69 443 läst · 2 237 svar
69k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom jag ryckte in 1974 (fan, mer än 50 år sedan!) är jag både äldre och därmed klokare än dig😉, men min utbildning var ju liknande din, man blir ett sammansvetsat gäng till slut när man ligger i tält i vintermörker och kyla en eller ett par veckor i stöten och ibland med brist på mat.Intet skrev:
Om jag förstår det rätt, ratas de flesta på grund av för dålig fysik som asma allergier och som allmänt odugliga efter en uppväxt stillasittande framför en dator. De kan ju vara en rökridå för att dölja en annan inte lika "passande" förklaring. Vad vet jag.
Jag ryckte in 1980 i Norrland eller Lapphelvetet, som vi Göteborgare kallade det. Vi var en brokig skara rekryter från arbetarhem allesammans. Åtminstone på min lucka. Motivationen var inte på topp utan det sågs som något man måste göra helt enkelt. Utbildningen varierade från meningsfulla och ibland riktigt roliga uppgifter till hjärndöda diton som att tillbringa en dag med att gräva skyttevärn med små spadar för att dagen efter fylla igen dom igen. Spadvård ingick i temat hjärndöd uppgift. Vi skojade om det -"här sitter 20 fullt arbetsförda unga män och smörjer in spadar med ett tunnt lager vapenfett istället för att arbeta.
Men det skapade en gemenskap och insikt att man hjälper varandra samt att krig saknar all form av glamor.
Ett även då brutalt uppvaknande från en skyddad hemmiljö som för 50 år sedan var väldigt annorlunda än dagens hemmiljö där många ungdjä... ungdomar inte ens kan koka ett ägg.
Och antagligen inte ens kan förstå att elektricitet måste genereras och distribueras och inte är självklart.
Jag hoppas innerligt att vi slipper få ett brutalt uppvaknande ur vår fredliga Törnrosa-sömn, men att vi måste trumma in lite insikt i människors medvetande att det är bättre att stå stark beredd och mota Olle i grind än att efteråt säga som våra politiker gör idag efter debacel på olika områden, "vi såg det inte komma".
Redigerat:
Intressant, om ni läser på om SAVE act så är man på väg att rösta igenom nya lagar för valdeltagande, man ska legitimera sig med antingen pass eller födelsebevis. 140 miljoner amerikaner har inget pass (och nya kommer knappast ges ut) och runt 70 miljoner kvinnor som tagit makens efternamn har inget giltigt födelsebevis.
Intressant hur snabbt man tar bort valen i land som USA.
Fast hillbillies har ju sällan pass..D djac skrev:Intressant, om ni läser på om SAVE act så är man på väg att rösta igenom nya lagar för valdeltagande, man ska legitimera sig med antingen pass eller födelsebevis. 140 miljoner amerikaner har inget pass (och nya kommer knappast ges ut) och runt 70 miljoner kvinnor som tagit makens efternamn har inget giltigt födelsebevis.
Jag tror man skall kika lite mer än till att Putin skulle attackera Sverige direkt.P paralun skrev:Jo men jag är inte riktigt med på att alla länder nu helt plötsligt skulle vara ensamma att försvara sig.
Vi är ju med i NATO med eller utan USAs hjälp och ser man bara Nordens gemensamma stridskrafter så skulle det bli svårt att ge sig på Norden eller något land runt Östersjön.
Sen ser jag inte riktigt scenariot om Putin skulle få för sig något?
Macrons europeiska kärnvapendoktrin är nog sedan mycket möjlig och England samt Frankrike har ju en stor arsenal med kärnstridsspetsar.
Det finns en bok av Dr. Sean McFate; New rules of war, rekommenderas starkt.
Krig är inte "krig" som vi har sett det sedan andra världskriget. Det är inte svart eller vitt.
Ryssland kan absolut invadera rent militärt, och en stale-mate i Ukraina, eller upplved strategisk vinst för dom kan mycket väl direkt militärt hota tex Georgien, Armenien eller Moldavien, men troligen inte, i 1a läget, baltikum eller Norden.
Dock kan vi dras in genom hot, cyberangrepp, sabotage, och kanske tom direkta enstaka attacker, om vi inte har byggt upp ett avskräckande försvar.
Men vi måste se till att inte bara skaffa flygplan och ubåtar: Hur försvara vi tex oss mot sabotage av vattenanläggningar (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/uppgifter-polis-utreder-misstankt-sabotage-pa-gotland), storskaliga cyberangrepp, desinformation (som vi då måste skilja på från en rimlig debatt och yttrandefrihet) eller till och med olika fysiska attacker från tex kriminella eller anlitade grupper ? Dvs sådana saker som förs som "hybridkrig" där det inte finns tydliga bevis på vem angriparen är
NATO kan effektivt vingklippas av USA idag. Det är mkt allvarligt.P paralun skrev:
Det var ju inte så enkelt. Eftersom det inte krävs legitimation kunde vem som helst rösta och flera gånger med rätt förutsättningar.D djac skrev:Intressant, om ni läser på om SAVE act så är man på väg att rösta igenom nya lagar för valdeltagande, man ska legitimera sig med antingen pass eller födelsebevis. 140 miljoner amerikaner har inget pass (och nya kommer knappast ges ut) och runt 70 miljoner kvinnor som tagit makens efternamn har inget giltigt födelsebevis.
Jo men angående EU så syns ju Trumpens målsättning numera.klaskarlsson skrev:
Trumpen har väl aldrig haft Ursula von der Leyen som idolfoto
https://www.politico.eu/article/donald-trump-destroy-european-union-brussels/
Sen ser jag själv en logik i det!
Nej inte för att göra ett anfall mot oss eller land i vårt närområde.K karlmb skrev:
Det har ju samövats mer än med julgransflygningar. Här då med JAS och danska F35 som tung support.
Menar du att gifta kvinnor som tagit makens efternamn saknar födelsebevis?D djac skrev:Intressant, om ni läser på om SAVE act så är man på väg att rösta igenom nya lagar för valdeltagande, man ska legitimera sig med antingen pass eller födelsebevis. 140 miljoner amerikaner har inget pass (och nya kommer knappast ges ut) och runt 70 miljoner kvinnor som tagit makens efternamn har inget giltigt födelsebevis.
Du måste mena något annat, annars är man ju inte existerande.
Nu måste locket på med lås hos alla underrättelsetjänster i den fria världen:
https://www.svd.se/a/B04eWl/oro-delas-information-fran-svensk-underrattelsetjanst-till-putin
CIA och FBI, USA:s spjutspetsar när det kommer till kontraspionage, leds nu av flera kontroversiella personer, tillsatta för sin lojalitet gentemot Trump. Det handlar bland annat om Kash Patel, ny chef för FBI och Tulsi Gabbard, numera högste chef för alla spiontjänster i USA.

Tulsi Gabbard saknade helt erfarenhet av arbete med underrättelsetjänst. Hon är i dag USA:s högste spionchef. Foto: Matt Rourke/AP
Gemensamt för dem båda är att ingen av dem har någon underrättelseerfarenhet, expertis eller det omdöme som krävs för att inneha en sådan position, säger David Gioe, som varit underrättelseofficer på CIA under många år. Han dyker upp på videoskärmen för en intervju från London där han är gästprofessor på Kings College.
– Underrättelsetjänsterna arbetar i en förtroendebransch. Förtroendet håller på att ruckas, kollegor jag pratat med här inom underrättelsesfären i Storbritannien är oroade, säger Gioe.
https://www.svd.se/a/B04eWl/oro-delas-information-fran-svensk-underrattelsetjanst-till-putin
CIA och FBI, USA:s spjutspetsar när det kommer till kontraspionage, leds nu av flera kontroversiella personer, tillsatta för sin lojalitet gentemot Trump. Det handlar bland annat om Kash Patel, ny chef för FBI och Tulsi Gabbard, numera högste chef för alla spiontjänster i USA.
Tulsi Gabbard saknade helt erfarenhet av arbete med underrättelsetjänst. Hon är i dag USA:s högste spionchef. Foto: Matt Rourke/AP
Gemensamt för dem båda är att ingen av dem har någon underrättelseerfarenhet, expertis eller det omdöme som krävs för att inneha en sådan position, säger David Gioe, som varit underrättelseofficer på CIA under många år. Han dyker upp på videoskärmen för en intervju från London där han är gästprofessor på Kings College.
– Underrättelsetjänsterna arbetar i en förtroendebransch. Förtroendet håller på att ruckas, kollegor jag pratat med här inom underrättelsesfären i Storbritannien är oroade, säger Gioe.
Moderator
· Stockholm
· 53 629 inlägg
Om jag som inte befinner mig i USA var helt övertygad om att han skulle joina Ryssland (dock lite förvånad över hur snabbt och öppet det har skett), så förstår jag inte hur hans väljarbas kan ha missat det.K karlmb skrev:
Jag är lika övertygad, men hoppas jag har grovt fel, att amerikanerna slipper rösta i några fler val. Världen kommer att ha Trump och hans kompisar under de närmaste 50 - 100 åren. Det som skall bli lite spännande att se, är om det blir hans barn som får ärva makten, eller om han skickar det vidare till någon annan av honom utvlald efterträdare.