse för att det var nödvändigt med ett starkt försvar då vi på den (gamla goda?) tiden var neutralt och på papperet stod ensamma mot den lede fi som bara var en tänkbar, och det var Warszawapakten.
Det var och är en utopi att det på den tiden skulle vara en fiende från västländerna vi hade ett försvar mot, det var då som nu Ryssland, även om Tsar Vlad kanske får sällskap av Kung Trump.
Fördelen vi har i Sverige är att vi är högteknologiska och trots vår lilla befolkning har ett av Europas starkaste flygvapen med ett Gripen som vi själva rår över och kan använda och som per flygtimme är relativt "billigt" jämfört med t.ex. F35, som kostar 3 gånger så mycket per flygtimme, och som dessutom är helt beroende av en nyckfull Trump för att fungera som det är tänkt.
Misstänker att många länder tittar mer intresserat på Gripen nu inför förnyande när ett USA mer och mer framstår som ett kalejdoskop utan riktning.
Vi är ju med i NATO med eller utan USAs hjälp och ser man bara Nordens gemensamma stridskrafter så skulle det bli svårt att ge sig på Norden eller något land runt Östersjön.
Sen ser jag inte riktigt scenariot om Putin skulle få för sig något?
Macrons europeiska kärnvapendoktrin är nog sedan mycket möjlig och England samt Frankrike har ju en stor arsenal med kärnstridsspetsar.
Kina kliver fram.....Fairlane skrev:
https://www.dn.se/varlden/kina-kan-sta-redo-att-skicka-trupper-till-ukraina/
Problemet med NATO som vi kämpade så med att få komma med i, är nu (inte tidigare) att det leds militärt av Chief Commander i USA. Om de verkligen lämnar öppnar sig möjlgiheter för den fria världen, men annars kommer detta att blockera viktiga saker NATO måste göra ifall det eskalerar.P paralun skrev:Jo men jag är inte riktigt med på att alla länder nu helt plötsligt skulle vara ensamma att försvara sig.
Vi är ju med i NATO med eller utan USAs hjälp och ser man bara Nordens gemensamma stridskrafter så skulle det bli svårt att ge sig på Norden eller något land runt Östersjön.
Sen ser jag inte riktigt scenariot om Putin skulle få för sig något?
Macrons europeiska kärnvapendoktrin är nog sedan mycket möjlig och England samt Frankrike har ju en stor arsenal med kärnstridsspetsar.
En extremt stort problem med all USA.materiel inkl Gripen är att USA tycker sig kunna blockera användning när det är amerikanska delar i vapnet, som tex motorn fr GE i Gripen.
Såna problem måste lösas även om vi får ordning på NATO.
Du kanske bor i USA eller gillar Trumps USA-first ekonomiska politik, hur kortsiktig den än må vara ?Intet skrev:
Men du kan inte ha missat alla utalanden, med bla anklagelser om censur och politisk korruption (look whos talking: dom som försöker tysta media och journalister till förmån för tyckare och lojalister) osv, indraget stöd till Ukraina och en "förhandlingsstrategi" för fred som i princip ger "alla korten" (med Trumps ord) till Putin, och nu tariffer som riktas mot Europeiska produkter !?
Hur nu tariffer skall få Europeer att köpa fler amerikanska bilar och livsmedel: Det lär ju varken sänka priset eller höja kvaliten ?
Jo men oavsett USA så skulle det bli en mycket dyrköpt historia att ge sig på ett land i vårt närområde, vi är ju "brothers in arms" med våra grannar.K karlmb skrev:Problemet med NATO som vi kämpade så med att få komma med i, är nu (inte tidigare) att det leds militärt av Chief Commander i USA. Om de verkligen lämnar öppnar sig möjlgiheter för den fria världen, men annars kommer detta att blockera viktiga saker NATO måste göra ifall det eskalerar.
En extremt stort problem med all USA.materiel inkl Gripen är att USA tycker sig kunna blockera användning när det är amerikanska delar i vapnet, som tex motorn fr GE i Gripen.
Såna problem måste lösas även om vi får ordning på NATO.
Sen kan man ju inte "smyga" sig på ett land med dagens satellit samt signalspaning.
Redigerat:
Tror dock inte att hans väljarbas trodde USA skulle joina Ryssland.H hempularen skrev:Fast vi få nog tyvätt inse att det är inte bara presidenten som är en Clown, han har ju i princip stöd av mer än hälften av befolkningen där (som jag ser det är även de som inte röstar alls "skyldiga", en utebliven röst är en röst på den som vinner valet).