Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    836
P paralun skrev:
Njau, så upplever inte jag det
Ja, du var kanske inte heller där på plats. Faktum är att hela området begåvades med helt nya vägar och då hade man en chans att riva rondellen och bygga något ändamålsenligt. Nej, man var för trångsynt och rondellfixerat. Man skapade ytterligare en "köbildande åtgärd" som man brukar säga här.
 
C
P Paxman skrev:
Min körskolelärare uppmanade mig att se rondeller som en helt vanlig korsning och därför placera bilen på samma sätt samt blinka på samma sätt.
Problemet är att analogin med en vanlig korsning inte korrekt återspeglar hur fordonen möts och interagerar i en cirkulationsplats. Det "rätta" sättet att se det på är som en 360° kurva, tillika huvudled.

Precis som när du svänger av från en vanlig huvudled så är syftet med att blinka ut sig i cirkulationsplatsen att signalera till fordon som väntar vid kommande påfarter att du har för avsikt att svänga av och potentiellt lämna en lucka som väntande fordon kan utnyttja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, du var kanske inte heller där på plats. Faktum är att hela området begåvades med helt nya vägar och då hade man en chans att riva rondellen och bygga något ändamålsenligt. Nej, man var för trångsynt och rondellfixerat. Man skapade ytterligare en "köbildande åtgärd" som man brukar säga här.
Ok, jo inte min upplevelse hur det funkar här och jag ser nog hellre att trafikingenjörenas arbete får beröm när man byggt bort större trafikljuskorsningar och ersatt men rondeller. Sen tog det då en "lärtid" för att få de flesta att fatta hur man beter sig i en rondell inkl att blinka när man ska ur rondellen. Klart smidig lösning.
 
RoTe
Jag har fått lära mig att jag har väjningsplikt mot alla filer i tvåfiliga rondeller, detta gör att kapaciteten sjunker markant. Gäller samma sak på en normal tvåfilig väg, att jag inte får köra ut i högerfil om det kommer trafik i vänster? Vi hade i Uppsala länge en högersväng som gick ut i en helt egen fil då vägen gick från två till tre filer, där satt det länge en väjningsplikt som nu är borttagen. Den fattade jag aldrig innebörden av.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så du stannar på motorvägspåfarten tills det är tomt?
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Så du stannar på motorvägspåfarten tills det är tomt?
Sitter det väjningsplikt på motorvägpåfarter?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det gäller samma sak där.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har fått lära mig att jag har väjningsplikt mot alla filer i tvåfiliga rondeller, detta gör att kapaciteten sjunker markant. Gäller samma sak på en normal tvåfilig väg, att jag inte får köra ut i högerfil om det kommer trafik i vänster? Vi hade i Uppsala länge en högersväng som gick ut i en helt egen fil då vägen gick från två till tre filer, där satt det länge en väjningsplikt som nu är borttagen. Den fattade jag aldrig innebörden av.
Att du ska lämna trafiken som befinner sig i cirkulationsplatsen företräde, båda körfälten, betyder ju inte att du inte får använda körfält som är fria. Samma sak gäller vid utfart på tvåfilig väg.

I praktiken är det ju dock så i en rondell att många i c-platsen kör från innerfil till högerfil på utfarten när man ska ur cplatsen, och då kommer du vara ivägen om du kör in i c-platsen. Om inte c-platsen är väldigt stor behöver du således invänta båda filerna för att inte riskera problem.
 
RoTe
Ja problemet uppstår ju när folk från innerfil ska byta till ytter fast dom kör av på en tvåfilig väg ur cirkulationen. Vi har några ställen här i Uppsala där kön i högerfil är helt sinnesjuk bara för att folk inte kan/får köra in i cirkulationen för man aldrig vet vad bilarna i innerfil kommer göra. Alla in och alla utom en utfart är tvåfiliga. Brukar gå mycket fortare att ta vänsterfil, ett varv i rondellen och sen ut, istället för att svänga höger...
 
C
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Har de någon källa på det påståendet. Jag vill mena att det är helt fel. Ska man tolka reglerna så är tvåfiliga rondeller fullständigt meningslösa.
 
RoTe
Mm precis det där fick jag lära mig den hårda vägen... Det känns så jäkla fel att stå still och vänta en evighet när man ska höger bara för att det är rusningstrafik i innerfil för alla ska fortsätta till avfarten efter min...

Fick även arga nävar hytta åt mig när jag klämde mig in i en cirkulation som stod mer eller mindre stilla, jag skulle åt det hållet där det inte var någon trafik men alla valde att ställa sig framför min påfart trots krypande trafik. Där gav jag ju inte väjningsplikt heller men hade antagligen stått kvar än idag om jag inte tog mig lite frihet... De skulle alltså åt "mitt höger" och jag åt vänster.

Som jag ser det är cirkulationer mest till problem. Med trafikljus anpassades grönperioderna till de olika vägarnas varierande trafikmängd.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja problemet uppstår ju när folk från innerfil ska byta till ytter fast dom kör av på en tvåfilig väg ur cirkulationen. Vi har några ställen här i Uppsala där kön i högerfil är helt sinnesjuk bara för att folk inte kan/får köra in i cirkulationen för man aldrig vet vad bilarna i innerfil kommer göra. Alla in och alla utom en utfart är tvåfiliga. Brukar gå mycket fortare att ta vänsterfil, ett varv i rondellen och sen ut, istället för att svänga höger...
Jo du kanske menar de här rondellerna i Uppsala och där händer det saker hela tiden.😉

https://www.google.com/maps/place/U...8585638!4d17.6389267!16zL20vMDd0Y3M?entry=ttu
 
C
D Daniel 109 skrev:
Har de någon källa på det påståendet. Jag vill mena att det är helt fel. Ska man tolka reglerna så är tvåfiliga rondeller fullständigt meningslösa.
Just den "regeln" saknar källhänvisning i artikeln (som annars föredömligt har länkar till HD-domar), men jag har hört det många gånger förut.
Håller förvisso med om att det inte låter helt rimligt, och att det i vissa cirkulationsplatser skulle vara omöjligt att komma in om man skulle följa den regeln strikt.
 
RoTe
P paralun skrev:
Jo du kanske menar de här rondellerna i Uppsala och där händer det saker hela tiden.😉

[länk]
Nej där står trafiken sällan stilla, vad jag vet iaf. Jag menar uppe vid Uppsala norra och dess rondeller, totalt hopplösa i högtrafik. Kö från rondellen under E4 genom rondellen Österleden/Bärbyleden och ända igenom rondellen vid Cirkle K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.