Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    839
RoTe
Jag röstar för trafikljus med tillåtelse att svänga höger mot rött (stopplikt).
 
RoTe RoTe skrev:
Jag röstar för trafikljus med tillåtelse att svänga höger mot rött (stopplikt).
Fungerar kalas "over there"
 
RoTe RoTe skrev:
Jag röstar för trafikljus med tillåtelse att svänga höger mot rött (stopplikt).
Gemene man kan knappt högerreglen, jag skulle inte lite på dem med högersväng vid rött.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Gemene man kan knappt högerreglen, jag skulle inte lite på dem med högersväng vid rött.
Vadå det är ju mycket enklare än högerregeln. Alla vet hur en stopplikt fungerar, man stannar, sedan väjer man för all annan trafik innan man kör.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar verkligen inte två filer ut ur en cirkulationsplats. Det är som gjort för att orsaka olyckor. Det finns ingen skylt innan som visar hur man skall göra en "U-sväng" genom en cirkulationsplats, vilket gör att alla andra skyltar innan är värdelösa. Det är enbart ren väjningsplikt mellan filerna som någonsin kan gälla. Vilket gör att två filer ut ur en cirkulationsplats egentligen inte kan fungera effektivt.
Dedär har iaf fortsatt två filer, här har vi ett par dubbelfiliga rondeller som blir enkelfiliga 50m efter man kört ut, man undrar över poängen...
 
RoTe RoTe skrev:
Vadå det är ju mycket enklare än högerregeln. Alla vet hur en stopplikt fungerar, man stannar, sedan väjer man för all annan trafik innan man kör.
Du menar att det är enklare än "jag ska väja för allt från höger"?
Jag tvivlar, jag litar inte på mina mottrafikanter ;)
 
Fiskerik Fiskerik skrev:
Skrev samma fråga till en lokal trafikskola gällande samma bild och korsning. Här är deras svar. Vet fortfarande inte vad som gäller haha
Vad säger ni om att den lokala trafikskolan i området säger ”fel” sett till transportstyrelsens regler?
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att det är enklare än "jag ska väja för allt från höger"?
Jag tvivlar, jag litar inte på mina mottrafikanter ;)
Ja eftersom det är tydligt utmärkt med en RÖD LYKTA. Högerregeln är man ju ständigt frågande om den gäller här eller om man kör på huvudled, man jagar vägmärken med blicken i panik ibland. Uppsala har haft en del sinnessjuka högerregelkorsningar som numera är ändrade då de orsakade så mycket olyckor.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dedär har iaf fortsatt två filer, här har vi ett par dubbelfiliga rondeller som blir enkelfiliga 50m efter man kört ut, man undrar över poängen...
Att man ska ha två utfarter för bättre flöde genom rondellen (för de som klarar av det) men sedan får man samsas i en fil. Är det konstigt?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tvivlar, jag litar inte på mina mottrafikanter ;)
Och då blir det direkt "röriga" rondeller när man inte kan lita på någon bilist.
Det funkar alldeles utmärkt med "blinka ut" när många gör det inkl eventuella filbyten.
 
Fairlane
Det finns rätt många, lite mindre rondeller som är tvåfiliga, där nästan all trafik går rakt igenom, med två filer in och två filer ut. Det fungerar faktiskt riktigt bra tills det kommer någon och bryter mönstret och inte kör rakt fram utan kör ut på en liten avfart, 3/4 varv från infarten. Även det fungerar rätt hyfsat om de inte väljer ytterfil. Slår de dessutom på vänsterblinkers så alla ser att de bryter mönstret så fungerar det fint.

En sådan typisk rondell är den vi Åkeshov.
Tvåfilig rondell med flera bilar, trafikskyltar och vägskyltar, gröna områden och byggnader i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle alla ut i högerfil för utfart för man göra om den till enfilig och då blir det en riktig försämring av trafikflödet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns rätt många, lite mindre rondeller som är tvåfiliga, där nästan all trafik går rakt igenom, med två filer in och två filer ut. Det fungerar faktiskt riktigt bra tills det kommer någon och bryter mönstret och inte kör rakt fram utan kör ut på en liten avfart, 3/4 varv från infarten. Även det fungerar rätt hyfsat om de inte väljer ytterfil. Slår de dessutom på vänsterblinkers så alla ser att de bryter mönstret så fungerar det fint.

En sådan typisk rondell är den vi Åkeshov.
[bild]
Skulle alla ut i högerfil för utfart för man göra om den till enfilig och då blir det en riktig försämring av trafikflödet.
Jo där kan det nog vara bra med ett vänsterblink. Men jag håller benhårt på det här med att blinkar man inte så är man inne i rondellen och kan ta 100 varv om man vill tills man blinkar ut...
 
D Daniel 109 skrev:
Att man ska ha två utfarter för bättre flöde genom rondellen (för de som klarar av det) men sedan får man samsas i en fil. Är det konstigt?
Eftersom man rekommenderas att innan avfarten lägga sig i högerfil för att vara säker att man kommer ut så tycker jag det är rätt konstigt, är det dessutom ett sånt flöde att man har glädje av dubbla filer in och i rondellen så är ju enkelfil strax därefter underdimensionerat.
 
Visst om man skiter trafikflödet så.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst om man skiter trafikflödet så.
Hur menar du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.